Facebook: 10 jaar geliked, 10 jaar gedoe

Facebook-entree

Facebook bestaat vandaag precies 10 jaar. Feest dus voor het grootste sociale netwerk ter wereld, dat maandelijks 1,3 miljard gebruikers over de vloer krijgt en dagelijks zo’n 750 miljoen. Zelf kwam ik fysiek over de vloer bij Facebook in 2008, toen ik met een aantal collega-journalisten het toenmalige hoofdkwartier in Palo Alto bezocht. Sommige dingen veranderen niet: ook toen al hadden we het over geweldige bezoekcijfers én problemen met privacy.

Het jubilerende Facebook krijgt uiteraard veel aandacht van de media vandaag. Ook zelf moest ik eraan geloven. Het AD vroeg me naar het geheim van Facebook. Heel simpel gezegd is dat gluren en begluurd willen worden. “Het is voor jongeren dé manier om hun imago te vestigen, want je laat precies díe foto’s zien waarvan je wilt dat anderen ze zien. Voor de relatief oudere gebruiker is het de kans om gemakkelijk contact te houden met anderen en dagelijks kort te berichten over je leven.”

Uiteraard laten we op Facebook meestal de mooiste kanten van ons leven zien, maar achter een slotje praten we ook met onze vrienden over verbroken relaties, ontslag, ziekte en dood. Lees hier het AD-artikel ‘Waarom we al tien jaar van Facebook houden’.

Interessant is natuurlijk de vraag hoe lang Facebook nog marktleider blijft. Daar wordt al jaren over gespeculeerd, maar niemand weet het echt. Jongeren die massaal vertrekken? Er is serieuze twijfel of de onderzoeken die dat ‘aantonen’ wel kloppen. Privacy? Ondanks de wereldwijde NSA-rel liggen de meeste gebruikers er niet wakker van. Toename van reclame? There’s no such thing as a free lunch. Google+ als concurrent? Not even close.

Net als andere Facebook-watchers in het Algemeen Dagblad ben ook ik van mening dat Facebook niet verslagen gaat worden door een huidige marktpartij. De geschiedenis van het internet leert namelijk dat digitale aardverschuivingen vrijwel altijd worden gerealiseerd door nieuwkomers met een volstrekt andere aanpak. Google hervormde het online zoeken, Apple hervormde de telefoniemarkt, Facebook hervormde onze sociale interactie op het web. Om Facebook te verslaan moet het hele internet op de schop. Bovendien blijft Facebook innoveren – een absolute vereiste om groot te blijven.

Bij het 15-jarig bestaan van Facebook maak ik opnieuw de balans op. Ik vermoed dat dan de piketpaaltjes zijn geslagen voor een Ander Internet, maar dat Facebook nog steeds een reus is. Toch zal er tegen die tijd al wel een David klaar staan om Goliath beentje te lichten.

Jeroen Mirck is internetjournalist. In 2008 bezocht hij Facebook HQ in Palo Alto. Op de foto houdt collega-journalist Andreas Udo de Haes (Webwereld) de deur naar Facebook voor hem open. 

Tags: , , , , , ,

6 Responses to “Facebook: 10 jaar geliked, 10 jaar gedoe”

  1. Arnoud Says:

    Valt het je op dat het woord ‘Facebook’ dat ze op de deur hebben staan in de ‘echte’ wereld toch een beetje lullig staat? Komt heel anders over dan op internet.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Scherp, Arnoud. In het echte leven bezoek je een ‘face’ ook niet in een ‘book’. Dat oude hoofdkantoor in Palo Alto was sowieso bijna hyvesiaans kneuterig als je het afzet tegen de miljoenen omzet die ook toen al werden gedraaid. Maar goed, de échte klapper moest toen nog komen.

  3. HanzChristian Says:

    Nog steeds heb ik het idee dat Hyves (Tribes?) opnieuw succesvol opgericht kan worden. Zonder ultiem doel naar de beurs te gaan of opgekocht te worden. Gewoon als kanaal voor je Nederlandse contacten. Met minder betutteling en niet voor je neefjes en nichtjes of je oma. Wel met reclame, maar dan voor de categorieën waarvoor je aangeeft interesse te hebben.

    Iemand?

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Hanz: Ik geloof zeker in nieuwe niche-spelers, maar waarom zou je daar een uitgerangeerd concept als Hyves voor afstoffen?

    Meer foto’s van mijn werkbezoek aan Facebook in 2008 (met Whizpr) staan trouwens hier: http://flic.kr/s/aHsiXnJ2fm

  5. Harvey Dent Says:

    I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you aren’t already. ;) Cheers!

  6. Patrick Says:

    gluren en begluurd worden, dat is inderdaad Facebook. Mensen vinden dat leuk over de hele wereld. Kijken wat de rest van je vrienden doen zonder ernaar te hoeven vragen.

Leave a Reply