Mediaweek (17): hoe innovatief zijn we?

lampOpheffingen, verliezen en overnames, maar ook investeringen. Deze week gebeurde er weer genoeg in medialand. Spannende tijden, maar de vraag is of we leren van elkaars fouten en successen. Hoe staat het eigenlijk met ons innovatief vermogen?

Veelbesproken is het einde van crowdfund-uitgeverij TenPages.com. Een innovatief concept, dat helaas de gesprekken met een grote investeerder spaak zag lopen en vervolgens de handdoek in de ring gooide. Traditionele bedrijven zijn opmerkelijk genoeg succesvoller. Zo rondde Eyeworks-oprichter Reinout Oerlemans deze week eindelijk de verkoop aan Warner Bros af. Zelf verkast hij naar Los Angeles, waar hij de Amerikaanse tak van Eyeworks gaat leiden. John de Mol verkocht eveneens een bedrijf: Talpa Music komt in handen van de Duitse mediareus Bertelsmann. Ook Limburg Media Groep wordt overgenomen: na veel intern geruzie heeft eigenaar Mecom eindelijk toestemming gegeven voor de overname door Concentra.

Ondertussen ondernam Sanoma Nederland actie om de oplopende verliezen van het bedrijf concreet te compenseren: ruim drie maanden na de aangekondigde reorganisatie wordt een groot deel van de redacteuren ontslagen bij Libelle en Margriet. Ook enkele titels in de etalage moeten eraan geloven: Sanoma saneert eveneens bij de ‘verkooptitels’ Marie-Claire, Grazia en Beau Monde.

Hoe kun je als uitgeverij het tij keren? Door commerciële samenwerkingen. FD Mediagroep maakte deze week een grote deal bekend met Philips: BNR en Het Financieele Dagblad tuigen het crossmediale platform ‘Eyeopeners’ op voor de elektronica-fabrikant. Innovatief media-ondernemen dus, over innovatie. Een slimme zet van beide partijen.

Over innovatie gesproken: het Stimuleringsfonds voor de Pers steekt 69.000 euro subsidie in The Innovation Station, een platform van onder meer Erwin Blom (ex-VPRO) over media-innovatie. Verplichte kost voor uitgevers en andere mediabazen om te leren hoe ze het tij kunnen keren.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl, waar ik dagelijks het nieuws breng over media, reclame en marketing. 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply