Flickr houdt niet van betalende klanten

flickr-stampDeze week is het freemium-model van fotodienst Flickr flink op de schop gegaan. Als Flickr Pro-gebruiker voel ik me daardoor een beetje bekocht, want daar waar ik 25 dollar per jaar betaal voor onbeperkte opslagruimte voor foto’s, krijgen niet-betalende klanten voortaan 1 terrabyte aan ruimte — dat is praktisch onbeperkt. Voorheen mochten ze uploaden wat ze wilden, maar waren alleen de laatste 200 foto’s publiekelijk beschikbaar. Die laatste beperking was anderhalf jaar geleden reden voor mij om toch maar mijn Pro-account te verlengen. Maar met de kennis van nu…

Techblog Mashable wakkerde mijn onvrede aan door dinsdag te melden dat betalende abonnees foto’s van maximaal 50 MB konden uploaden, terwijl niet-betalende gebruikers ineens 200 MB per foto tot hun beschikking kregen. Meer voor minder, dat kon toch niet waar zijn? Het was ook niet waar, want Mashable moest die eigen observatie al snel rectificeren:

“An earlier version of this post stated that Flickr Pro members were still limited to uploads of 50MB per photo. This was based on our tests last night. This limit has now been lifted and photos up to 200MB in size are available to Flickr Pro users. We’ve updated the information below and regret the error.”

Toch doet het niets af aan het feit dat een betaald abonnement op Flickr in één klap relatief veel minder waard is geworden. Eind dit jaar zou mijn abonnement verlopen. Die termijn werd onlangs met een half jaar verlengd dankzij een gift van Flickr aan haar klanten, vermoedelijk ingegeven als voortijdig goedmakertje voor deze turnaround van het eigen businessmodel. Ongeacht dat goedmakertje ga ik mijn betalende account niet verlengen. Opslagruimte voor foto’s is vrijwel overal al gratis (Mobypicture, Tumblr, Facebook, Instagram, whatever), dus waarom daar bij Flickr voor blijven betalen terwijl diezelfde dienst nu ook een volwaardige kosteloze dienst aanbiedt?

Reclame op Flickr afkopen
Natuurlijk blijft er wel verschil tussen beide Flickr-diensten. Betalende klanten hebben naast onbeperkte opslagruimte ook toegang tot statistieken en kunnen foto’s vervangen in plaats van verwijderen. Ook worden zij niet aan advertenties blootgesteld. Dat laatste kun je als gratis gebruiker afkopen voor 49,99 dollar, wat hetzelfde bedrag is als een tweejarig Pro-account. Nieuwe betaalde account kunnen trouwens niet meer worden afgesloten, voor wie dat ziet als een beter alternatief voor het afkopen van reclame.

Flickr zal met deze koerswijziging ongetwijfeld veel nieuwe klanten trekken. Dat gaat echter ten koste van de bestaande betalende klanten. Velen van hen zullen zich bekocht voelen, al was het maar omdat Flickr hen overduidelijk geen prioriteit meer vindt. Ach ja, het past wel weer in de harteloosheid waarmee eigenaar Yahoo omgaat met de online diensten die het voor veel geld overneemt. Hopelijk is het net aangekochte Tumblr voor Yahoo wél een liefdesbaby die zal worden gekoesterd. Ook een site vol foto’s trouwens, zou dat het zijn?

Flickr-smile

Tags: , , , ,

7 Responses to “Flickr houdt niet van betalende klanten”

  1. Arnoud Says:

    O, dat cadeautje van Flickr is aan mij aandacht ontsnapt. Zal het eens nakijken…
    Ik voelde me trouwens ook wel enigszins bekocht. We zullen de enigen niet zijn.

  2. Aukje Says:

    Het komt inderdaad allemaal wat vreemd over. Toch blijf ik mijn pro-account aanhouden. Flickr gebruik ik al heel lang voor mijn foto’s. Ben er toch wel aan gehecht. :)

  3. Hans Frederiks Says:

    Ik heb meteen mijn pro account opgezegd en mijn onlangs gestorte geld teruggestort gekregen?

  4. Margo Says:

    Ik doe eigenlijk nog maar weinig met mijn Flickr account, ik heb de laatste twee jaar ook pro. Ook met mijn weblog doe ik weinig momenteel, evenals alle andere verzamelblogs. Een kleine inzinking na al het enorm fanatieke gefotografeer van de laatste jaren. Alleen Instagram wordt nog dagelijks bezocht, en van foto’s voorzien. Foto’s maken met de iPhone is toch wel even eenvoudiger dan het zeulen met de zware spiegelreflex. Bedankt voor je waarschuwing, ik zal mijn pro-Flickr account ook niet verlengen.

  5. Branko Collin Says:

    Er verscheen in mei 2012, dus precies een jaar geleden, een artikel op Gizmodo (“How Yahoo Killed Flickr and Lost the Internet”, klik op mijn naam) dat Flickr tot op de grond afbrandde. Flickr, zo beweerde de auteur, had Facebook kunnen zijn. Flickr was een pionier van social media, bood vanaf het begin allerlei features die het mogelijk maakten met familie en vrienden te connecten, maar Flickr besloot door de jaren heen zich op foto’s te blijven concentreren.

    “As a result of being resource-starved, Flickr quit planting the anchors it needed to climb ever higher. It missed the boat on local, on real time, on mobile, and even ultimately on social—the field it pioneered. And so, it never became the Flickr of video; YouTube snagged that ring. It never became the Flickr of people, which was of course Facebook. It remained the Flickr of photos. At least, until Instagram came along.”

    Kort gezegd, zelfs de status als koning van de fotowebsites moest Flickr op een gegeven moment afstaan aan een site als Instagram.

    Ik weet niet hoeveel mensen bij Yahoo dat artikel hebben gelezen—het werd tamelijk uitgebreid gelinkt door fotografen destijds—, maar vanaf dat moment veranderden er dingen bij Flickr. Eerst werd de app voor mobiele devices een flink stuk beter gemaakt zodat het bedrijf eindelijk kon concurreren met Instagram, vervolgens werd het met deze laatste stap een stuk aantrekkelijker gemaakt om lid te worden van de site.

    Wat je schrijft, dat Flickr niet van betalende klanten houdt, klopt voor geen meter. Wat Flickr doet, volgt precies de lijn die de auteur van het Gizmodo-artikel voorstelt. Als Flickr ziin nieuwe klanten, de adverteerders, tevreden wil houden, zal het zoveel mogelijk leden (“if you are not paying for a service, you are the product”) moeten werven.

    Flickr houdt dus wel van zijn klanten, maar heeft iets zo radicaals gedaan, dat je het je bijna niet kunt voorstellen: het heeft zijn volledige klantenbestand ingeruild voor een ander klantenbestand.

    Tenminste, zo zie ik het.

  6. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor die link, Branko. Ik heb het artikel indertijd ook gelezen en vond het één van de bewijzen dat Yahoo in het recente verleden alles behalve de juiste plek is geweest om de innovatieve diensten die het overneemt te laten renderen. De aanstelling van Marissa Mayer als nieuwe topvrouw heeft tot nieuwe energie geleid, resulterend in de slimme overname va Tumblr. Toch vraag ik me af of de rigide koerswijziging van Flickr niet gewoon veel te laat komt. Het aantal betalende klanten viel ongetwijfeld tegen, dus kiest men voor gratis met advertenties. Op zich begrijpelijk, maar diezelfde propositie bieden alle andere fotosites ook aan. Bovendien is het een schoffering van je bestaande klanten, in de hoop een andere markt aan te boren. Dat laatste moet nog maar blijken succesvol te zijn. Kortom: een groot risico.

  7. Branko Collin Says:

    Je zult mij ook niet horen beweren dat dit per se een verstandige koerswijziging is.

Leave a Reply