Sunday View: Lou Reed (1942-2013)

Lou Reed - New York (1989)

Deze zondag overleed rocklegende Lou Reed op 71-jarige leeftijd. Daar waar je veel pop, rock en soul kunt consumeren zonder naar teksten te luisteren, is dat bij de oprichter van Velvet Underground onmogelijk. Net als Bob Dylan is hij scherpzinnig en geslepen, altijd op zoek naar die ene perfecte zin. Daarom citeer ik niet zijn overbekende hits ‘Perfect Day’ of ‘Walk On the Wild Side’, maar het prachtige openingsnummer van zijn latere album ‘New York’ uit 1989.

Die sobere plaat gaat over de rafelranden van de Amerikaanse metropool, waar gelukkig soms ook ruimte is voor – getormenteerde – liefde. Daarover gaat ‘Romeo had Juliette’. Een ideaal nummer bovendien voor deze Valentijnsdag, al wil Reed ver weg blijven van vals sentiment. Romeo Rodriguez en Julia Bell hebben een onmogelijke liefde, want ze wonen in verschillende wijken van New York, rijk en arm.

Reed vertelt dit liefdesverhaal in een poëtische tekst vol metaforen, die zich ook prima leent voor literaire leesbeurten. Hij begint het nummer met de ontdekking van Amerika door Columbus (die werd gestuurd door ‘twisted stars’ en een ‘faulty map’) en sluit af met een verwijzing naar de oude Romeinen. In het middenstuk leren we Romeo kennen, die voor galg en rad opgroeit.

“A diamond crucifix in his ear is used to help ward off the fear
that he has left his soul in someone’s rented car”

In dit citaat dat me zo aanspreekt zit dat zware leven van de hoofdpersoon-die-zich-geen-hoofdpersoon-voelt ook weer prachtig verstopt in opmerkelijke details die Reed uitlicht. Zo is daar de religie als sieraad dat hem beschermt tegen alle angsten in de genadeloze getto’s van The Big Apple, maar ook zijn ziel die hij achterliet in een gehuurde auto. Een verboden vluggertje of toch ook weer iets metaforisch? Deze liefde is onmogelijk, maar zorgt toch even voor een vonkje in dit uitzichtloze leven.

Rest in peace, Lou.

Tags: , , ,

Leave a Reply