Yahoo koopt Tumblr: weggegooid geld?

RIP-TumblrInternetmoloch Yahoo wil het hippe blogplatform Tumblr kopen voor 1,1 miljard dollar. De hipsters van Tumblr schreeuwen moord en brand, maar ook beursanalisten en financiële journalisten zijn sceptisch. Yahoo kocht lang geleden GeoCities voor 3,6 miljard dollar, waarna deze ooit enorm populaire dienst implodeerde. Ook de 35 miljoen dollar voor fotodienst Flickr werden nooit terugverdiend. Wie Tumblr-oprichter David Karp ooit heeft ontmoet, weet dat hij een creatieve nerd is, geen commerciële zakenman. Zelf interviewde ik Karp vorig jaar voor Adformatie. Hoe praatte hij toen over multinationals als Google en Yahoo?

Het succes van Tumblr bracht Karp in contact met president Obama, maar ook met andere inspirerende entrepreneurs als Richard Branson (Virgin) en Mark Zuckerberg (Facebook). ‘Zuck’ adviseerde Karp ooit om zijn binnengehaalde durfkapitaal niet blindelings in een tsunami aan nieuwe medewerkers te steken.

“Zuckerberg raadde het me niet per se af, maar ik heb het wel ter harte genomen. Voor je het weet heb je duizend mensen in dienst. Don’t give up on being clever. Je kunt waarde creëren met een heel klein team. YouTube bestond ook maar uit zestig mensen toen Google het bedrijf kocht. Voor een netwerk als het onze hebben we een zeer compact team.”

Virgin-baas Branson, op wiens tropische eiland Karp soms vakantie viert, gaf de wijze raad dat gastvrijheid is toe te passen op iedere bedrijfstak, dus ook internet. Karp leerde daarvan: “Een groot bedrijf als Google heeft een waardeloze klantenservice. Op mails krijg je doorgaans geen antwoord. Ik wil dat anders doen, niet als een soort marketingtool, maar echt voor de klant. Probeer mensen écht te helpen. Een obligate sorry-pagina op je site is gewoon sneu.”

Ik wens Yahoo veel succes met Tumblr, en Tumblr met Yahoo.

UPDATE (20-05, 18:00): Het nieuws is in een persconferentie bevestigd. Uit het persbericht: “Yahoo! Inc. (NASDAQ: YHOO) and Tumblr announced today that they have reached a definitive agreement for Yahoo! to acquire Tumblr. Per the agreement and our promise not to screw it up, Tumblr will be independently operated as a separate business. David Karp will remain CEO. The product, service and brand will continue to be defined and developed separately with the same Tumblr irreverence, wit, and commitment to empower creators.”

UPDATE (20-05, 22:00): Na de overname door Yahoo verhuizen Tumblr-gebruikers massaal naar WordPress. 72.000 blogposts worden per uur overgezet, aldus WordPress-directeur Matt Mullenweg. Maar: “Some people are reading too much into the import numbers — I don’t think there will be an exodus from Tumblr.”

Tags: , , , , ,

One Response to “Yahoo koopt Tumblr: weggegooid geld?”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Marissa Mayer, de ambitieuze CEO van Yahoo!, is natuurlijk lyrisch over Tumblr en Karp. Bovendien belooft ze letterlijk ‘not to screw it up’.

    “On many levels, Tumblr and Yahoo! couldn’t be more different, but, at the same time, they couldn’t be more complementary. Yahoo is the Internet’s original media network. Tumblr is the Internet’s fastest-growing media frenzy. Both companies are homes for brands – established and emerging. And, fundamentally, Tumblr and Yahoo! are both all about users, design, and finding surprise and inspiration amidst the everyday.”

    “I’ve long held the view that in all things art and design, you can feel the spirit and demeanor of the creator. That’s why it was no surprise to me that David Karp is one of the nicest, most empathetic people I’ve ever met. He’s also one of the most perceptive, capable entrepreneurs I’ve ever worked with. David’s respect for Tumblr’s community of creators is awesome.”

Leave a Reply