Mediaweek (11): marketingblogs op drift

Dutch-CowboysGelukkig nieuwjaar! Nieuwe ronden, nieuwe kansen, ook voor de marketingblogs die Nederland rijk is. Een paar frontrunners gooien dit jaar rigoureus het roer om: Marketingfacts heeft de eigenaar een stapje terug zien doen, terwijl Dutch Cowboys onder de eigen naam stopt en een nieuw, groter platform start. De marketingvakbladen Adformatie en MarketingTribune gingen hen qua reorganisatie al voor door afgelopen najaar hun websites te vernieuwen en uit te breiden. Daarbij viel onder meer het doek voor Molblog, dat nu is geïncorpeerd in de gezamenlijke website van Adformatie en Tijdschrift voor Marketing. Kortom: de marketingblogs zijn op drift.

Marketingfacts verandert niet zozeer zelf, maar ziet de oprichter terugtreden. Marco Derksen trekt zich na ruim dertien jaar helemaal terug uit de dagelijkse leiding van zijn geesteskindje. Hij is toe aan nieuwe uitdagingen, zegt hij in zijn jaarterugblik op MijnMoment.com: “Gaf ik vorig jaar de crisis en het ontbreken van een ondernemersklimaat in Arnhem nog de schuld voor het uitblijven van succes, een jaar later weet ik beter. Het is vooral mijn eigen drang om met iets nieuws te willen beginnen dat de doorontwikkeling van het bestaande heeft tegengehouden.”

Afgelopen jaar reorganiseerde Derksen zijn onderneming in Arnhem: er vielen ontslagen en de huur van het lommerrijke kantoorpand vlakbij het Sonsbeekpark werd opgezegd. “Verdriet en opluchting lagen die dagen dicht bij elkaar”, aldus Derksen.

Marketingfacts gaat verder onder leiding van Emile Peters, Bram Koster en Danny Oosterveer. Ook de andere hoofdactiviteiten (Arnhem Direct en netwerkorganisatie Upstream) worden gecontinueerd onder leiding van anderen. Derksen: “Ik blijf op de achtergrond betrokken bij al deze activiteiten maar zal me vooral weer gaan bezig houden met de inhoud en me daarbij richten op nieuwe initiatieven.”

Dutch Cowboys, tegenhanger van Marketingfacts vanaf het eerste uur, pakt het extremer aan: daar lijkt het hoofdmerk zelfs compleet te gaan verdwijnen. Oprichter Henk de Hooge spreekt in zijn nieuwjaarsgroet over een ‘radicale verandering’:

“2013 was een geen goed jaar voor uitgevers en heel veel weblogs. Dalende advertentie-inkomsten, de groei van het mobiele web en een veranderend gebruik van media hebben hun sporen achter gelaten. Wie in 2014 op dezelfde wijze door wil gaan, zal het niet makkelijk krijgen. Voor Dutchcowboys (en onze andere blogs) is 2014 een jaar van vernieuwing en waarin we afscheid nemen van alles wat we tot nu toe hebben gedaan. Dat betekent dat de huidige websites zullen verdwijnen en plaats gaan maken voor een geheel nieuw platform. Dit platform moet de basis zijn voor een nieuwe toekomst.”

Hoe dit nieuwe platform er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk. De Hooge hoopt ‘binnen niet als te lange tijd’ meer duidelijkheid te kunnen geven. “Eerst zullen Travelvalley en Belgian Cowboys migreren naar dit platform. Tegelijkertijd lanceren we onze eerste nieuwe titel (later dit jaar volgen er zeker nog twee) en werken we aan een nieuw advertentie- en inkomstenmodel.” Als al die voorbereiding erop zit, migreert Dutch Cowboys naar het nieuwe platform, gevolgd door alle andere spin-offs van het blogconcern.

Ook de marketingvakbladen ondergingen dus al een reorganisatie: eerst bouwde MarketingTribune een vernieuwde site met negen themaplatforms (deels gerund door freelancers, zoals ondergetekende), niet veel later voegde het verzelfstandigde Adformatie al haar titels samen onder de vernieuwde moedersite Adformatie.nl. Dat betekende onder meer een integratie van TvM-blog Molblog, net zoals dat jaren eerder ook al is gebeurd met Adfoblog en Resultblog.

Als de stofwolken straks allemaal zijn opgetrokken, wordt een vernieuwd landschap van marketingblogs zichtbaar. Wat er precies verandert is nog onduidelijk. Sterker nog: bij twee andere bekende marktpartijen (Frankwatching en Emerce) lijkt niet wezenlijk veel te veranderen. Het komende jaren zullen we zien wat de voorspelling van Henk de Hooge (Dutch Cowboys) waard is: “Wie in 2014 op dezelfde wijze door wil gaan, zal het niet makkelijk krijgen.”

Jeroen Mirck is freelance journalist voor onder meer MarketingTribune. Wekelijks houdt hij de rubriek Mediaweek bij, die ditmaal vanwege de jaarwisseling een andere vorm heeft gekregen. In het verleden was Mirck werkzaam op de redacties van Adformatie en Emerce.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply