In #DeMedia100 winnen tv-bobo’s van nerds

John de Mol is nog altijd de invloedrijkste mediaman, als we #DeMedia100 moeten geloven. Deze lijst met belangrijke professionals in media werd dinsdag voor het tweede jaar op rij gepresenteerd tijdens het Nederlands MediaNetwerk Event in de Haarlems popzaal Patronaat. Net als vorig jaar eindigde DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk als tweede en producent Joop van den Ende als derde. Verrassende nieuwkomers in de toptien waren tv-nerd Alexander Klöpping en politiek commentator Frits Wester van RTL. Oftewel: een bizar ratjetoe van alles dat maar naar media ruikt.

De ‘Media 100’ is een initiatief van Bas Vlugt, oprichter van het Nederlands MediaNetwerk, en onderzoeksbureau MediaTest. Altijd leuk om mensen in het zonnetje te zetten, maar wie met name de longlist bekijkt, vraagt zich af: waar gaat dit over? De meest uiteenlopende mensen waren opgegeven (ongetwijfeld soms door zichzelf) en de criteria zijn sowieso erg breed geformuleerd: als je maar in media werkt. Dus kan het gebeuren dat directeuren, presentatoren, exploitanten, journalisten, verkopers, IT-ondernemers en bloggers met elkaar om de eer strijden. Yvon Jaspers versus Bert Brussen, John de Mol versus Nalden. Een vreemd allegaartje dus.

Algemene conclusie: De Media 100 wordt gedomineerd door tv-bobo’s, al wint de internetwereld langzaamaan terrein. Eerlijk gezegd is dat een best aardige afspiegeling van het medialandschap, waarin traditionele uitgevers nog altijd worstelen met online. Digitale budgetten groeien, maar lopen nog lang niet in de pas met andere kanalen. Ook opmerkelijk: in de top-100 staan slechts elf vrouwen. Er liggen dus nog volop emancipatiekansen in media.

Welke kansen internet biedt, werd gelukkig wel uitgedragen tijdens het MediaNetwerk-feestje. Voordat de lijst werd gepresenteerd passeerde een zestal sprekers de revue, met in hoofdzaak digitale pitches. De Haarlemse startup LayerGloss heeft een tool die het maken van zakelijke apps extreem simpel maakt. Jelle Kolleman (ex-Redurban) pitchte een app die het doodeenvoudig maakt om een goed gemonteerde review op te nemen met je smartphone. En als intermezzo stapte ook nog even de bedenker van WebZap op het podium, een app die je een compleet tv-aanbod voorschotelt met het beste van het web. Verder vertelde Ian Rooker van FD Media Group hoe deze traditionele media-uitgever al een jaar lang geld verdient met artikelen achter een betaalmuur. Toeval of niet: net diezelfde dag lanceerde Volkskrant.nl ook een betaalmodel voor webartikelen.

Het was een tsunami aan succesverhalen, zonder dat iemand het woord ‘crisis’ in de mond nam. Uitgezonderd presentator Peter Wybenga dan, die de podiumpitch van ANP PersSupport (“media nemen persberichten vaak klakkeloos over”) als een kans zag voor al die krimpende redacties. Sowieso gaan discussies in het mediavak vaker over verdienmodellen dan over de kwaliteit van het te verkopen product. In dat licht was het niet-commerciële verhaal van Trouw-vormgever Henk Marseille verfrissend. Aan de hand van visuals van zijn krant liet hij zien waarom Trouw dit jaar is bekroond met de European Newspaper of the Year Award. Zijn conclusie: “Papier heeft voordelen: niet inloggen, niet synchroniseren. Best relaxed.”

Deze column verscheen ook op Adformatie.nl.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply