Op campagne als D66-kandidaat

Jeroen Mirck (D66)

Vrijdag presenteerde D66 de concept-kandidatenlijst voor de verkiezingen van 12 september. Zelf ben ik net buiten de advieslijst van vijftig namen gevallen die door de partijtop is opgesteld, maar het woord is nu aan de D66-leden. Zij kiezen uit alle kandidaten (pdf) de definitieve lijst van vijftig namen waar heel Nederland straks op kan stemmen. Met een goede eigen campagne denk ik alsnog op die lijst terecht te kunnen komen.

Waarom wil ik dat? Omdat ik vind dat D66 behoefte heeft aan een creatieve buitenspeler die het debat niet schuwt, maar wel altijd in dienst van het team speelt. Die rol past mij. Als mediaman weet ik hoe je onderwerpen lanceert en agendeert. D66 moet een mix zijn van soliditeit en een uitgesproken mening. D66 moet spraakmakend en toonaangevend zijn op het Binnenhof.

Een eigen campagne voeren geeft enorm veel energie, zo heb ik de afgelopen dagen gemerkt. Vrijdag, op de dag dat de concept-lijst werd gelanceerd, begon de interne verkiezingsstrijd op de sociale media. Al direct ontving ik veel reacties van D66-leden die me hoog op hun voorkeurslijst hebben gezet. Sommigen zelfs op drie of twee in hun Top-50, wat een eer! Al die reacties hebben me gesterkt om er écht voor te gaan.

Wat dit concreet betekent? Dat ik samen met Bart van Grevenhof (een talentvolle jonge kandidaat uit D66 Zuidoost, nummer 33 op de lijst) ‘op toernee’ ga langs alle landelijke kandidatenbijeenkomsten. Vergezeld door onze campagne-kanjer Roy van der Linden waren we zaterdag allebei aanwezig bij de groots opgezette presentatie in de Tweede Kamer. Het was een kick om een ‘elevator pitch’ te houden voor een Kamer gevuld met alleen maar D66’ers!

Maandag wachtte alweer de tweede meeting, in het Icoon Theater van Amersfoort. Hoewel beduidend kleinschaliger dan de kick-off op het Binnenhof, waren er toch zeker veertig kandidaten op afgekomen. Ik was een van de weinige kandidaten van buiten de Top-50 die zich in het strijdtoneel mengde, tussen Stientje van Velthoven, Kees Verhoeven, Magda Berndsen, Wouter Koolmees en diverse lokale toppers. Ik scoorde punten door me te positioneren als de ‘nummer 51’ en te benadrukken dat ik ‘met mijn poten in de klei’ sta van het multiculturele stadsdeel Nieuw-West. Verder benadrukte ik het belang (en mijn kennis) van de sectoren Media en ICT, van innovatie en (zzp-)ondernemerschap voor de Nederlandse economie, met inachtneming van onze privacy en digitale burgerrechten.

In Amersfoort leerde ik ook veel andere kandidaten beter kennen — echt een verrijking van mijn netwerk binnen D66. Vol energie en positieve reacties gaan Bart en ik nu ook de andere kandidatenbijeenkomsten langs: eerst vanavond Amsterdam, daarna ook nog Groningen (1 juli) en Tilburg (3 juli). De D66-leden kunnen tot 5 juli hun persoonlijke kandidatenlijst invullen. Ik hoop dat ze mij omhoog stemmen naar een plek in de definitieve Top-50. Dan beloof ik dat ik de rest van de zomer campagne blijf voeren, als creatieve buitenspeler in dienst van het team-Pechtold. En nu: vooruit!

Jeroen Mirck (D66) op campagne

Tags: , , , ,

4 Responses to “Op campagne als D66-kandidaat”

  1. Q&A: Wat wil ik als Kamerlid bereiken? Says:

    […] Dinsdag was mijn derde presentatie als kandidaat-Kamerlid in vier dagen tijd. Mooi om in gesprek te gaan met D66-leden. Helaas waren er in Muziekgebouw aan ‘t IJ zo veel kandidaat-Kamerleden dat er maar weinig tijd overbleef om mijn missie toe te lichten. Daarom geef ik hem hier in steekwoorden: Media, ICT, innovatie, ondernemerschap en zzp’ers, maar ook consumentenbescherming, online privacy en digitale burgerrechten.

    […] Zelf heb ik vragen van geïnteresseerden beantwoord op Facebook, Twitter en Plein66.nl. Speciaal voor D66-leden, die mij tot 5 juli omhoog kunnen stemmen op de definitieve kandidatenlijst, zet ik hieronder thematisch op een rij wat ik als Kamerlid zou willen bereiken. […]

  2. Scheer niet alle zzp’ers over één kam! Says:

    […] Stem Jeroen Mirck! Waarom? Omdat er te veel ambtenaren op de D66-kandidatenlijst staan en te weinig ondernemers. Jeroen Mirck is zelfstandig ondernemer (zzp’er) in media en ICT. Deze creatieve industrieën lenen zich bij uitstek voor innovatie en helpen zo de economie weer op gang. Tegelijk speelt hier consumentenbescherming, online privacy en digitale burgerrechten. Jeroen Mirck kan hier het verschil maken. Ook zet hij zich in voor de sterk groeiende groep zzp’ers, die zich vaak niet in het Haagse beleid herkennen. Scheer niet alle zelfstandigen over één kam! Als lokaal politicus in Amsterdam pleit hij voor investeringen in (taal)onderwijs, zodat ook outsiders extra carrièrekansen krijgen. Steunt u deze ambities, stem dan Jeroen Mirck! […]

  3. Uitslag: nummer 51 op kandidatenlijst D66 Says:

    […] De D66-leden hebben gestemd, de definitieve kandidatenlijst is bekend. Als kandidaat buiten de advieslijst heb ik de afgelopen weken fanatiek campagne gevoerd, maar het heeft helaas niet geresulteerd in een plekje op de lijst: ik ben nummer 51 geworden. Daar baal ik natuurlijk van. Toch is het ook iets om trots op te zijn, want van de 77 kandidaten die niet op de advieslijst stonden, heb ik de meeste punten gehaald: 4.222. Direct achter mij eindigde Jeroen Slobbe (Digitaal ’66) met 3.627 punten, gevolgd door Reinder Rustema (Petities.nl) en Roy Ristie (D66 Zuidoost). Best of the rest. […]

  4. Zwevende kiezer, wat stem je? Says:

    […] Ik heb zojuist gestemd. Lekker makkelijk, zult u denken, want mijn partijvoorkeur is bekend: ik steun D66. Het tegendeel is waar: tot aan de deur van het stemlokaal was ook ik een zwevende kiezer. Net als naar het schijnt 40 procent van het electoraat wist ik niet precies op wie ik mijn stem zou gaan uitbrengen. Uiteraard vielen twintig van de 21 partijen af, dat scheelde enorm. Maar wie van die vijftig sociaal-liberalen verdiende in vredesnaam mijn voorkeurstem? Aangezien ik zelf heb meegedaan aan de kandidatenstrijd (en helaas strandde op plek 51) ken ik nagenoeg alle D66-kandidaten. Wie van hen wilde ik extra steunen? […]

Leave a Reply