Mediaweek (16): van Super Bowl tot Sotchi

Poetin-gayWow, het was me het mediaweekje wel! Wat begon met het Amerikaanse mediaspektakel rond de Super Bowl, krijgt vandaag als toef op de taart een spectaculaire opening van het nu al meest besproken sportevenement van het jaar: de Olympische Winterspelen in het homo-vijandige Sotchi. Maar er gebeurde deze week 6 nog veel meer. Het belangrijkste medianieuws op een rij, met inzicht in de reclamebudgetten van zorgverzekeraars, onderzoek naar het mediagedrag van kinderen en – als opsteker voor de tijdschriftwereld – een mogelijke redding van veel Sanoma-titels. Kortom: let the games begin! 

  1. Door alle ophef kan ik niet om Sotchi heen, dus wijs ik je graag op enkele kritische campagnes waarmee aandacht wordt gevraagd voor de wijze waarop president Poetin omgaat met persvrijheid, homorechten en vrijheid van meningsuiting. Er zullen er de komende weken nog veel meer volgen.
  2. De meest spraakmakende campagnes waren natuurlijk te zien rond de Super Bowl, de finale van het American Football-seizoen. Ik heb 10 opvallende tv-commercials voor je geselecteerd.
  3. Over reclame gesproken: deze week hadden we op MarketingTribunes twee primeurs over adverteerders die hun marketingcommunicatie finaal over een andere boeg gooien: vrijdag koos Center Parcs Europe voor reclamebureau Ogilvy, woensdag werd bekend dat ook zorgverzekeraar Menzis een pitch uitschrijft.
  4. De zorgverzekeraars smijten sowieso flink met geld: uit kersverse cijfers van Nielsen blijkt dat ze vorig jaar bijna 59 miljoen euro aan mediabudgetten hebben stukgeslagen. Koploper is Zilveren Kruis met 11 miljoen euro (+50%), gevolgd door CZ en Menzis met 7 miljoen euro. Voor Menzis was dat een verdrievoudiging ten opzichte van 2012, maar gezien de nieuwe aanbesteding van het reclamewerk viel het resultaat blijkbaar tegen.
  5. Wist u trouwens dat kinderen echte media-omnivoren zijn? Niet alleen kijken ze veel televisie, maar bovendien leest het gros in deze tijd nog steeds vaak tijdschriften en zelfs dagbladen. Dat is de belangrijkste conclusie van de eerste NOM Kids Monitor. Mooi, er is dus blijkbaar toekomst voor de traditionele media!
  6. Drukkerij Roto Smeets is daar ook van overtuigd, al lijkt deze club vooral uit defensieve overwegingen op overnamepad: Sanoma (zelf inmiddels met heel andere zaken bezig) zou met de drukker in gesprek zijn om 31 titels over te nemen die sinds de Hoofddorpse reorganisatie van eind vorig jaar in de etalage staan. Daarmee zou de drukker van veel van die bladen een groot aantal drukorders veiligstellen. Tegelijk zou dat het voortbestaan betekenen van tijdschriften als Playboy, Nieuwe Revu en Grazia. En ontstaat er een enorme machtsverschuiving in tijdschriftland. Ik ben benieuwd.

Meer medianieuws lezen? Check MarketingTribune. Als webredacteur beheer ik daar de platforms Media en Bureaus. Volgende week heb ik meer nieuws voor je. Voor nu: geniet van al die prachtige Olympische sportprestaties, maar sluit niet je ogen voor de misstanden in Rusland. Goed weekend!

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply