Scholen worstelen met social media

Veel scholen en ouders worstelen met sociale media. Het internet is immers een plaats waar door sommige kinderen keihard gepest wordt. “Ruzies kunnen als een veenbrand woeden”, aldus diverse regionale kranten afgelopen week, waaronder BN/De Stem en De Gelderlander. Het artikel viel me op omdat naast enkele ervaringsdeskundigen ook ikzelf word opgevoerd als expert.

Een kwart van de Nederlandse jongeren tussen de 10 en 14 jaar zit op Twitter en Facebook, zo meldt het artikel. Nog altijd onderhoudt zo’n driekwart van de jeugd een Hyves-pagina. Naast de gebruikelijke gezelligheid bieden social media soms ook een platform voor scheldpartijen, bedreigingen of ander wangedrag. Vier ervaringsdeskundigen buigen zich over enkele evidenten vragen: “Moeten scholen en ouders in de gaten houden waar jongeren online mee bezig zijn? En zo ja: kúnnen ze dat?”

Verrassend genoeg kwam ik ook mezelf tegen in een kader bij het artikel. De auteur van het stuk heeft geput uit mijn analyse van de Twitter Top-40 van meest actieve twitteraars, die ik eerder deze maand publiceerde. Jongeren hebben daarin de macht gegrepen.

“Internetjournalist Jeroen Mirck houdt sinds 2007 bij wie het meest twittert in Nederland. Aanvankelijk waren dat twittergoeroes en journalisten. Maar sinds een jaar worden deze semi-bekende, meer serieuze veeltwitteraars volledig voorbij gestreefd door wat Mirck noemt ‘pubers, scholieren en een verdwaalde student’. Zij sturen dagelijks soms honderden tweets het internet op.

In zijn blog beschrijft Mirck wat hem daarbij opvalt: ‘Deze youngsters twitteren alles wat in ze opkomt, in een taaltje dat ouwe lullen (lees: mensen boven de 24 jaar) nauwelijks nog begrijpen.’ Bijvoorbeeld: ‘Manne roddelen op bbm.’ ‘Je ging hihi’en he?’ ‘Jij zou blij zijn als je haar kon dieken.’ De jongste generatie gebruikt twitter in plaats van berichtendiensten als sms, ping of whatsapp. Dat op Twitter velen kunnen meelezen, is blijkbaar juist de bedoeling.”

Toeval of niet: samen met Van Mechelen Communicatie verzorg ik sinds najaar 2011 workshops Social Media & Onderwijs. In het educatieve veld is dit inderdaad een veelbesproken onderwerp. Hoe treed je als school op tegen dreigementen van leerlingen aan het adres van klasgenoten of leraren? En mag je als docent wel een online ‘vriendschap’ aangaan met een leerling? Dit soort vragen komen aan de orde in mijn workshop. Interesse? Bezoek dan ook eens de LinkedIn-groep over dit onderwerp. Het onderwijs is nog lang niet uitgepraat over social media.

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Scholen worstelen met social media”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Vanavond praat de Social Media Club Amsterdam over onderwijs. In de aanloop naar die bijeenkomst hier een paar interessante linkjes:

    Het onderwijs zou beter moeten aansluiten op de ontwikkelingen die de Nederlandse taal doormaakt als gevolg van de nieuwe media. Zo zouden docenten bijvoorbeeld met hun leerlingen het populaire spel Wordfeud kunnen gaan spelen. Daarvoor pleit Hans Bennis, hoogleraar taalvariatie aan de Universiteit van Amsterdam, in het blad Onze Taal. Hij stelt dat de laatste jaren het ‘Korterlands’ in opkomst is, de taal die jongeren gebruiken om te communiceren op computers en smartphones. Dat ziet hij niet als een bedreiging. “Integendeel”, aldus Bennis. “Laat ze een tekst inkorten tot een Twitterbericht, maak samen een sms-woordenboek. Geef ze daarmee inzicht in de fascinerende wereld van de taal, in plaats van te blijven hameren op foutloos Nederlands.”
    http://www.telegraaf.nl/digitaal/11517577/___Wordfeud_op_scholen___.html

    Op het gebied van digitale opvoeding lijkt er sprake van een impasse. Animo om aandacht te besteden aan digitale opvoeding in enge zin -de normen en waarden- is nog wel aanwezig bij ouders en scholen. De ouderavonden en leerkrachten workshops over cyberpesten zijn bijvoorbeeld zeer populair. Wat ontbreekt is echter de bredere blik om kinderen alle facetten te leren om te leven als mens in de digitale kant van de maatschappij.
    http://socialmediawijs.nl/2012/02/14/social-media-opvoeding-in-impasse/

  2. De Ochtend: social media op school Says:

    […] Alle goede voorbeelden en enthousiasmerende frontrunners ten spijt, gebeurt inbedding in het reguliere onderwijs nog maar sporadisch. Verandering is immers lastig. Kuyt kan het weten, want hij stond zelf jarenlang voor de klas. Veel collega’s willen helemaal niet veranderen. Die weerstand kan en mag je als externe adviseur niet zomaar negeren. “Weerstand is volstrekt niet interessant”, schrijft weblog Frankwatching over Kuyts presentatie. Die mening over weerstand deel ik niet. Verandering lukt bij de gratie van draagvlak; heb je die draagvlak niet, dan mislukt innovatie jammerlijk. Het onderwijs innoveer je met kleine stapjes, precies zoals Kuyt dat al voorzichtig heeft geprobeerd. […]

Leave a Reply