De Ochtend: Heb ik twitterdiarree, dokter?

We worden steeds actiever op internet. Door het toenemende aantal apparaten, functies en applicaties kunnen we steeds vaker en steeds meer dingen doen online. Dat leidt tot een overdaad aan berichten, zo bleek afgelopen week toen ik de Twitter Top-40 van meest actieve twitteraars bekendmaakte. Deze vijfde editie leidde tot de vraag: waarom hebben zo veel mensen last van twitterdiarree? De lijst werd namelijk gedomineerd door jongeren die dagelijks honderden nietszeggende berichtjes naar hun vrienden sturen. Winnaar @CliffBundy stuurt omgerekend zo’n 340 berichten per dag. Het lijkt erop dat Twitter door de nieuwe generatie wordt gezien als een publiek kanaal voor sms, ping en chat. Voor de buitenstaander leest het inderdaad als twitterdiarree. Maar er zijn meer cijfers over ons razendsnel toenemende internetgebruik.

In december kwam onderzoeksbureau Intomart GfK met het rapport ‘Trends in digitale media’, waaruit onder meer blijkt dat het bezit van tablet-computers explosief is gestegen. Maar liefst 1,7 miljoen Nederlanders gebruiken inmiddels een iPad of andere tablet. Dat is 14% van de internettende bevolking. In de tweede helft van 2011 zijn er bijna een miljoen gebruikers bijgekomen. Daarnaast zijn er nog eens 1,7 miljoen Nederlanders van plan binnen afzienbare tijd een tablet aan te schaffen.

Apple domineert deze markt met de iPad. Die kwam pas anderhalf jaar geleden op de markt, maar maakt dus een spectaculaire opmars door. Volgens het onderzoek heeft twee op de drie tabeltgebruikers een iPad. Samsung, waarmee Apple vaak in de clinch ligt, is op afstand de nummer twee in deze markt. Blackberry-producent RIM is minder succesvol, waardoor het nu loopt te stunten met de prijzen van haar Playbook. Ondertussen zingt het hardnekkige gerucht rond dat Google spoedig met een goedkope tablet op de markt komt.

Hoewel pc en laptop nog steeds de meest gebruikte devices zijn om te internetten, winnen smartphones en tablets snel terrein, zo blijkt uit het onderzoek van Intomart GfK. De tablet wordt door de meeste bezitters dagelijks gebruikt. Het gebruik is vaak gedeeld met anderen in het gezin. Gemiddeld heeft elke tablet 2,3 gebruikers en staan er 20 tot 25 gedownloade apps op. Het meest worden tablets gebruikt voor internetten, e-mailen en social media, maar ze lenen zich ook bij uitstek voor games en video.

Ook de smartphone laat een sterke opmars zien, aldus het onderzoek. In december 2011 zijn er bijna 5,5 miljoen bezitters (45% penetratie onder de internetpopulatie), een toename van bijna 820.000 ten opzichte van een half jaar eerder. Ook de smartphone wordt veel gebruikt voor internet, social media en e- mailen. Vaker dan op tablets gebruiken we onze ‘slimme’ telefoon voor het maken van foto’s en het luisteren naar muziek. Op de smartphone hebben we gemiddeld 15 apps geïnstalleerd, bij een iPhone zijn dat er een stuk meer: 33 apps.

Tot zover deze statistieken over tabelts en smartphones. Zij veranderen razendsnel ons digitale mediagebruik. Vrijwel permanent kunnen we tegenwoordug bij Twitter, Facebook, Whatsapp en (een storing daargelaten) Wordfeud. Critici zeggen dat het ons gejaagder en gestresster maakt. Kunnen we nog wel echte aandacht geven? Youp van ‘t Hek nam de obsessie voor onze smartphone op de hak in zijn oudejaarsconference. Vorige week vroeg ik me af of we wellicht zouden moeten minderen, maar in de praktijk wordt het internetgebruik alleen maar meer, meer, meer.

Over meer internetgebruik gesproken: vrijdag maakte de RVD bekend dat minister-president Mark Rutte voortaan ook een eigen merkpagina heeft op Google+ (véél discussie meteen!), Facebook en zelfs op het aloude Hyves. Opmerkelijk, want was Rutte niet de man die bij zijn aantreden als premier zei dat hij door alle drukte juist ging stoppen met Hyves? Ook opmerkelijk van al dit ‘sociale’ mediagedrag is dat diezelfde Rutte afgelopen week een parodie-account op Twitter liet verwijderen. Het is dan ook niet Rutte zelf die twittert, hyvet en facebookt, maar de gezellige jongens van de RVD.

Of het nu om Rutte gaat of onszelf, we profileren ons allemaal excessief op sociale media, tot twitterdiarree en social media burnout aan toe. We leven immers in een tijd waarin personal branding een groot goed is, nee, een must, een absolute vereiste. Of toch niet? Van jezelf een merk maken is helemaal niet authentiek en persoonlijk, betoogt Olivier Blanchard. Daarom is zijn goede voornemen voor 2012: R.I.P. Personal Branding!

Zegt het voort, zegt het voort. Nu eerst een pilletje van de dokter om te herstellen van die spontane aanval twitterdiarree. Beterschap!

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Bovenste foto: Deadstar 2.1 (Flickr/CC)

Tags: , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to “De Ochtend: Heb ik twitterdiarree, dokter?”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Rutte (lees: RVD) zojuist op Facebook: “Dank voor alle reacties en tips voor deze pagina. Een aantal van jullie heeft al van de gelegenheid gebruik gemaakt om vragen te stellen aan de minister-president. Dat moedigen we graag aan. Dus heb je altijd al iets willen weten over het werk van de premier? Of heb je vragen over het kabinetsbeleid? Grijp dan nu je kans en stel je vraag rechtstreeks aan de minister-president door te reageren op deze post. Eind deze week beantwoordt minister-president Rutte in een video een aantal vragen. Reageer op dit bericht en stel je vraag.”
    https://www.facebook.com/ministerpresident/posts/278501852211534
    Vragen stellen kan ook op Twitter, via de hashtag #VraagMP.

  2. Trackback: Je bent geen merk Says:

    Personal branding was ‘the thing of the day’. Ooit. Jezelf via social media neerzetten als een product, is niet hoe het moet, volgens Olivier Blanchard. Hij gaat voor authenticiteit. […] Met dank aan Jeroen Mirck, die naar de post van Blanchard verwees.

  3. Merie Says:

    Hoezo gestresster door permanente internettoegang? Het vervangt gewoon veel ‘tradtionele’ media. I.p.v. de krant lezen we Twitter en nieuwssites. I.p.v. reguliere radio luisteren we MP3’s of online, met TV hetzelfde. En What’s app vervangt gewoon SMSjes….

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Merie: Natuurlijk zie ik de voordelen ook wel, maar er kleven tegelijk serieuze nadelen aan die ‘always on’-mentaliteit. Een paar artikelen:
    * Depressief? Dump dan maar je smartphone
    * Dokter Luc Swinnen: ‘Smartphones zijn moderne foltertuigen’
    * Voorkom stress door je smartphone

Leave a Reply