Geld verdienen met beauty-blogs op Blogtoday

blogtoday-logoJe moet maar durven: ruim een maand na het slopen van Weblog.nl lanceert uitgeverij Sanoma een nieuw platform voor webloggers: Blogtoday.nl. De opzet is wel totaal anders: dit nieuwe ‘influencers-netwerk’ is bedoeld om bloggers aan adverteerders te koppelen. Het draait daarbij specifiek om beauty-, fashion- en lifestylebloggers, omdat zij veel invloed hebben op het koopgedrag van hun trouwe volgers. Een goudmijn voor adverteerders, meent Sanoma. 

Voor Blogtoday worden bloggers geselecteerd die gaan samenwerken met bestaande merken van Sanoma, zoals Grazia, Styletoday, Marie Claire en Fashionista. “Op deze manier profiteren bloggers, Sanoma-merken én adverteerders van elkaar”, aldus de uitgever. “Door de combinatie te maken met Sanoma’s sterke merken en redacties wordt adverteerders een propositie geboden die geïntegreerd kan worden met hun reguliere media-inzet bij ons. Zo wordt de drempel verlaagd en is er een one-stop-shop voor campagnes waardoor alle uitingen elkaar nog meer versterken.”

Bloggers werken samen met A-merken
Uit een in maart 2013 verschenen rapport van Technorati blijkt dat ondanks het enorme gebruik van social media slechts 10% van het digitale adverteerdersbudget in ‘social’ wordt gestoken. Ook laat het onderzoek zien dat online influencers, zoals bloggers, nog te weinig onderdeel zijn van de marketingmix. Met Blogtoday aast Sanoma nu dus op dat gat in de markt.

“Bloggers blijven eigenaar van hun blog,” vertelt Marijn Luchtman, Sanoma’s uitgever Online Vrouwen. “Wij doen de verkoop van advertenties, de marketing en promotie. Daarnaast helpen wij met het verbeteren van de site en het verhogen van de traffic zodat ze nog interessanter worden voor adverteerders. Blogtoday stelt bloggers in staat samenwerkingen aan te gaan met sterke A-merken uit ons portfolio als Grazia, Marie Claire, Styletoday en Fashionista. Adverteerders kunnen hier Mimi-Fashionlandop inhaken. Op die manier kan er een structurele samenwerking ontstaan met de belangrijkste online influencers.”

Van 6 naar 30 beautybloggers
Blogtoday start met zes geselecteerde bloggers, maar hoopt er eind 2013 minstens dertig te hebben gestrikt. De eerste bloggers zijn:

  1. Byaranka (beautyblogger, 30.000 unieke bezoekers per maand)
  2. Helen van Beautyill (beautyblogger, expert in nailart)
  3. Everythingtim (beautyblogger, 5.000 abonnees op YouTube)
  4. Anne van Yourlittleblackbook (lifestyleblogger)
  5. Mimi van Mimifashionland.com (fashionblogger en illustrator)
  6. Negin Mirsalehi (fashionblogger, 600.000 volgers Instagram en 30.000 likes op Facebook).

Het is de bedoeling dat Blogtoday.nl uitgroeit tot “een uniek platform waar een blogfan straks heengaat om de leukste blogs van Nederland te kunnen lezen op één plek. De blogs zullen hier onderling ook van profiteren, omdat zowel het netwerk alsook de andere blogs verkeer naar elkaar gaan sturen.”

Het klinkt allemaal prachtig, maar er zitten natuurlijk wel een paar addertjes onder het gras. Ten eerste heeft Sanoma een slechte trackrecord als het gaat om de kruisbestuiving van blogs. Het bedrijf faalde jarenlang om die waarde te verzilveren met Weblog.nl. Daarnaast hebben veel lezers van blogs een broertje dood aan commerciële blogposts, waardoor advertorials averechts kunnen werken voor een blogger.

Toch leert de praktijk dat commercie op blogs vaker voorkomt dan menigeen denkt. Zeker blogs over beauty, fashion en lifestyle lenen zich er bij uitstek voor, al was het maar omdat ze vaak juist bestaan bij gratie van opgestuurde samples door bedrijven. Dus wie weet is Blogtoday inderdaad een gouden greep van Sanoma. Het Weblog-debacle indacht denk ik voorlopig nog: eerst zien, dan geloven.

Dit artikel verscheen ook als column op Adformatie.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

10 Responses to “Geld verdienen met beauty-blogs op Blogtoday”

  1. madbello Says:

    Ze hebben eerder een blog voor hun kop.

  2. Branko Collin Says:

    Sanoma krijgt eerste klasse content kado en trekt daarvoor in ruil heel veel Google-fu aan. Gevolg: veel hits, adverteerders blij.

    Uiteindelijk hangt het ervan af in hoeverre de stakeholders binnen Sanoma achter dit initiatief staan. Voor weblog.nl was er binnen het bedrijf geen enkele support (dat kan ik zelfs als buitenstaander die naar een black box kijkt concluderen) en toen viel het om. Dit kon wel eens anders zijn, omdat het verdienmodel veel inzichtelijker is.

  3. Jeroen Mirck Says:

    Dat klopt, Branko. Dit project oogt al bij de start veel professioneler dan Weblog.nl. De opzet is natuurlijk ook heel anders. De geselecteerde blogs houden hun eigen domein, Blogtoday.nl is vooral een uithangbord. Toch leert het Weblog-debacle dat Sanoma indertijd veel moeite had om geld te verdienen aan weblogs. Wie de sites van de fashionbloggers bekijkt, ziet dat zij zelf ook al adverteerders binnenhalen. De vraag is dus wat de toegevoegde waarde van Sanoma zal zijn. Dat zal de toekomst leren.

  4. Margo Says:

    Nou, ze durven inderdaad maar. Moed der arroganten.
    Ik heb je post deels overgenomen op Uitwijkpost met uw welnemen, en verder naar hier verwezen.

  5. knutsel Says:

    Het lijkt zoveel op OBA dat een bedankje voor het idee wel op zijn plaats geweest was. Het zal wel niet gebeuren. Sanoma ziet gratis als waardeloos en ook hier zullen ze zich weer ingekocht hebben. Ik heb weinig bewondering voor “lifestyle bloggers”. Ik zie ze vaak meer als “ik heb geen life, dus ik blog maar wat over style”-bloggers.

  6. Jochem Says:

    Het ziet er nu een beetje uit als een WordPress website met een slecht design, daarbij zijn het toch ook juist die advertorials die zo interessant zijn.. Dit soort zaken draaien niet goed op die blogs:

    ” MOGELIJKHEDEN VOOR ADVERTEERDERS:
    – Display: leaderboard, floorad/expendable, rectangle, roadblock “

  7. Jeroen Mirck Says:

    @Margo: Prima, dank voor de link.

    @Knutsel: Een bepaald genre bloggers kan je ding niet zijn, maar het is een beetje aanmatigend om te stellen dat lifestyle-bloggers ‘geen leven’ hebben. Evenmin als jij ben ik hun doelgroep, maar ik heb waardering voor de wijze waarop zij vaak een grote community aan zich weten te binden.

    @Jochem: Ik denk inderdaad dat bedrijven het vooral van advertorials moeten hebben op dit soort blogs. Al hangt het van de doelgroep af of dat wordt geaccepteerd. Sommige blogs ogen sowieso al vrij commercieel, met in hoofdzaak jubelende stukjes.

  8. Ximaar Says:

    Het zou mij niets verwonderen als dit initiatief totaal geen link heeft met weblog.nl. Dwz dat het door andere mensen wordt gedaan uit een andere bedrijfstak en dat die mensen niet eens geweten hebben dat weblog.nl ook iets van Sanoma was. Sanoma had ten tijde van weblog.nl en daarvoor ook al merken die iets met internet deden en daar zou dit wel eens uit voortgekomen kunnen zijn. Met een handjevol bloggers is dit ook totaal iets anders.

    Weblog.nl heeft Sanoma met Nu.nl en Ilse destijds overgenomen van de Telegraaf Media Groep. Ilse heeft nooit wat voorgesteld en weblog.nl hebben ze flink laten knoeien. Maar aan Nu.nl (dat destijds al meer bezoekers trok dan weblog.nl) hebben ze waarschijnlijk wel goede zaken gedaan. TMG was destijds ook bezig om met reclames geld uit webminlog.nl te halen en dat lukte niet echt. Mijn indruk was dat die reclames vooral bedoeld waren om de bloggers aan te sporen tot een betaald en reclamevrij blog. Dat is bij TMG en Sanoma ook niet gelukt. Uiteindelijk was het vooral SAY (SixApart-Yahoo) die een 20-tal onzichtbare trackers mee liet liften om te zien hoe het gedrag van hun bloggers en blogbezoekers was. Mogelijk heeft dat SAY nog het meeste geld opgeleverd en was het voor TMG en Sanoma van meet af aan een kostenpost.

  9. Arnoud Says:

    Ik vraag me af of je dit nog wel bloggen moet noemen. Mij lijkt het eerder het schrijven van digitale reclamefolders. Maar goed, ieder zijn ding. Zolang er mensen zijn die dag in dag uit op de hoogte willen zijn van make-up…

  10. stephen Says:

    Laten we eerlijk zijn… Sanoma heeft best de kennis, expertise en mogeljikheden in huis om iets goeds op poten te zetten. Ze spelen in op de vraag en zullen vast een gedegen ondezoek hebben gedaan voordat ze http://www.blogtoday.nl lanceerden.
    Echter als WordPress expert en Blogger valt mij dan weer direct op dat ze zich niet aan de basisregels houden van de beveiliging van WordPress. Ze brengen hun artikelen uit als Admin. Dat is wel zo’n beetje de basis…. Nooit doen!
    Denk dat ik even contact met ze opneem. Je zou denken dat ze met al die expertise dit niet over het hoofd moeten zien!

Leave a Reply