Weblog.nl gaat blogs verwijderen

Weblog.nl, kent u die site nog? Na een totaal mislukte migratie van bijna 400.000 blogs gaf eigenaar Sanoma Media pas na acht maanden toe hoezeer het bedrijf had gefaald. Daarmee leek de kous af. Maar nee, een half jaar later vond @Webstreepjelog het toch nog tijd voor een trap na: alle inactieve blogs worden over een maand compleet gewist. Deze mededeling was me bijna ontgaan, maar gelukkig wees protestblog Uitwijkpost me erop. Sanoma meldt:

“Om de kwaliteit en snelheid van Weblog.nl te verbeteren zullen alle inactieve weblogs per 1 december 2012 definitief worden verwijderd. De inhoud van deze inactieve weblogs wordt vanaf dat moment definitief gewist. Je kunt dit vergelijken met aanbieders van gratis mailaccounts, zoals Hotmail, die ook alle emailaccounts verwijderen die langer dan 9 maanden niet zijn gebruikt. Door het verwijderen van de inactieve blogs hopen wij een groot deel van de bereikbaarheidsproblemen van Weblog.nl op te kunnen lossen.”

Met ‘inactief’ bedoelt Sanoma een blog waar al een jaar niet is ingelogd. Klinkt logisch, zeg je? Minder logisch dan je denkt. Weinig diensten op internet heffen accounts op als de eigenaar niet of nauwelijks nog inlogt. Zeker voor blogdiensten is dit heel uitzonderlijk. Bovendien zijn er veel blogs die voor een bepaalde gelegenheid eenmalig zijn aangemaakt, bijvoorbeeld om verslag te doen van een congres, feest of vakantiereis. Ze dienen als naslagwerk, niet als vaste blogplek. Al deze weblogs dreigen nu te worden verwijderd.

Sanoma beklaagt zich over een trage database, maar dat is vreemd: Uitwijkpost laat zien dat het bezoek aan Weblog.nl sinds de migratie substantieel is ingezakt, dus zou de overlast veel kleiner moeten zijn na ruim een jaar geleden. Natuurlijk is één keer inloggen voor 30 november (die laatste dag kan het blijkbaar niet meer) de oplossing, maar – en daar maak ik mij boos over – waarom hebben de bloggers daar dan geen mail over ontvangen? Gedurende de falende migratie ben ook ik meermalen gemaild door Sanoma met onzinnige berichten, maar nu er een grote ruiming van weblogs op het programma staat doet de media-onderneming het af met een berichtje op het eigen weblog. Onbegrijpelijk.

Sanoma, zo ga je niet met klanten om, ook niet met inactieve klanten. Van alle bloggers hebben jullie een mailadres, dus benader ze persoonlijk. Dat is het minste wat je kunt (nee: moet) doen. En als je stiekem gewoon van dat totaal misluke Weblog.nl af wilt, zeg dat dan gewoon eerlijk. Dan archiveer ik mijn oude blog wel elders. Maar bied iedereen dan ook een service-uitleg hoe ze hun integrale blog kunnen exporteren. Dat heet klantvriendelijkheid.

Tags: , , , , , ,

16 Responses to “Weblog.nl gaat blogs verwijderen”

  1. Margo - Uitwijkpost Says:

    Ik verbaas me nergens meer over, maar ga toch nog even aan Leonard Bukenya vragen waarom dat niet aan de betrokkenen gemaild wordt! Mij was dit bericht ook ontgaan, en wie volgt het trouwens nog? Het is dat Ximaar het tegenkwam.

  2. Krek. Says:

    Ik heb het archief van mijn oude hollandais.web-log.nl een paar maanden terug door @e-rik van wpwebbouw.nl laten overzetten naar WordPress. Bijna 100% intact. Inclusief de reacties. Aanrader voor iedereen die van die Sanomakneuzen af en lekker met een mooi WP-blog verder wil.

  3. Margo -Uitwijkpost Says:

    @Krek: Bij een export gaan de grafische bestanden, zoals foto’s NIET mee. Denk daar even aan. Zolang je web-log nog bestaat worden de foto’s doorgelinkt, maar als je web-lig uit de lucht gehaald wordt, zijn ze in je nieuwe WordPress weblog ook onzichtbaar. Die moeten dus stuk voor stuk opnieuw worden toegevoegd. Voor fotoblogs onbegonnen werk.

  4. Albert y Mara fotoblog Says:

    @Margot – Uitwijkpost: Bedankt voor de opmerking aan Krek gericht. Wij hebben een fotolog sinds 2005 bij web-log en om alle foto’s over te zetten is voor ons een te grote klus. Als levensgenieter besteden we onze tijd liever aan iets anders, maar het blijft jammer en onbeschoft van Sanoma dat ze zo met haar klanten omgaat.

  5. Zichtbare Zaken: Woordenloze Woensdag Says:

    De ideologische hegemonie van de mobiele beller […] Minicursus Luisteren […] Ik heb een droom […] Weblog NL gaat Blogs verwijderen […] Alle 13 gevallen

  6. Huub Koch Says:

    Dank voor de tip, Jeroen!

  7. Betsie Says:

    Jeroen, dank voor de informatie, deze was zeer waardevol!
    Margo, heb je al iets van Bukenya gehoord. Zoals je terecht opmerkte, bijna niemand volgt nog het nieuws van Weblog.nl.

  8. J@n. Says:

    Bedankt voor de tip, het was mij niet bekend.

  9. Margo Says:

    Nee Betsie, van Bukenya niets meer gehoord.

    Jeroen: Uitwijkpost een protestblog??

  10. Jeroen Mirck Says:

    Ik zie Uitwijkpost inderdaad als een protestblog, Margo: opgericht als reactie op de mislukte migratie van Weblog.nl en louter schrijvend over de problemen rond die migratie. Hoe zou je het zelf omschrijven?

  11. Ximaar Says:

    Met Margo ben ik ook een betrokkene bij Uitwijkpost en ik heb het nooit als protestblog ervaren. (Ik stoor me overigens ook niet aan die term.) Voor mij was het een blog voor gedupeerden, die op die manier beter vindbaar werden gemaakt. Na een maand of 4 begonnen enkele reageerders aan te sturen op gezamelijk optrekken om Sanoma op betere gedachten te helpen. Aanvankelijk zag ik dat als constructief en nog steeds voldeed de term belangenbehartiging voor mij beter dan protest. Nu Sanoma het na een dik jaar nog steeds laat afweten wordt de verzuring bij de gedupeerden erger. Dat zou je als protest kunnen zien, maar ik geloof er echt niet meer in dat enig protest nog kan helpen.

    Dus hou ik het op belangenbehartiging zoals de ANWB en VVN. Dergelijke clubs omschrijf ik ook niet als protestgroepen. :-)

  12. Margo Says:

    Inderdaad, zoals Ximaar het omschrijft zie ik het ook. Maar we zijn zo’n beetje uitge-belangenbehartigd en uitgeprotesteerd. Vandaag ontving ik alsnog een mail over het per 1 dec uit de lucht halen van inactieve weblogs. Ik heb dat nog op Uitwijkpost gezet. Niet als protest maar ter informatie.

  13. Jeroen Mirck Says:

    @Margo, Ximaar: Dank voor de toelichting. Belangenbehartiging en protest, beide rollen kunnen hand in hand gaan. Uitwijkpost biedt bloggers handige tips, maar kraakt ook kritische noten over Sanoma. Een citaat uit de beginperiode: “Aangezien ze bij Weblog.nl doen aan censuur en de topic Klaagmuur, gestart door Annemarie, in z’n geheel inclusief alle tips is verwijderd, stel ik dit hier open. (…) De topic van Henny is alweer verwijderd. Werkelijk ongelooflijk!” Daar klinkt toch wat protest in door. ;)

    Wat die mail betreft: ze hebben blijkbaar naar ons geluisterd, want het is exact dezelfde boodschap als twee weken geleden op hun blog verscheen. Ikzelf heb de mail trouwens nog altijd niet ontvangen.

  14. van Deurzen Says:

    @Jeroen, @Ximaar, @Margo – ik heb de discussie over wat web-log allemaal (niet) voor elkaar heeft gekregen het laatste jaar geinteresseerd gevolgd. Zeker ook omdat ik daar heb gewerkt en weet hoe het zo heeft kunnen komen (was al wel weg voor dit debacle begon). Technisch was alles namelijk eigenlijk helemaal niet zo spannend. En alle smoesjes die ze gegeven hebben rondom technische zwaarte is allemaal bullshit, eerder al is een migratie gedaan (toendertijd naar SixApart) en dat ging veel en veel beter en is wel prima gecommuniceerd – alleen zijn alle mensen die destijds betrokken waren bij weblog.nl allemaal al weg en gaat het Sanoma alleen maar om de centen. Weblog is voor Sanoma altijd een breinbreker geweest want geld verdienen met weblog is eigenlijk altijd onmogelijk geweest. Het enige wat ze konden en wilden communiceren is dat ze 400.000+ weblogs hadden – ook al deed altijd al 50%+ niets met de site en was/is dat inclusief blogs waar letterlijk niets opstaat (alleen gestart, niet gebruikt).

    SixApart heeft heel ruim van te voren aangegeven dat de samenwerking tot een einde zou komen en dat Sanoma een migratie moest gaan doen. Alleen deed men simpelweg niets (terwijl de voorstellen al ruim en breed een jaar op tafel lagen met de mogelijkheden – maar ja kosten he….) en pas een maand voor einde ging men aan de slag – en dat was vele malen te laat. Toen er vervolgens een soort van zip geleverd werd en daar fouten in zaten was het mis. De blogs konden niet goed terug en SixApart had natuurlijk weinig haast met het steeds of opnieuw moeten leveren van bestanden – men had immers ruim en lang van te voren aangekondigd dat het ging stoppen.

    Sanoma heeft simpelweg met alles gefaald: te laat en niet gereageerd op SixApart, beginnelingen (net stage af) personeel op de migratie gezet – die er echt geen bal verstand van hadden, niet willen investeren in een doelgroep etc etc etc. Nog maar niet te spreken over alle leugens en smoesjes na het niet goed live zijn… Daar zat twee man een beetje voor zich uit te staren zonder dat ze technisch iets mochten of konden doen. Zonde van een titel die ooit zo veelbelovend was en op deze manier verklooid is…

  15. Chris Says:

    Wij zitten net als die twee mannen bij Sanoma wat voor ons uit te staren. Zij wilden graag maar mochten niet, wij willen gewoon niet.

  16. Margo Says:

    Wat ik ze het zwaarst aanreken is de onverschilligheid waarmee ze met het geheel en met name met de verontruste bloggers omgingen en gaan. De manier waarop de klachten (niet) in behandeling werden genomen, werden gebagatelliseerd en de bloggers geschoffeerd. De amateuristische manier van naar buiten treden. De bloggers hadden, zo bleek overduidelijk tijdens de rampzalig verlopende migratie, geheel ten onrechte hun waardevolle weblogs toevertrouwd aan een Sanoma, dat de waarde ervan niet inzag of wilde zien. Het beeld dat van Deurzen hierboven schetst, dat Sanoma beginnelingen op de migratie zetten, past in mijn beeld van desinteresse. Het was dus geen overmacht, pech, en ook kan niet de vinger naar externen worden gewezen. Het was Sanoma worst wat er met de weblogs gebeurde.

Leave a Reply