David Karp (Tumblr) over reclame en copyright

Tumblr is een fenomeen: met 60 miljoen blogs en 70 miljoen updates per dag is dit ‘social sharing’-platform een serieuze concurrent van Facebook en Twitter. Sinds kort bevat het ook advertenties en is er een Nederlandse editie. Ter promotie van dit heuglijke feit was de jonge oprichter David Karp ruim een maand geleden even in Amsterdam. Het interview dat ik toen met hem had, verscheen afgelopen week in Adformatie. “Ik minacht reclame niet.”

Het geheim achter Tumblr schuilt in een gedachtenkronkel van Karp zelf. De Amerikaan is niet het type om lange epistels te schrijven en die vervolgens uitvoerig te gaan zitten vormgeven in een klassiek content management systeem. “I think the problem is that my approach to writing is nothing like the way I think”, schreef hij in het jaar van oprichting op zijn eigen Tumblr-blog. En inderdaad: Karp blogt in korte flarden. Creatieve of gekke foto’s, snelle gedachten, quotes van derden… Kort, maar krachtig.

Hoe anders is Karp in het echt: de Tumblr-ceo (inderdaad, Ernst-Jan: gekleed in een grijze hoodie) ratelt onvermoeibaar door over zijn geesteskind. “Wij mikken primair op de creatieve cultuur, op de creatieven. Zij zijn belangrijk voor ons, want zij maken werk dat mensen met elkaar willen delen. New York is de creatieve hoofdstad van de VS, dus was het voor ons belangrijk om daar een goede positie te hebben. In Europa kunnen steden als Amsterdam en Berlijn een vergelijkbare rol voor Tumblr spelen. Het zijn smeltkroezen van creativiteit.”

Where’s the money, Tumblr?
Om Nederland te veroveren is op 31 mei een Nederlandstalige editie van Tumblr gelanceerd. Early adopters als Alexander Klöpping (DWDD) en lifestyle-blogger Nalden maken er al veelvuldige gebruik van, maar met deze officiële lancering wil Karp een grotere groep aan zich binden. “Ik zie goede kansen, want Nederland is heel actief op sociale media, zowel qua tijd als qua zelfgemaakte content.’ Het platform was al beschikbaar in het Engels, Spaans, Duits, Frans, Japans, Turks, Italiaans, Pools en Russisch. Daar komt nog Portugees bij. De ambities zijn dus groot.

Logische vraag is dan natuurlijk: where’s the money? Tumblr was tot 2 mei dit jaar advertentievrij. Bij financieel analisten riep dat dezelfde twijfel op die ook rond Twitter rondzingt: worden al die miljoenen durfkapitaal wel ooit terugverdiend? Deze twijfel werd gevoed door een uitspraak van Karp in The Los Angeles Times, twee jaar geleden: ‘We zijn tegen het tonen van advertenties. We worden er een beetje misselijk van.’ Door deze quote is het des te opvallender dat Tumblr anno 2012 ineens wél voor advertising kiest. Staat Karp onder druk van investeerders?

Uiteraard nuanceert Karp de ontstane ophef. “Ik zweer dat ik geen minachtig heb voor reclame”, schreef hij op zijn blog. “Ik beschreef gewoon de staat van digital advertising, die ik momenteel extreem oncreatief vind.”

In Amsterdam vult hij aan dat het internet tot zijn verdriet wordt gedomineerd door direct response advertising. “Google ontdekte dat dit een heel succesvol businessmodel was en nu doet iedereen hetzelfde”, zegt Karp. “Online advertising is grotendeels vervangen door klinische tekstlinks. Waar is de inspiratie? Waar zijn de mooie, authentieke merkverhalen gebleven? Koopintentie gaat je niet opgewonden maken om een film te gaan zien in de bioscoop. Ik geloof in non-traditionele reclamevormen. Het is de content die een omgeving faciliteert waarin je geld kunt verdienen.”

Auteursrecht versus mashup-cultuur
Modereren doet Tumblr met een team van zo’n dertig lokale moderators wereldwijd, ook een paar in de nieuwe groeimarkt Japan. “Wij willen een wereld zijn voor creatieven, dus nemen we copyright heel serieus. Dat kan gaan om foto’s, video, muziek of tekst. Gelet op de miljoenen dagelijkse blogposts krijgen we relatief weinig klachten binnen, een paar per dag.”

Toch botst het klassieke auteursrecht geregeld met de mashup-cultuur van internet. Neem nou Tumblr: net als het repinnen van leuke content op Pinterest bestaat ook op het platform van Karp een groot deel van de blogs uit ‘reblogs’ van andermans creaties. Het kan je beroemd maken, maar het is ook een herpublicatie van je auteursrechtelijk beschermd werk.

“Er zijn legio voorbeelden van mensen die zijn doorgebroken met hun op YouTube of Tumblr gedeelde content”, aldus Karp. “Het delen van die content heeft dus waarde. Als je je werk echt niet op internet wil hebben, moet je het er zelf ook niet op zetten. Besef dan wel dat je een kans laat liggen om een enorm publiek te bereiken. De meeste creatieven vinden het rebloggen van hun content prima. Wil je dat niet? Prima, dan halen we het eraf. Dan gaan ze echter voorbij aan het opkomende paradigma van eigen distributie en het zelf op internet opbouwen van je publiek en reputatie.”

Op 5 juli stond mijn interview met David Karp in Adformatie.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “David Karp (Tumblr) over reclame en copyright”

  1. Chipbuddy Says:

    Jah, zeer interessant hoor!

  2. Mumu Says:

    Helemaal mee eens dat je wel zo mediawijs moet zijn over wat er met je content kan gebeuren wanneer en waar je ‘het op internet zet’. Publiceren is beschikbaar maken. Maar ik vind wel dat informatie geven over de mate daarvan deels ligt bij de aanbieder. Is een stukje service bij je product. In plaats van er af halen bij ongewenst hergebruik kan er bijvoorbeeld ook worden gewezen op creative commons.

  3. Jeroen Mirck Says:

    UPDATE: Yahoo koopt Tumblr voor 1,1 miljard dollar. De hipsters van Tumblr schreeuwen moord en brand, maar ook beursanalisten zijn sceptisch. Yahoo kocht lang geleden GeoCities voor 3,6 miljard dollar, waarna deze ooit enorm populaire dienst implodeerde. Ook de 35 miljoen dollar voor fotodienst Flickr werden nooit terugverdiend. Weggegooid geld dus?
    http://www.jeroenmirck.nl/2013/05/yahoo-koopt-tumblr-weggegooid-geld/

Leave a Reply