De Ochtend: social media op school

Social media in het onderwijs was afgelopen week een veelbesproken onderwerp. Zo pleitte Hans Bennis, hoogleraar taalvariatie aan de Universiteit van Amsterdam, er in het blad Onze Taal voor om de mobiel game Wordfeud in te zetten als lesmiddel bij taalonderwijs. Bennis stelt dat de laatste jaren het ‘Korterlands’ in opkomst is, de taal die jongeren gebruiken om te communiceren op computers en smartphones. Dat ziet hij niet als een bedreiging. “Integendeel”, aldus Bennis. “Laat ze een tekst inkorten tot een Twitterbericht, maak samen een sms-woordenboek. Geef ze daarmee inzicht in de fascinerende wereld van de taal, in plaats van te blijven hameren op foutloos Nederlands.”

Bennis’ idee is slechts één van de vele voorbeelden waarbij sociale media kunnen worden toegepast op school. Voormalig leraar Sanne Kuyt gaf er afgelopen week nog veel meer op de themasessie van de Social Media Club Amsterdam over toepassingen in het onderwijs. Kuyt, inmiddels verbonden aan de Creative Learning Lab van Waag Society, bracht zijn boodschap met passie en charme, wat nodig is om dit lastige thema überhaupt te laten landen in het onderwijs.

“Leraren die zich niet verdiepen in sociale media moeten hun verklaring van goed gedrag inleveren”, zo trapte Kuyt brutaal af. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar hij geeft daar wel een denkrichting mee aan. Met name oudere leerkrachten zien social media vooral als een bedreiging, al was het maar omdat ze er zelf weinig van snappen. Kuyt draait het om: docenten moeten zich kunnen verplaatsen in de belevingswereld van hun leerlingen, en daar hoort de digitale wereld tegenwoordig ook bij. Het zou dus een onlosmakelijk onderdeel van je werk moeten zijn.

Zelf deed Kuyt talloze leuke online experimenten op school: klassenblogs, roosterwijzigingen via Twitter, online ouderenquetes, ‘wiki-werkstukken’ (waarbij leerlingen elkaar aanvullen en corrigeren) en een lipdub met de hele school. Leuk en inspirerend.

Alle goede voorbeelden en enthousiasmerende frontrunners ten spijt, gebeurt inbedding in het reguliere onderwijs nog maar sporadisch. Verandering is immers lastig. Kuyt kan het weten, want hij stond zelf jarenlang voor de klas. Veel collega’s willen helemaal niet veranderen. Die weerstand kan en mag je als externe adviseur niet zomaar negeren. “Weerstand is volstrekt niet interessant”, schrijft Jojanneke van den Bosch op weblog Frankwatching in een verder heel informatief verslag van Kuyts presentatie. Haar mening over weerstand deel ik niet. Verandering lukt bij de gratie van draagvlak; heb je die draagvlak niet, dan mislukt innovatie jammerlijk. Het onderwijs innoveer je met kleine stapjes, precies zoals Kuyt dat al voorzichtig heeft geprobeerd.

Er zijn trouwens zeer veel leuke ideeën om die eerste stapjes te zetten in onderwijsland. De website OnlineUniversities.com maakte alweer enige tijd geleden een praktisch overzicht met maar liefst 100 toepassingen van social media in het klaslokaal. Genoeg leuke voorbeelden dus, ook in Nederland. Voeg daar het recente idee van UvA-hoogleraar Hans Bennis aan toe en de zogenoemde ‘lente in het onderwijs’ kan beginnen.

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Foto bovenaan: Roelof Mulder (Flickr/CC)

Tags: , , , , , , , , , , ,

One Response to “De Ochtend: social media op school”

  1. Social Media Club Amsterdam Says:

    Onderwijs en sociale media is hét thema van Social Media Club Nederland voor 2012. […] Jeroen Mirck schrijft op zijn blog over social media op school en refereert hierin aan deze succesvolle bijeenkomst van SMC Amsterdam. […]

Leave a Reply