Promoted Tweets: slim of hashtag-spam?

“Promoted Tweets aan het testen voor NL klanten met klikpercentage (CTR) van 2 tot 16%. Wie wilt deze voorbeelden zien?” Op Twitter plaatste The New Media Factory inmiddels alweer 1.800 van dit soort berichten, over eigen diensten maar vooral over die van klanten. Want TNMF is naar eigen zeggen de het eerste Nederlandse bedrijf dat mee mag doen aan de pilot van Twitter Advertising. “Ik denk zelfs dat ik misschien wel de eerste in Europa was”, zegt Jeroen ‘s-Gravendijk, de man achter social-mediabedrijf TNMF, deze week in een door mij afgenomen interview in Adformatie. Dat het nog zo weinig gebeurt, komt volgens de ondernemer omdat er nog veel huiver is voor commercie op Twitter, zeker in Nederland.

Een promoted tweet is een bericht op Twitter dat bij vooraf bepaalde keywords bovenaan de timeline blijft staan. Oorspronkelijk was Twitter compleet reclamevrij, dus wordt er nogal eens boos op dit soort tweets gereageerd. Die weerstand ondervond ‘s-Gravendijk zelf aan den lijve toen hij medio 2011 zijn eerste tests draaide. Gebruikmakend van populaire hashtags als #dtv (durf te vragen), #tvoh en #marketing promootte hij in eerste instantie vooral zijn eigen expertise: “Hulp nodig bij je #strategie van je #socialmedia campagne? Zal ik met je meedenken? Mijn nummer is…” Dit soort commerciële tweets (met als avatar een verleidelijke zakenvrouw uit een stockfoto-catalogus) riepen direct ergernis op van vakgenoten, waaronder online PR-adviseur Remco Janssen, die ziedend blogde en twitterde:

“TNMF uit Gouda, je bent werkelijk het laagste van het laagste dat de social media op de wereld heeft weten te zetten! Jij en alle hashtag-spammers met jou brengen het sociale in social media om zeep! Je staat bovenaan in de categorie waarin ook ringtoneboeren, Geenstijl-trollen en auto-DM’ende NLP-coaches zich bevinden.”

Door deze venijnige kritiek heeft ‘s-Gravendijk zich niet uit het veld laten slaan. “Het is logisch dat Twitter net als Facebook en Google ook een verdienmodel heeft. Twitteraars moeten wennen aan commerciële tweets, maar dat gold ook voor tv-reclame in de jaren zestig. Janssen heeft in zoverre gelijk dat promoted tweets wel relevant moeten inhaken op trefwoorden. Het is niet logisch om toiletpapier te promoten rond de hashtag van The Voice Of Holland.”

Heikel punt bij promoted tweets is dat ze, anders dan advertenties van Google, middenin de reguliere stroom content komen te staan, bijna niet van gewone tweets te onderscheiden. Is dat niet op z’n minst een beetje misleidend? Van de Code Social Media Marketing, opgesteld door DDMA, verwacht ‘s-Gravendijk geen last te krijgen. Gezien de veelvuldige kritiek op promoted tweets kun je je afvragen: gaan promoted tweets te ver of is deze vorm van commercie gewoon logisch op een gratis medium als Twitter?

Het integrale artikel verscheen deze week in Adformatie.

Tags: , , , ,

3 Responses to “Promoted Tweets: slim of hashtag-spam?”

  1. Remco Janssen Says:

    Voor de duidelijkheid, ik wist dus destijds niet dat het om een test ging van Promoted Tweets. Ik had dan wellicht wat milder gereageerd, maar blijft overeind dat dit niet de juiste manier was.

  2. Hans Says:

    “Wie wilT deze voorbeelden zien?” Nou, ik niet dus.

  3. Jeroen Mirck Says:

    Zondag adverteerde Twitter voor het eerst op de Amerikaanse televisie. Doel was de advertentiewaarde van hashtags onder de aandacht te brengen. De filmpjes werden uitgezonden tijdens de Nascar-races op tv-zender TNT (Time Warner). De campagne bestaat uit zes verschillende korte spots die verwijzen naar http://twitter.com/#NASCAR waar content te zien is van de coureurs, hun familieleden en raceteams. Met slogans als “Get the POV of a VIP!”
    http://youtu.be/TJz4e5BuQj8

Leave a Reply