Pinterest is 2012’s hottest website

Zoek niet langer: medio februari is ‘2012’s hottest website’ al gevonden, als we CNN mogen geloven. De hit van het moment is namelijk Pinterest, een sociaal netwerk dat tot voor kort volledig over het hoofd was gezien door de nerds, online marketeers en social media goeroes. Nee, het waren gewoon doorsnee gebruikers die er lol aan beleefden, precies zoals internet bedoeld is. Maar wat is Pinterest dan precies?

Wie Pinterest gebruikt, ‘pint’ zijn interesses op een digitaal prikbord. Het slimme van dit netwerk is dat het visueel is ingestoken: wie een website ‘pint’, plaatst een afbeelding van die pagina op zijn of haar profielpagina. Vooralsnog trekt de site vooral een publiek van vrouwen (97,9%!) die mooie plaatjes delen van mode, design en eten. Daar leent Pinterest zich ook perfect voor, soms tot onbegrip van invloedrijke techbloggers als Chris Pirillo (zie de video). Inmiddels lijkt de focus te verbreden, vooral ook door de snelle aanwas van gebruikers.

Pinterest groeit als kool. In het laatste kwartaal van 2011 steeg het aantal leden met liefst 400%. Inmiddels staat de teller op zo’n 10 miljoen gebruikers. Vooral de koppeling met Facebook trekt veel nieuw publiek. Keerzijde is wel dat Pinterest automatisch mailtjes stuurt aan je Facebook-vrienden die zich ook hebben aangemeld, met het verzoek elkaar te gaan volgen. Slim om leden snel te activeren, maar volgens critici overtreedt deze mail alle spamwetten.

Goed, laten we dit probleem vatten onder beginnersfouten. Pinterest is een leuk concept dat inspeelt op de toenemende nadruk op communicatie in beelden. Bovendien doet het heel direct waar social media voor bedoeld zijn: het delen van passies met je vrienden. Tegelijk is het natuurlijk wel weer het zoveelste sociale netwerk aan je digitale sleutelbos. Ook op Facebook, Twitter of een fotosite als Flickr delen we immers onze passies. Daarom durf ik mijn hand niet in het vuur te steken voor Pinterest. Wel weet ik zeker dat de groei van deze site zal nog wel even aanhouden. We pinnen!

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , ,

6 Responses to “Pinterest is 2012’s hottest website”

  1. Natasha Says:

    He looks like your American counterpart if ever you had one :)

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Natasha: Hahaha, daar moest ik net ook aan denken toen ik het filmpje nog een keer bekeek. Misschien zijn er wel lezers hier die nu denken: “Eindelijk, Jeroen is begonnen met vloggen!” ;)

  3. Robert Says:

    Verbrede focus of niet, ik zie op de front page toch vooral cupcakes, nagellak, handtassen, laarzen, haar-extensies, emo-quotes en andere “cuteness”.

    Ik sla nog even over.

  4. Michael Elbers Says:

    Interessant ook dat 97,9% van de fans bestaat uit vrouwen:
    http://techcrunch.com/2012/02/11/pinterest-stats/

  5. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor die statistieken, Michael. Ik heb ze toegevoegd aan mijn artikel.

    @Robert: Je kunt een vooral door vrouwen gebruikte dienst niet van de ene op de andere dag compleet veranderen, maar ik verwacht absoluut dat de extra aandacht tot een meer uitgebalanceerde gebruikersdoelgroep gaat leiden. Ik krijg momenteel bijna net zo veel invites van mannen als vrouwen.

    En voor de marketeers onder ons:
    http://www.copyblogger.com/pinterest-marketing/
    http://www.adformatie.nl/opinie/bericht/besloten-social-clubjes/

    Update 09-03: er is alleen wel een probleempje met copyright…
    http://whatblag.com/2012/03/07/pinterest-we-have-a-problem/

  6. Annemiek Jonker Says:

    Pinterest is super voor het maken van moodboards; de enorme populariteit lijkt mij enigszins overdreven. Kan mij helemaal vinden in de mening van de sympathieke nerd in het filmpje.

Leave a Reply