Mediaweek (19): Het gaat goed, het kan beter!

MTribune-in-Victoria

Daar zaten we dan, in het Woerdense café Victoria. De redactie van MarketingTribune, samen met de freelance platform-beheerders. Bas Vlugt en ik zaten er namens de platforms Media en Bureaus. Maar ook Mark van der Heijden, de nieuwe hoofdredacteur van SponsorTribune. Het gaat goed met de nieuwe website, was de conclusie. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Datzelfde geldt trouwens voor het mediavak als geheel. Een overzicht van het medianieuws deze week.

Terwijl Reed Elsevier positieve jaarcijfers rapporteert en een winstverwachting afgeeft, gaat drukkerij Biegelaar (bekend van bladen als Privé en Vrouw) keihard failliet. Sanoma snoeit ook gewoon verder: na Libelle en enkele verkooptitels gaat ook de heggeschaar in het personeelsbestand van Viva. De redactie wordt gehalveerd tot een rompredactie, wat leidde tot grapjes over de rubriek Anybody. Tegelijk lanceert Sanoma trouwens allerlei nieuwe digitale speeltjes, zoals het automated trading-platform Adapt en een educatieve Donald Duck-app.

Ook andere uitgevers lanceren nieuwe dingen. TMG had zijn Dichtbij-nieuwssite al opgetuigd met het platform Kies Dichtbij, maar dat is nu ook verrijkt met de content van Kieskompas. ‘Zweefblad’ Flow verhoogde de frequentie van zijn recent gelanceerde Duitse editie. Monsterboard trapte af met het online magazine #GaVoorBeter. De Volkskrant publiceerde afgelopen weekend de nieuwe katern Sir Edmund. Daar stond weer tegenover dat Het Financieele Dagblad de recensies van non-fictie rigoureus uit de krant flikkerde, aangezien FD-lezers meer ROI halen uit het bespreken van vakliteratuur.

Tegelijkertijd proberen ook andere mediakanalen hun marktpositie te versterken. De nieuwe toetreder FOX doet dat door klanten van UPC en Ziggo de komende maand gratis toegang te geven tot vrouwenzender FOXlife, terwijl Netflix in de VS is overgegaan tot het betalen van kabelbedrijf Comcast om meer garanties te krijgen van een kwalitatieve doorgifte. De meest opvallende actie evenwel was toch echt Big Bang Beans. Deze outdoor-campagne bleek een promotiestunt van exploitant JCDecaux. Oude media zijn dus nog altijd niet dood en begraven, maar blijven van waarde – zolang ze creatief en innovatief durven te zijn. Ga voor beter!

Meer medianieuws? www.marketingtribune.nl
Zelf een medianieuwtje? media@marketingtribune.nl

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply