Meer commercie op weblogs

Adformatie: het geheim van de viral

Veel bloggers moeten niks hebben van commercie op weblogs, schreef ik eerder deze week, maar de praktijk is dat het veel vaker gebeurt dan velen denken. Vandaag komt het onderwerp ook aan de orde in een artikel dat ik schreef voor de special E-business van reclamevakblad Adformatie. In gesprek met experts van bureaus als Wefilm, Isobar en The Young Generation maak ik de balans op over de huidige inzet van commerciële virals. Belangrijke conclusie: voor de seeding van die virale marketingcampagnes wordt vaak betaald. Ook aan bloggers.

Maar het gaat nog verder. Online bureaus hebben vaak al in de productiefase van een viral intensief contact met bloggers, vooral in de entertainment-hoek. “We betrekken ze ook vaak van tevoren bij projecten”, hoorde ik van Rocco Stallvord, die met zijn bedrijf We Are First is gespecialiseerd in ‘influential marketing’. “Mocht je betalen voor plaatsing van een filmpje op zo’n site, dan is dat in principe geen probleem zolang je er maar transparant over bent. Veel blogs zetten er tegenwoordig ook gewoon bij dat het een advertorial is.”

Toch zitten er ook risico’s aan commerciële deals met bloggers. “Als je niet de taal van de blogger spreekt, kan het zijn dat je geen heldere afspraken maakt”, zegt Stallvord in Adformatie. “Het gaat vaak al fout met per bulkmail verstuurde persberichten aan bloggers. Zo’n onpersoonlijk bericht aan de verkeerde doelgroep kan zelfs averechts werken en ervoor zorgen dat deze bloggers de – niet bij hen passende viral – juist gaan afkraken.” Lastig volkje dus om zaken mee te doen, die bloggers.

Tags: , , ,

One Response to “Meer commercie op weblogs”

  1. Centaurus Says:

    Commerciële bedrijven zoeken altijd naar manieren om hun boodschap zo ‘betrouwbaar’ mogelijk te verzenden naar hun potentiële kopers. Het inzetten van ‘objectieve’ bloggers is dan ook een interessant marketinginstrument.

Leave a Reply