‘Volvo moet even intuïtief zijn als iPhone’

Emerce100-Volvo-500px

Automerk Volvo wil net zo intuïtief zijn als de iPhone. De Nederlander Lex Kerssemakers beslist vanuit Zweden over productstrategie en innovatie. Via technologie wil hij marktleider zijn in veiligheid en infotainment, vertelt hij in een uitgebreid interview dat ik met hem hield voor de Emerce 100. “De auto wordt een verlengstuk van je telefoon en computer.”

Hoe slaat de automotive-industrie de brug naar optimale technologie aan boord? “Dit is de essentie van wat wij – en iedereen in onze branche – met connectivity en infotainment gaan doen: alles wat je in je huis, op je tv, achter je computer doet, kun je via de cloud naar de auto brengen. Dan kun je dus onderweg doorwerken.”

Kerssemakers (1960) zit als Senior VP Product Strategy & Vehicle Line Management op het snijvlak van de ontwikkeling van auto’s en de marketing en sales ervan. “Ik ben meer een commerciële man dan een techneut, maar wel een mix. In deze functie moet ik neutraal zijn: we moeten een business afleveren, niet een technisch of een marketingverhaal. Ik heb deze functie gekregen omdat ik het hele productieproces ken én auto’s heb verkocht. Zéér irritant voor mijn collega’s, want ik heb dus overal een mening over.”

Verstorende technologie

Volvo staat traditiegetrouw bekend om zijn veiligheid, maar Kerssemakers streeft ook eenvoud na. “Net als een smartphone moet ook een auto intuïtief zijn. Ik denk dat wij daarin anders zijn dan BMW, Audi of Mercedes-Benz. Bij ons zal je geen 82 knoppen vinden om alles te bedienen. Ook niet als het om infotainment gaat: daar proberen wij functies zo veel mogelijk te combineren of weg te stoppen, terwijl ook voice-control een ongelooflijk belangrijke rol gaat spelen.”

Toch is de toenemende informatiestroom in de eerste plaats een gevaar voor de verkeersveiligheid. “Er komt een generatie aan die is opgegroeid met deze technologie”, zegt Kerssemakers. “Je kunt het ze niet meer afleren, dus is de uitdaging voor de hele auto-industrie om een combinatie mogelijk te maken tussen autorijden en de onbedwingbare behoefte om de hele tijd met iedereen online te zijn.”

De moeilijkheid daarbij is dat infotainment niet verstorend mag werken op de technologie van het vervoersmiddel. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand op afstand vanachter een computer zomaar de airbags laat afgaan in een willekeurige Volvo V40. Of dat de auto er ineens mee ophoudt, zoals je wel eens hebt met een overbelaste iPhone. Autojournalisten vragen wel eens waarom bepaalde techniek in onze auto’s ontbreekt. De enige reden is dat we een scheiding moeten maken in de auto-elektronica, tussen alle signalen die van buiten komen en invloed kunnen hebben op het besturingssysteem.”

Rijden zonder handen

Om de veiligheid te optimaliseren werkt Volvo aan diverse technologische innovaties, zoals het SARTRE-project. Samen met zes Europese partners wordt hierbij gebouwd aan een ‘roadtrain’-concept, dat colonneverkeer van auto’s mogelijk moet maken op snelwegen. Bedoeling is dat de automobilist zijn hand van het stuur kan halen, want de technologie neemt het rijden goeddeels over. “Wij doen dit om verschillende redenen: het is veiliger, zuiniger en bestrijdt files. Bijkomend effect is dat het ruimte biedt om optimaal gebruik te maken van infotainment.”

Nog een stap verder gaat autonomous driving, waarbij het rijden compleet wordt overgenomen door de auto. “Google experimenteert hier al mee (voorheen met Audi en Lexus, momenteel loopt een testfase met Toyota Prius, JM), maar dat is stand-alone technologie”, zegt Kerssemakers. “De uitdaging is om dit op grote schaal toe te passen in automotive.”

Apps in de auto

Van ‘the internet of things’ verwacht de Volvo-directeur veel. “Niet alleen voor SARTRE en losse apps in de auto, maar ook voor het vooruitkijken in het verkeer: via de satelliet weet de auto al dat er een kind de bocht om komt fietsen, nog voordat de automobilist dat had kunnen zien. De auto kan daar op anticiperen.” De innovatie gaat razendsnel: volgend jaar komt Volvo met ‘traffic jam assist’, de dienst die het mogelijk maakt om rustig achterover te leunen tijdens het filerijden. “Dit alles leidt uiteindelijk tot het écht autonome rijden.”

Toch moet de autobranche haar eigen tempo aanhouden. “Al jarenlang is er discussie over mobiele telefoons: waarom hebben auto’s nog niet al die functies? De reden is simpel: drie jaar voor een auto op de markt komt, moet ik zwart op wit ieder detail op papier hebben. Wij testen onze auto’s standaard twee zomers en twee winters. In de internetsector zijn de doorlooptijden extreem veel korter. Een voorbeeld: we hebben contact gehad met Spotify, dat je straks in onze auto’s kunt streamen zonder je telefoon te gebruiken. Ze hebben geen idee wat er over een half jaar gebeurt. Ze ontwikkelen iets en over drie maanden is het online. Dat kán niet in de autobranche.”

Lees een uitgebreidere versie van dit interview in de Emerce 100.

Tags: , , , ,

One Response to “‘Volvo moet even intuïtief zijn als iPhone’”

  1. william Says:

    nu nog elektrisch ONAFHANKELIJK laten rondrijden zo’n kreng!