De Correspondent: innovatie of mediahype?

Ik weet nog niet wat ik van De Correspondent moet vinden, het online mediaproduct van Rob Wijnberg (ex-NRC.next). Sinds het jubelende interview in De Wereld Draait Door staan de voorstanders te brullen in mijn timeline op Twitter en Facebook: “Innovatie in medialand, hoera!” Toch verschijnen er ook kritische columns en dito blogs, om maar niet te zwijgen over het online debat.

Wijnberg-CorrespondentWat me vooral verbaast is dat er vele malen lyrischer op dit project wordt gereageerd dan op het toch enigszins vergelijkbare De Nieuwe Pers. Goed, dat was tot nog toe alleen een app, maar steunt ook op een paywall. Crowdfunding noemen de fans dat in koor, maar feitelijk draait het primair om klassieke abonnementen. En wat wordt het nu precies: een e-zine, een nieuwsblog a la ThePostOnline (maar dan zonder de waan van de dag) of een Groene Amsterdammer op internet? Wijnberg lijkt het nog niet te weten, maar wil wel alvast even negen ton incasseren.

Begrijp me niet verkeerd: ik juich ondernemerschap ten zeerste toe, zeker in de moeizame mediamarkt. Maar laat me nog even denken wat ik nu eigenlijk van deze nieuwe correspondent aan het crossmediale firmament moet gaan vinden. Want voor hetzelfde geld is ook dit project precies wat het wil bestrijden: een hype, de waan van de dag. Niet om inzicht te bieden, maar om aandacht te krijgen.

UPDATE (24-03): Ook de concurrentie pakt nu door: op vrijdag 22 maart is de website van De Nieuwe Pers live gegaan. Daarmee is DNP op alle apparaten en platforms te gebruiken. De komende weken zullen in versneld tempo journalisten worden toegelaten, maar ook literaire schrijvers en fotografen. Een abonnement op individuele auteurs blijft € 1,79 per maand kosten, een jaarabonnement op alles kost € €37,99. Daarnaast komt de optie om te betalen voor losse artikelen of tijdelijke toegang tot de hele site.

UPDATE (27-03): Het is gelukt! De Correspondent meldt dat het de benodigde 15.000 leden heeft gehaald. “Kickstarter (het internationale platform voor alternatieve financiering) heeft de meeste gesteunde journalistieke projecten op en rij gezet. Zelfs zij haalden niet meer dan een derde van onze leden. Het staat vast. Jullie hebben met ons een klein stukje internetgeschiedenis geschreven.” Proficiat!

UPDATE (01-04): Er is een leuke 1-aprilgrap met dit project uitgehaald door DeCorrespondent.org.

UPDATE (23-12): En toen was Rob Wijnberg ineens Journalist van het Jaar 2013. Uit het juryrapport van Villamedia: “Het is een duidelijk en journalistiek onafhankelijk format, alleen online te volgen, advertentievrij, met een betaalde redactie en vanaf de eerste dag met voldoende lezers. Die lezers betalen ook nog eens voor voor wat ze consumeren. Door de verhalen te delen met anderen werven zij bovendien meer betalende lezers voor De Correspondent. De journalist die dit bedacht en uitgevoerd heeft, verdient een prijs.”

Tags: , , , , , , , , ,

8 Responses to “De Correspondent: innovatie of mediahype?”

  1. Hans Says:

    Die gratis reclamezendtijd bij DWDD heeft ze in ieder geval geen windeieren gelegd; al ruim 10.000 betalende abonnees inmiddels. Ik vind 60 euro per jaar in deze tijd een vrij substantieel bedrag voor toegang tot een website waarvan niemand nog precies weet wat er op gaat verschijnen…

  2. Sander Says:

    Ik zeg hype en goede marketing. Ik ben bereid geld te betalen voor een media-initiatief van goede journalisten die daarmee de tijd en ruimte heeft voor echte goede Nederlandse onderzoeksjournalistiek (niveau The Times), maar dit wordt een platform waar hoofden hun meningen gaan ventileren. Interessant en leuk, maar die platforms hebben we al genoeg: in print en digitaal. Of gaan Femke Halsema en Arnon Grunberg soms doorwrochte stukken schrijven o.b.v. maandenlang onderzoek?

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Sander: De Correspondent scoort inderdaad goede PR, met dank aan het goede eigen netwerk waar ook de gastauteurs uit voortkomen. Probleem is dat we niet precies weten wat ze nu eigenlijk anders gaan doen dan in de media waar ze al voor schrijven (directe concurrenten als Volkskrant en NRC). Evengoed is het boeiend om te zien of dit soort verdienmodellen over online journalistiek levensvatbaar blijken.

    Zie ook de actieve discussies op Google+ (jawel) en Facebook.

  4. Sander Says:

    Waanzinnig boeiend zelfs, en in die zin al geslaagd. Er is kennelijk zoveel honger naar een nieuwe vorm van journalistiek, dat mensen bereid zijn er ongezien voor te betalen. Ik denk ook dat een hoop mensen zich laten meeslepen overigens, maar ook dat illustreert die behoefte.
    En je hebt gelijk: ik weet ook niet wat er komt dus kan geen inhoudelijke conclusies trekken. Noem het dan maar ernstige bedenkingen. En als ze niet 15.000 maar 150.000 abonnees scoren, dan komt dat door mij gehoopte platform voor onderzoeksjournalistiek er wellicht alsnog.

  5. Hans Says:

    Goede onderzoeksjournalistiek lijkt me een utopie voor dit soort initiatieven. Onderzoeksjournalistiek is schreeuwend duur als je het goed wilt doen. Bovendien zoals Sander zegt, de personele bezetting tot nu toe duidt meer op een opinieplatform dan op een staf die gedegen onderzoeksjournalistiek gaat bedrijven. En opinies vind ik ook zonder te betalen al genoeg op de interwebs.

  6. Jeroen Mirck Says:

    Ook de concurrentie pakt nu door: op vrijdag 22 maart is de website van De Nieuwe Pers live gegaan. Daarmee is DNP op alle apparaten en platforms te gebruiken. De komende weken zullen in versneld tempo journalisten worden toegelaten. Daarnaast komen er aparte kanalen voor literaire schrijvers en fotografen. Een abonnement op individuele journalisten blijft € 1,79 per maand kosten, een jaarabonnement op alles kost € €37,99. Betalen gaat op de website voorlopig alleen via iDEAL, maar binnen enkele weken wordt afrekenen ook per SMS mogelijk. Kort daarop kunnen lezers voor kleine bedragen losse artikelen kopen, of een uur of een dag toegang tot de hele collectie. Een aparte mobiele website is in ontwikkeling.

    Over een half jaar hopen de initiatiefnemers van DNP, Jan-Jaap Heij en Ben Rogmans, de verhalen van ongeveer 150 journalisten te kunnen aanbieden, meldt Villamedia. Tegen die tijd start ook de ontwikkeling van dagelijkse bundels van artikelen, waarmee ze uiteindelijk – en naast de abonnementen op auteurs – een compleet online dagblad willen aanbieden.
    http://www.denieuwepers.com

    What’s next? Zie ook deze trailer van Iedereen Journalist (NTR):
    http://youtu.be/tyuleqWSRXI

  7. Jeroen Mirck Says:

    Er is een leuke 1-aprilgrap uitgehaald met dit project:
    “Een beetje pijn doet het wel om dit te schrijven: De Correspondent is een 1 aprilgrap. We gaan geen journalistiek internetplatform oprichten. Daar zouden we overigens ook helemaal geen tijd voor hebben: Joris Luyendijk is chef Europa bij The Guardian, Alexander Klöpping gaat volgend seizoen een VARA-programma over computers presenteren en Femke Halsema is hard op weg burgemeester van Nijmegen te worden. Sommigen van jullie zullen gemerkt hebben dat ze hun donatie al teruggestort hebben gekregen, bij anderen zal dat de komende dagen gebeuren. Over een week zijn we ons miljoen weer kwijt.”
    http://decorrespondent.org

  8. Jeroen Mirck Says:

    En toen was Rob Wijnberg ineens Journalist van het Jaar:
    http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/wijnberg-we-zitten-op-5-procent/

    Uit het juryrapport van Villamedia: “Het is een duidelijk en journalistiek onafhankelijk format, alleen online te volgen, advertentievrij, met een betaalde redactie en vanaf de eerste dag met voldoende lezers. Die lezers betalen ook nog eens voor voor wat ze consumeren. Door de verhalen te delen met anderen werven zij bovendien meer betalende lezers voor De Correspondent. De journalist die dit bedacht en uitgevoerd heeft, verdient een prijs.”

Leave a Reply