UWV-website Werk.nl werkt niet

Het is crisis, dagelijks komen er in Nederland nieuwe werklozen bij. Spitsuur dus voor uitkeringsinstantie UWV. Maar wat onthulde RTL Nieuws dit weekend: de UWV-site Werk.nl werkt niet goed. Werklozen worden er gematcht op banen waar ze totaal niet voor zijn gekwalificeerd.

Zo kreeg een maatschappelijk werkster vacatures aangeboden als lasser, terwijl een kassamedewerker volgens de site prima aan de slag kon als schade-expert bij een verzekeraar. Menig werkzoekende slaagt er überhaupt niet in om een gerichte match te vinden. Behalve de slecht functionerende vacature-database heeft UWV.nl ook te kampen met veel technische problemen, met name via de veelgebruikte browser Internet Explorer.

“Momenteel werken wij hard om u als klant op een goede en gemakkelijke manier te laten werken met Werk.nl en de Werkm@p”, zo meldt UWV op de eigen site. “Wij realiseren ons dat u hiervan in de tussentijd hinder kunt ondervinden. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden uitvoeren op Werk.nl en de Werkm@p, waardoor de site tijdelijk niet of minder goed bereikbaar is. Deze werkzaamheden zijn nodig om nieuwe online diensten beschikbaar te maken en om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.”

Die verbeteringen gaan volgens UWV ‘stap voor stap’. “Er moet nog veel gebeuren om werkgevers snel en gemakkelijk naar de juiste kandidaten te leiden. En om u als werkzoekende snel en gemakkelijk via internet op weg naar werk te helpen. Werk.nl biedt u een groot aanbod aan vacatures. Het kan echter zijn dat u ook vacatures te zien krijgt die maar voor een klein deel aan uw wensen voldoen. Wij werken eraan om het persoonlijke aanbod sterk te verbeteren.”

Al langer is bekend dat de website Werk.nl erg instabiel is. UWV heeft tegen RTL Nieuws gezegd dat de problemen pas in het najaar kunnen worden aangepak. Dan wordt er een nieuw systeem geïnstalleerd, met wederom alle kans op nieuwe onvoorziene mankementen. Enorm pijnlijk dat UWV nu zo worstelt met technische fouten, op een moment dat de overheid vol gas moet geven om de groeiende werkloosheid het hoofd te bieden. ICT en overheid vormen sowieso een ongelukkig huwelijk. Waarom zijn er eigenlijk over het niet werken van Werk.nl nog geen Kamervragen gesteld?

Tags: , , , , , ,

15 Responses to “UWV-website Werk.nl werkt niet”

  1. Huub Koch Says:

    De problemen met werk.nl zijn net zo structureel als de problemen van UWV zelf. Met een voorloper 10 jaar geleden was de problematiek precies hetzelfde. Een rigide systeem dat geen flexibele of interactieve mogelijkheden biedt. Er zou eens onderzoek moeten worden gedaan naar de vraag of de ICT bedrijven die deze systemen leveren nog steeds dezelfde zijn en welke belangen binnen UWV daarbij gebaat zijn.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Goede toevoeging, Huub. Ik heb Werk.nl uitvoerig bestudeerd en moet zeggen dat het systeem bijzonder gebruiksonvriendelijk is. Interactie is inderdaad ook een probleem. Of zoals een UWV-medewerker zojuist twitterde: “Wij op UWV IJmond gaan zo om 14.00 starten met een workshop Netwerken 2.0. Hoe leg ik uit dat er nog geen Werk.nl app is?”

  3. Huub Koch Says:

    Ik heb nog meegemaakt dat je op de site niet kon reageren per email, maar geacht werd een brief te sturen. Is dat nu ook nog zo?

  4. Hans Says:

    Dat systeem heeft natuurlijk ook ongetwijfeld slechts enkele tientallen miljoenen gekost. Voor zo’n schijntje kun je natuurlijk ook niet al te veel verwachten.

  5. Danny Says:

    Nu kom je zelfs de website helemaal niet meer op….

  6. Jeroen Mirck Says:

    Website of geen website, het UWV werkt sowieso omslachtig. Lees hier hoe iemand vanuit de WW een eigen bedrijf probeert op te zetten en alleen maar wordt tegengewerkt (terwijl het juist UWV-beleid is om dit aan te moedigen):
    http://hallo.kvk.nl/hallo/ondernemen/bedrijf_starten/f/144044/t/21787.aspx

  7. joyce Says:

    ik kan de website niet eens openen, als ik dat doe krijg ik een melding dat de website niet reageert vanwege een langdurend script of iets dergelijks…. en daarna loopt ie gewoon vast! zo kan ik niet eens een klacht indienen bij ze. ben benieuwd of dat dan wel aankomt aangezien ze de post die ik al meerdere keren heb opgestuurd doodleuk kwijtraken (met als smoes dat ze die niet ontvangen hebben… -.- )

  8. Kevin Says:

    En zelfs nu weer kun je niet op de site komen.

    Word hier zo moe van.

  9. Jan Says:

    UWV site kreeg ik vanuit google chrome en Explorer eerst ook niet geopend.

    Met een nieuwe zoekopdracht in een andere zoekmachine (in dit geval Yahoo) krijg ik deze site wel geopend.

    Vreemd dat dit op deze, voor veel mensen, belangrijke site al zo’n geruime tijd problemen geeft.

  10. Ruud Says:

    Ik word verwacht om via deze site (via de z.g. Werkm@p) mijn werkcoach op de hoogte te houden van allerlei zaken. Doe ik dit niet dan komt mijn uitkering in gevaar. Het feit dat dit een zeer onoverzichtelijke en gebruiksonvriendelijke site is die regelmatig allerlei storingen vertoont heeft misschien wel een paar voordelen.
    -Het aantal uitkeringsgerechtigden zal zeer snel fors afnemen.
    -Postbodes kunnen misschien toch hun werk behouden. Zij zijn dankzij werk.nl nog lang niet geheel overbodig

  11. Gerco de Jager Says:

    Ik heb sterk de indruk dat werkm@p ontwikkeld is vanuit een databeheervisie. ‘t Was beter geweest om het vanuit het perspectief van de werkzoekende te bouwen.
    Ik kan mijn werkverleden niet eens invoeren! De rol van ‘Adviseur’ kan ik bijvoorbeeld niet combineren met werkveld ‘Risicomanagement’ of ‘RAMS’ in de branche ‘Infra’.
    Tevens moet ik een verzoek aan de e-coach mailen of hij de door mij achterhaalde of abusievelijk geuploade bestanden wil verwijderen!
    Het herhaaldelijk niet meer op de site kunnen komen is “””eenvoudig””” op te lossen door de browsercache te legen, wat voor een leek onduidelijk geformuleerd wordt.
    En ook is informatie verre van volledig. Zo had ik niet paraat dat na 3 maanden WW de kinderopvangtoeslag ophoudt. Opzegtermijn van 2 maanden ==> strop van € 1000. Eventjes helder communiceren of doorlinken naar toeslagen.nl bij de WW-aanvraag??? UWV denkt echt met je mee…
    Overigens is mijn ervaring met de werkcoach, ook via e-coach, uitstekend! Maar dat komt omdat ik een echt mens getroffen heb. Geen computer of zo’n kafkaesk typetje.

  12. Nyna Says:

    Nou is het niet alleen werkplein wat niet werkt, gisteren lag digid uit de lucht en vandaag doet én de werkmap niks en uwv is door een telefoonstoring niet te bereiken.

    En dan MOET je binnen 2 werkdagen na je laatste werkdag je ww aanvraag hebben gedaan…
    Werkmap loopt vast, digid doet het niet (dat was geen fout van uvw maar wél erg lastig als je je online aan moet melden) en telefonisch niet te bereiken…zootje is het!!

    Hoe vraag je nu in vredesnaam nog een uitkering op tijd aan?

  13. Fons Says:

    Ben nu twee maanden werkeloos, het is een grote frustratie dat er om de haverklap weer eens iets niet werkt op werk.nl
    ze wisselen elkaar gewoon af, dan is het werk.nl, dan digid en dan mijn uwv.
    Ik probeerde al mijn competenties in te vullen op mijn cv, was bijna klaar werd ik uitgelogd omdat de 15 minuten voorbij waren, alles weg, kun je opnieuw beginnen, lekker motiverend!
    De vacatures die ze voor je vinden slaan vaak nergens op tov je CV.
    Heb me ook aangemeld voor 50+ banen, weet nu nog niet wat dat voor moet stellen want daar heb ik nog niets van vernomen.
    Er lopen volgens mij voldoende werkloze IT ers rond die hierin misschien wèl een goede bijdrage kunnen leveren.
    Op deze manier is het hele UWV een aanfluiting!

  14. Jenkz Says:

    I think the admin of this site is actually working hard in favor of his web page, since here every data is quality based stuff.

  15. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor alle reacties. Vanwege een aanhoudende stroom spam in de comments onder dit bericht (één bericht heb ik als voorbeeld laten staan), ben ik helaas genoodzaakt de discussie hier af te sluiten.