Google+ versus Facebook: liken of plussen?

Google+ concurreert met Facebook, zeker nu beide sociale netwerken aparte bedrijfspagina’s hebben. Ook Twitter stort zich op deze markt. Op welk kanaal kun je als bedrijf het best staan? En wat doe je daar dan bij voorkeur: marketing, CRM of gewoon keiharde sales?

Afgelopen week verscheen mijn artikel in Adformatie over de concurrentiestrijd tussen Google+ en Facebook, getiteld ‘Liken of plussen’. Dat artikel is hier te downloaden als PDF. Voor de discussie zet ik hier enkele citaten van geraadpleegde adviseurs op een rij.

“Eerlijk gezegd bieden de Google+ Pages vooralsnog weinig echte voordelen ten opzichte van de Facebook Pages”, zegt marketingexpert Jeroen Bertrams, ook bekend van techblog Hyped. “Die merkpagina’s op Facebook bestaan al veel langer en er zijn veel meer applicaties voor beschikbaar. Zo zijn er tientallen, misschien wel honderden apps die ervoor zorgen dat je als bedrijf een winkel kunt beginnen op Facebook. Op Google+ is dat nog niet mogelijk. Daarnaast biedt Facebook uitgebreide statistieken aan bedrijven over onder meer engagement, die Google+ vooralsnog niet biedt.”

Bertrams: “Ik verwacht wel dat Google+ zich zal ontwikkelen en interessanter zal worden. De hoge positie van G+ Pages in de zoekmachine van Google gaat zeker een grote rol spelen, maar op dit moment zou ik bedrijven adviseren om zich op Facebook te richten. Leg uiteraard wel alvast even de Google+ Page voor je eigen merk vast en verwijs daarop naar Facebook.”

Ook marketingadviseur Lode Broekman is nog wat voorzichtig als het gaat om Google+. “Deze vraag speelt nog niet bij mijn opdrachtgevers. Bij consumenten zijn Facebook Pages langzaam terrein aan het winnen, Google+ is daar nog volledig onzichtbaar. Sales is prima mogelijk via dit soort bedrijfspagina’s, crm en marketing ook, mits het onderdeel is van een groter geheel. Ook hier speelt Google+ nog geen enkele rol. Het claimen van je bedrijfspagina is wel altijd verstandig.”

Iemand die zich helemaal op Google+ heeft gestort, is crossmedia-consultant Christian Fictoor. “Dit gaat echt een grote rol spelen in de vindbaarheid voor bedrijven, met name door de nu ontwikkelde functie Direct Connect’, zegt Fictoor stellig. “Door integratie van alle Google-diensten binnen dit platform kunnen gebruikers er eigenlijk niet meer omheen en wordt dit dus hét platform waarop bedrijven (in mijn optiek makkelijker dan bij Facebook) kunnen connecten met potentiële klanten.”

De strijd tussen Google+ en Facebook (zelf ontkennen de Mark Zuckerberg en Sergey Brin elkaars concurrent te zijn, maar de realiteit is anders) zal nog wel even voortduren. Waar heb jij het meeste (zakelijke) vertrouwen in? Waarin investeer jij over drie jaar jouw marketing-euro’s?

Een langere versie van dit artikel verscheen op 2 februari 2012 in Adformatie. Download de PDF hier.

Tags: , , ,

2 Responses to “Google+ versus Facebook: liken of plussen?”

  1. Bart van Katwijk Says:

    Statistieken komen er binnenkort aan.

  2. Jan Willem Says:

    Bij de firma Google wordt ongetwijfeld al hard gewerkt om de functionaliteit van Facebook te overtreffen, voor wat betreft statistieken en bedrijfsmogelijkheden. De beschikbaarheid van al die functionaliteit onder één Google-account en de goede integratie van de programma’s zal uiteindelijk veel gebruikers aantrekken en vasthouden.

    Google blijft de komende jaren natuurlijk ook keizer op de zoekmachine-markt en Plus zal ook in de vindbaarheid van websites een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

Leave a Reply