E-mail wil maar niet dood

we-quit-mailIs het einde van e-mail inzicht? Dat vroeg ik me drie jaar geleden af. Zelf mailde ik nog volop, maar vakgenoot Kim Spinder was inmiddels gestopt. Nog datzelfde jaar 2011 beloofde ook de ICT-consultants van Atos het mailmonster in de ban doen. Er was zelfs een Facebook-groep: #WeQuitMail. Alles wees dus op het begin van het einde voor het e-mailen. Maar wie nu de balans opmaakt, merkt dat het toch niet zo’n vaart loopt. Het NOS Journaal nam contact op met Atos (via de mail?) en kreeg als reactie: “Het is niet helemaal gelukt.”

Drie jaar geleden sprak Atos de ambitie uit dat haar medewerkers binnen drie jaar niet meer met elkaar hoefden te mailen. Of zoals directeur Thierry Breton het in 2011 zei: “Het kan niet zo zijn dat onze werknemers ‘s avonds nog uren bezig zijn om mailtjes af te handelen. Dit is niet langer de juiste manier. Het is tijd om anders te denken.” Volgens Breton was slechts 10% van de mailstroom belangrijk.

Deze week meldt de Nederlandse bestuursvoorzitter Rob Pols dat de ambitie uit 2011 niet is geslaagd. Nou ja, deels wel: “We hebben inmiddels 60% van het e-mailverkeer teruggedrongen. Bij ons zaten mensen zes uur per dag achter een mailprogramma. Je moet kijken naar andere manieren van communiceren.”

Dat alternatief is het eigen sociaal netwerk van Atos, speciaal gebouwd om mail overbodig te maken. Het probleem: nog altijd zit niet elke medewerkers op dit netwerk. Op zich logisch, want je vraagt als bedrijf echt een mindshift van je medewerkers. Toen ik ooit kort bij Deloitte werkte, merkte ik dat de lancering van een eigen Yammer-kanaal lang niet bij iedereen tussen de oren kwam te zitten.

Toch blijft Atos het proberen. Eind 2015 moet het punt bereikt zijn dat er nauwelijks nog gemaild wordt binnen het concern. Topman Pols zelf loopt voorop: hij doet naar eigen zeggen nog maar 5% van zijn werk per mail. Ik ben benieuwd of dat echt 0% is als de NOS eind volgend jaar weer belt – of mailt. 

Zelf ben ik niet zo heel erg anti-mail. Natuurlijk, niemand zit te wachten op eindeloze discussies tussen groepen mensen, om nog maar te zwijgen over de cover-my-ass (B)CC-cultuur. Toch is het voordeel van een mailtje dat je het kunt archiveren. Kom daar maar eens om bij een Whatsapp-berichtje in een overvolle chatgroep: dat vind je na een week niet meer terug, als je het al niet compleet vergeten bent. Kortom: minderen met mailen, jazeker. Maar een mailloos bestaan bestaat niet.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “E-mail wil maar niet dood”

  1. Daan Says:

    Zijn Yammer en alle andere project management systemen niet gewoon een wat uitgebreidere plaatsvervanger van mail? Het klinkt leuk, nog maar 5% via de mail, de tijd die overblijft en die je dus bezig was met die andere 95% aan mail, besteed je nu in een andere applicatie, het verschuift het probleem alleen maar en ook hierin kan je je ass coveren. Ik werk nu voor een opdracht in een drietal verschillende project management systemen waarin het echt zoeken is naar waar de juiste informatie staat en niemand precies meer weet wie waarvoor verantwoordelijk is en alles alsnog via via geregeld moet worden. Zolang mensen werken zullen altijd alles op alles stellen om zo min mogelijk te hoeven doen, verantwoordelijkheden af te schuiven, hop, het staat in het sociale business netwerk, dus van mijn bordje tot het weer over tien schijven heen terug geschoven word.
    Het is niet het einde van mail, maar een upgrade. Het klassieke mail als protocol zal ooit nog wel verdwijnen. Google integreert nu ook al mail en hangouts, waarin het terugzoeken en archiveren handig gecombineerd wordt.

    Ik ga weer verder aan het werk, mijn vragen in drie systemen posten, hopend dat ik nu wel de juiste persoon weet te pakken te krijgen.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Daan: Die versnipperdheid is inderdaad bepaald geen tijdsbesparing. De vrijblijvendheid om op Yammer te kijken naar interessante linkjes wordt een hinderlijke last als je stiekem wel geacht wordt ze altijd bekeken te hebben. Dan zijn al die netwerken inderdaad een set naast elkaar opererende mailboxen. Ik merk nu al dat ik berichten kwijt ben omdat ik met dezelfde personen door elkaar heen communiceer via mail, sms, whatsapp, Facebook Messenger en Twitter-DM. Waar zei die ander ook alweer wat? Waar liet hij zijn adres en telefoonnummer ook alweer achter? Gelukkig is er dan altijd nog de aloude papieren agenda, om afspraken, adressen en telefoonnummers even op te schrijven. Maar zo was die voortschrijdende digitalisering natuurlijk niet bedoeld.

  3. Hupsakee Says:

    Tja, mijn chef wil mij ook maar aan het Twitteren, Whatsappen en Facebooken krijgen, “want e-mail verdwijnt, de communicatie verschuift naar de sociale media”. Ook heten die sociale media sneller te zijn, want je hebt sneller een reactie. Die reactie hangt natuurlijk niet zozeer af van het medium, maar van de geadresseerde. Waarom zou ik een tweet meteen beantwoorden als het de volgende dag ook nog kan?
    Voorheen had je alleen de telefoon en de mail. Nu heb je telefoon, mobieltje, e-mail, skype, whatsapp, facebook, linked-in, google+, instagram, twitter, reacties op website, sms etc. etc. Kortom, je raakt het overzicht compleet kwijt.

Leave a Reply