Het jaar van de baard

Beard-Van-Gils

Beckham, Blaudzun, Brad Pitt, Arie Boomsma. De baard is populairder dan ooit. Ook was er niet eerder zoveel discussie over Movember, de snorrenactie om geld in te zamelen ter bestrijding van prostaatkanker. Sterker nog: deze maand loopt de actie gewoon door onder de naam Decembeard. Is 2012 dus het jaar van de baard?

Eerlijk is eerlijk: nee. “Beards are back” heette het al in 2009. Wel kun je stellen dat de trend doorzet, als hardnekkig doorgroeiend baardhaar. Steeds meer mannen laten hun gezichtshaar groeien, ook in mijn vriendenkring. Snorren blijven enorm fout, maar baarden lijken steeds vanzelfsprekender. Ook in reclame: naast Brad Pitt in de nieuwe commercial van Chanel No. 5 zien we eveneens bebaarde metromannen in tv-spots zoals die van Opel Mokka (‘Auffallend Anders’) en Van Gils (‘See Me Rise’). En zo zijn er veel meer.

Vanwaar mijn interesse in deze haartrend? Misschien is het mijn al jaren sluimerende streven om mijn baard te laten staan. De afgelopen jaren ging daar echter alweer het mes doorheen nog voordat mijn kin serieus begroeid was. Dit jaar loopt het anders. Misschien komt het door al die lelijke snorren die via sociale media tot mij kwamen, maar eind november besloot ik om mijn baard toch maar een serieuze kans te geven. Niet uit modebewustheid of voor het goede doel, maar gewoon omdat het kan.

Hoewel de groei nog lang niet is voltooid, zijn de eerste reacties in hoofdzaak positief. Stoer, volwassen, karakteristiek, dat soort commentaren. Bovendien heb ik een vriendin die niet klaagt dat het prikt, maar het juist mooi vindt staan. Dat helpt ook. Kortom: ik ga nog even door met dit experiment, gesteund door het expert-advies op Beards.org. Nog een leestip vind je op The Babble Out.

Zodra er nieuws te melden is, schrijf ik weer een baardblog. Ik ben in ieder geval in goed behaard gezelschap, nietwaar?

movember-decembeard

Tags: , , , ,

Leave a Reply