Playboy is trots op Nederlandse tech-startups

Dutch-PlayboyNederlandse startups schitteren in de Champions League van de tech-top, meldt Playboy deze maand. Het is de intro van een lang artikel dat ik schreef voor het blootblad dat we allemaal natuurlijk lezen vanwege de goede artikelen. Leuke klus! Voor dit verhaal interviewde ik verschillende spannende tech-startups: Layergloss, Peerby, WeTransfer, Gidsy (inmiddels overgenomen door GetYourGuide), Roamler, PeerReach en startup-accelerator Rockstart. De centrale vraag: hoe breek je als internet-ondernemer uit de polder door in Silicon Valley?

Het jongensboek dat tech-startup heet, kreeg vorig jaar voor het grote publiek een gezicht toen de broers Edial en Floris Dekker via een webcam in De Wereld Draait Door verschenen om te praten over hun travel-app Gidsy. Of beter gezegd: het ging over Hollywood-acteur en IT-investeerder Ashton Kutcher die even met zijn limousine langsreed bij het kleine Berlijnse kantoortje van de jongens om over hun startup te praten. De celebrity, die vaker in startups investeert, pompte 1,2 miljoen dollar in het internetbedrijf van de gebroeders Dekker. Het enthousiasme waarmee Edial erover vertelde in DWDD triggerde tafelheer Jort Kelder: “Je broer zit zo te lachen dat volgens mij dat geld al op is. Hebben jullie een feestje gehad?”

Partycrashen in Silicon Valley

Feestjes, daar moest het Playboy-artikel natuurlijk ook over gaan. Dus memoreer ik de briljante PR-stunt waarmee de Nederlanders van The Next Web hun techblog plugden in The Valley: in strakke witte pakken crashten ze de hippe feesten van de tech-scene. Investeerders en mooie vrouwen mochten er hun contactgegevens op kalken met een viltstift.

Lekker feesten kun je ook in Berlijn, weet Edial Dekker. Hij herinnert zich de befaamde events in het kantoor van muziekdienst Soundcloud, op een dakterras met honderden mensen, de beste DJ’s en natuurlijk diep in de nacht de politie op de stoep. “Er is altijd een reden voor een feestje, ook al is er geen reden”, lacht hij. “Berlijn is zoveel leuker dan Amsterdam! De beste clubs gaan hier pas om twee uur ’s nachts open. Dan gaan ze in Amsterdam alweer dicht. We hebben hier alles: de nieuwste muziek, innovatie, super veel nationaliteiten. En reken maar dat die feestjes ook belangrijk zijn: je spreekt er de juiste mensen en wordt bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen.”

Bubbelbad of startersprijs?

Enige relativering komt van Daan Weddepohl, oprichter van Peerby: “Het beeld van de tech-scene is soms wel wat geromantiseerd. Hoe meer je naar feestjes gaat, hoe minder je bezig bent met de opbouw van je bedrijf. Toen vrienden van me in een bubbelbad lager bij een puissant rijke investeerder, vloog ik naar New York om te pitchen voor een startersprijs. Die won ik ook, ter waarde van 125.000 dollar. Dan maar even niet in een bubbelbad liggen.”

Diezelfde Weddepohl vertelt in het Playboy-artikel hoe hij afreist naar een lunch met een puissant rijke Facebook-investeerder in San Francisco. “Ik ging met de bus naar mijn afspraak. Dat kostte me twee dollar, want het openbaar vervoer is in Amerika echt iets voor de onderklasse. Hoe anders was mijn terugreis: de investeerder vroeg me of ik een limousine nodig had. In een auto met chauffeur werd ik teruggebracht naar mijn hotel. Silicon Valley is opgebouwd en rijk geworden dankzij al die startups, dus toont men graag waardering.”

Gedumpt door Facebook

Klein foutje mijnerzijds: door een misverstand tijdens ons interview schreef ik op dat deze investeerder Eduardo Saverin was, de persoonlijke vriend van Mark Zuckerberg die via een juridische truc het bedrijf uit is gewerkt (zie de film The Social Network). Wellicht kwam het door de krakende telefoonlijn met Londen, waar Weddepohl meedoet aan het accelerator-programma van TechStars, maar hij had juist een lunch met het Founders Fund, de partij die zorgde dat Saverin gedumpt werd door Facebook. Excuus, Daan. Mocht je ooit nog met die partij in zee gaan, let dan goed op de kleine lettertjes in de aandelen-overeenkomst!

Wil je het artikel zelf lezen, koop dan even de Playboy bij je lokale kiosk. Het is ‘The Dutch Issue’, over waar we in Nederland trots op mogen zijn. Dat betekent Armin van Buuren, kunstenaar Florentijn Hofman en nog veel meer moois.

Tags: , , , , , , , , ,

One Response to “Playboy is trots op Nederlandse tech-startups”

  1. Simon Says:

    Groot artikel!

Leave a Reply