Het einde van Newsweek

Newsweek-last-issueDeze week staakte het Amerikaanse opinieweekblad Newsweek zijn papieren editie. Vanaf januari is het tijdschrift alleen nog maar digitaal te lezen, met betaalde apps voor iPad, Kindle en smartphone. In 2010 verkocht The Washington Post Co. het blad omdat het niet meer rendabel was. De reden is gevisualiseerd op de laatst cover: de tekst #lastprintissue verwijst naar de huidige verspreiding van nieuws via websites en social media als Twitter. “It’s been a turbulent two-year journey, culminating in our decision to leave print and take the leap into a digital future”, aldus hoofdredacteur Tina Brown, die zowel Newsweek als weblog The Daily Beast leidt.

Brown zegt over Newsweek: “This is not a conventional magazine, or a hidebound place. It is in that spirit that we’re making our latest, momentous change, embracing a digital medium that all our competitors will one day need to embrace with the same fervor. We are ahead of the curve. A magazine that will soon turn 80 will now be, when all the changes are unveiled in February, a vigorous young publication all over again, taking its readers to territory that is new and uncharted. One thing, however, will not change, and that is our commitment to journalism of the very highest quality. We would not be Newsweek if it were otherwise. So as we say sayonara to print, we thank our 1.5 million loyal readers, and ask you to wish us luck and join us next year in our all-digital future.”

Ook in Nederland gooide een befaamde print-titel er dit jaar het bijltje bij neer: carrieretijdschrift Intermediair schakelde per 1 november over naar louter digitaal. Net als bij Newsweek ging daar een leegloop van de redactie aan vooraf. Printjournalistiek ligt sowieso onder vuur. Vanwege de crisis halveerde reclamevakblad Adformatie dit jaar zijn verschijningsfrequentie naar tweewekelijks. Opinieweekblad HP/De Tijd werd zelfs een maandblad. Er zullen ongetwijfeld meer titels volgen. Print is niet dood, maar heeft wel definitief de strijd verloren van internet.

Tags: , , , ,

One Response to “Het einde van Newsweek”

  1. Jeroen Mirck Says:

    UPDATE: Newsweek maakt een papieren comeback! Het blad wil begin volgend jaar weer met een papieren versie wil komen, meldt The New York Times. Newsweek-hoofdredacteur Jim Impoco heeft tegen de krant gezegd dat het blad zich qua inkomsten meer op abonnementen gaat richten dan op advertenties. Het blad wordt dus ook duurder. “It’s going to be a more subscription-based model, closer to what The Economist is compared to what Time magazine is. We see it as a premium product, a boutique product.”
    http://www.nytimes.com/2013/12/04/business/media/newsweek-plans-return-to-print.html

Leave a Reply