Politiek leeft wél bij Facebookers

Politiek leeft niet bij Facebookers

“Politiek leeft niet bij Facebookers”, schreef De Telegraaf afgelopen week. De krant van wakker Nederland baseert zich op de eerste Monitor Sociale Media van het gemeentelijke onderzoeksbureau O+S. Maar klopt deze conclusie wel?

In Amsterdam is Facebook het meest gebruikte sociale medium, zo becijferde O+S. Iets meer dan de helft van de Amsterdammers heeft een Facebook-account, ruim eenderde meer dan in 2011. Het gebruik van Hyves is gedaald van 27% naar 15%. LinkedIn groeide licht in populariteit: 24% naar 29%. Ongeveer één op de tien Amsterdammers twittert zelf wel eens, 4% volgt alleen anderen. Een op de zes twitteraars geeft aan Amsterdamse politici te volgen. Het meest gevolgd worden de wethouders Lodewijk Asscher en Eric van der Brug en stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik van Amsterdam Oost.

De kop van het Telegraaf-artikel refereert aan het beperkte aandeel Amsterdammers dat Facebook gebruikt om hun stadsdeel te volgen. “Ongeveer 8% van de Facebook-gebruikers geeft aan ‘bevriend’ te zijn met een stadsdeel, maar onduidelijk is of het dan wel om echte stadsdeelpagina’s gaat”, meldt O+S. “De meeste Facebook- en Twitter-gebruikers zijn van mening dat informatie over wegopbrekingen, nieuwbouw en onderwijs, maar ook stadsdeelpolitiek, niet geschikt zijn om te communiceren via sociale media.” Omgekeerd moet de gemeente haar ogen goed open houden voor burgerinitiatieven (zoals op Facebook ‘I love Noord’, ‘Geef om de Jan Eef’ en ‘Nice Nieuw-West’) om zo via sociale media aansluiting te vinden.

Klopt daarmee de Telegraaf-kop dat politiek (bedoeld wordt: stadsdeelpolitiek) niet leeft onder Facebookers? Dat is sterk de vraag. Het volgen van stadsdeelpagina’s is slechts één manier om je politieke betrokkenheid uit te dragen. Hoeveel mensen volgen lokale politieke partijen? Hoeveel mensen volgen de genoemde burgerinitiatieven? Hoeveel mensen berichten zélf via social media over de lokale politiek?

Laten we eerlijk zijn: net als elders in het land leeft lokale politiek bij grote groepen Amsterdammers überhaupt niet. Sociale media bieden daarom juist de kans om er toch eens wat vaker mee in aanraking te komen. Goed dat politici en bestuurders twitteren, goed dat er burgerinitiatieven zijn zoals ‘Geef Om De Jan Eef’. Zelf kom ik op internet veel mensen tegen die fanatiek de discussie aangaan over de Amsterdamse politiek of er zelfs hele weblogs over volschrijven. Het gebeurt dus wel degelijk, meer nog dan menig pessimist denkt. Daarom draai ik de Telegraaf-kop graag om: politiek leeft wél bij Facebookers!

Jeroen Mirck is duo-raadslid D66 in Amsterdam Nieuw-West.

Tags: , , , , , ,

3 Responses to “Politiek leeft wél bij Facebookers”

  1. Sandra de Haan Says:

    Dat was precies wat ik ook dacht bij dit artikel: wat een gammele conclusie. Het volgen van stadsdeelpagina’s is slechts één manier om je politieke betrokkenheid uit te dragen. Dat als criterium nemen voor politiek geïnteresseerd zijn slaat nergens op. Lijkt gemakzucht: gewoon het aantal likes tellen op die pagina’s en die naast wat andere getallen zetten. Ik lees liever diverse kranten online dan dat ik op FB de politiek volg. Veel onderwerpen zijn toch van de krant zo in FB gekopieerd, dus je mist weinig volgens mij.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Even wat kersverse landelijke cijfers, van ComScore: Facebook had in mei voor het eerst 9 miljoen unieke Nederlandse bezoekers, twee miljoen meer dan een jaar geleden. Dat gaat ten koste van Hyves, dat in mei voor het eerst sinds tijden minder dan 5 miljoen Nederlanders trok, namelijk 4,6 miljoen bezoekers. Vorig jaar mei had Hyves nog ruim 7 miljoen bezoekers. ComScore verwacht dat Twitter in juni qua bezoekersaantallen boven Hyves uitkomt. Nu is Twitter met 4,4 miljoen bezoekers nog het derde sociale netwerk van Nederland.

  3. Jojanneke van den Bosch Says:

    Hai Jeroen,

    Sja, volstrekte misvatting om die conclusie te trekken inderdaad. Het feit dat men mondjesmaat het stadsdeel niet volgt of ‘leuk vindt’ (;-)) zegt wellicht meer over de mate van interactie die het stadsdeel zelf initieert. Daarbij kunnen mensen in het stadsdeel nog wel superactief op Facebook zijn, maar kiezen zij simpelweg niet voor interactie met het stadsdeel. Maar dan misschien wel weer op specifieke thema’s en discussies die wél politiek van aard zijn. Beetje oude wijn in nieuwe zakken, om te concluderen dat na (eenzijdige) zending van informatie de respons tegenvalt. Ja hèhè!

Leave a Reply