Hoe leer je bloggen als een pro?

bloggen-als-een-proWil je weten wat de beste tip is om een betere blogger te worden? Komt ie: elke dag bloggen. Althans, dat schrijft Elja Daae in haar pas verschenen boek ‘Bloggen als een pro’. “Sinds ik elke dag blog, heeft alles rondom mijn blog een vlucht genomen: het aantal bezoekers, mijn positie in Google, het aantal comments, het aantal online vriendschappen, mijn bekendheid. Maar belangrijk is ook dat ik een veel betere schrijver ben geworden, met veel meer begrip voor wat bloggen en online communiceren inhoudt.” Elja heeft gelijk: bloggen is een kwestie van doen. Begin vandaag nog en spaar jezelf niet. Bewaar niet al  je energie voor dat ene meesterwerkje, maar publiceer vandaag nog snel even die blogpost. Omdat je nú iets wilt melden. Omdat je nú inspiratie hebt. Maar wacht, doe ik dat zélf na twaalf jaar bloggen eigenlijk nog wel? En is elke dag bloggen überhaupt een haalbare kaart?

Elke dag bloggen. Vroeger deed ik het toen ik naast mijn eigen blog ook in vaste dienst aan websites meewerkte: eerst Adfoblog (van Adformatie), later Joop.nl van de VARA. Al was dat laatste niet eens zozeer een blog, ik schreef er wel dagelijks meerdere stukjes. Inderdaad, het houdt je scherp. Toch moet dat dagelijks bloggen geen heilig moeten worden, geen doel op zich. Zelf zakte mijn persoonlijke blogfrequentie sindsdien terug naar zo’n drie stukjes per week. Dat vond ik prima. Tot het moment dat ik die oude ‘vibe’ weer eens wilde voelen en met mezelf de uitdaging aanging om een maand lang elke dag te bloggen, mét behoud van kwaliteit. Een leuk experiment was dat. Ging ik daardoor anders bloggen? Niet echt, al kreeg ik wel de feedback dat ik vaker persoonlijk werd dan normaal.

Authenticiteit, focus en toewijding
Terug naar Elja. Haar boek ‘Bloggen als een pro’ geeft natuurlijk veel meer tips dan het voor velen wat al te zware devies om elke dag te bloggen. Wie succesvol wil worden als blogger moet drie zaken in het oog houden: authenticiteit, focus en toewijding. Authentiek ben je als je persoonlijkheid, passie en expertise in jouw blog stopt. Dat zijn de redenen voor mensen om jou te lezen. Zorg daarnaast ook voor goede focus, een rode draad in woord én beeld. Wie zakelijk wil gaan bloggen, doet er goed aan een heldere niche af te bakenen. Maar bovenal is bloggen een kwestie van toewijding: werk hard maar ook efficiënt, waak over de continuïteit maar ook de kwaliteit. Tot zo ver het boek in een notendop.

Elja Daae heeft als zelfstandig marketingadviseur een pakkend boekje geschreven over haar passie, bloggen. Menig blogger kent haar van de discussies met de hashtag #blogpraat op Twitter: informele kennisuitwisseling over het bijhouden van een weblog. ‘Bloggen als een pro’ is een uitgave van Haystack en marketingblog Frankwatching, in de serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’. Nu lees ik zelf vrij langzaam, maar evengoed heb je het boek in een vloek en een zucht uit. Elja komt niet met zware theorieën, geeft ook geen taalkundige schrijftips, maar beschrijft vooral ‘how to do the work’. Van onderwerpkeuze tot discipline, van toonzetting tot een stukje techniek.

Kwaliteit versus kwantiteit
Maar wat Elja’s boek vooral doet: het inspireert tot bloggen. Zo werd ik getriggerd door die opmerking over elke dag bloggen. Waarom doe ik dat niet meer? Ben ik bang voor kwaliteitsverlies? Heerlijk om daarover de gedachten van Elja te lezen:

“Kwantiteit betekent niet per definitie dat de kwaliteit laag is. Sterker nog: als er iets is wat verlammend werkt voor bloggers, is het hun eigen kwaliteitseis. Hoe perfectionistischer je bent, hoe lastiger het is om regelmatig te bloggen. Dat geldt voor zakelijke bloggers, maar ook voor hobbybloggers. Hoe vaker je jezelf dwingt om te bloggen, hoe meer je dat perfectionisme zult moeten laten varen. En hoe beter je zult worden, is mijn voorspelling.”

Mooi gezegd. Bovendien zijn er allerlei handige tips om vaker te bloggen: gebruik terugkerende formats, maak een inhoudelijke planning, recycle eens een e-mail of Facebook-status, werk vooruit of ga experimenteren met gastbloggers. Prima, ik ben om. Ik ga weer vaker bloggen. Niet elke dag, maar wel vaker als een actualiteit of opinie zich opdringt. Twitter is er vaak te kort voor, terwijl berichten op Facebook te snel vervliegen. Voor blogs is altijd plek. Just do it!

Jeroen Mirck is zakelijk blogger en geeft blogworkshops.

Tags: , , , ,

4 Responses to “Hoe leer je bloggen als een pro?”

  1. Elja Says:

    Ik was wel een beetje zenuwachtig hoor Jeroen, voor je review. Dus ik zit hier met een grote lach op mijn gezicht nu. Dank!

    Enne, ik lees je graag dus van mij mag het best vaker….!! Maar goed, jij hebt als journalist natuurlijk wel iets meer een kwaliteit hoog te houden denk ik, er zijn andere verwachtingen dan bij mij. Van mij weten de mensen dat ik maar iets doe iedere dag. :)

  2. Jeroen Mirck Says:

    Een dag niet gelachen… Leuk om te horen, Elja. En wat je zegt over vaker bloggen: dat heeft inderdaad ook met verwachtingen te maken. voor een professionele schrijver is het logisch om de lat hoog te leggen, maar net als de krant of de televisie mag er soms heus wel even een luchtige snack tussendoor komen. Daarom heb ik de onregelmatige rubriek ‘Sunday View’, die ik misschien maar weer eens wat meer regelmaat moet geven.

    Soms wil ik ook gewoon even kort stilstaan bij een actualiteit zonder er meteen een heel opiniestuk over te schrijven. Dat blijft altijd weer een beetje spelen en experimenteren. Een blog is nooit af. Sterker nog: het is een flexibel ding, dus kun je van tijd tot tijd ook gewoon even afwijken van de gebaande paden. Graag zelfs, want de lezer wil ook juist een beetje verrast worden. Zo lang je inderdaad maar blijft vasthouden aan een algemene rode draad, zodat de lezer niet totaal in verwarring raakt.

  3. Marcel Says:

    ‘het houdt je scherp’, zeker weten?

  4. Jeroen Mirck Says:

    Zeker weten. ‘Het’ is het onderwerp. Ter vergelijking: ‘Het helpt je scherp te blijven.’ Overigens is het inherent aan blogs dat er wel eens foutjes in sluipen, al was het maar omdat je als blogger in tegenstelling tot traditionele media een aparte eindredacteur mist. Het moge duidelijk zijn dat ik er als professionele journalist wel extra kritisch op ben. In feite is dat de belemmerende kwaliteitseis waar Elja Daae in haar boek voor waarschuwt: het kan je ook in de weg zitten om met regelmaat te blijven bloggen.

Leave a Reply