Archive for 2011

Roast Revisited

Saturday, December 10th, 2011

Ter gelegenheid van mijn veertigste verjaardag organiseerde ik vrijdag een #MIRCK ROAST. Geïnspireerd door Charlie Sheen gaf ik mijn vriendenkring een vrijbrief om me eens op humoristische wijze te fileren. Nou, dat heb ik geweten.

“Vind je op je veertigste de tijd aangebroken om nu eindelijk eens te weten hoe je familie en vrienden over je denken?” vroeg mijn vader me. “Eens horen wat je eigenlijk altijd al hebt vermoed? Testen van je gasten, test voor jezelf? Komt het misschien voort uit een sluimerend narcisme of masochisme?”

(more…)

#MIRCK ROAST

Friday, December 9th, 2011

Vandaag vier ik mijn 40e verjaardag. Ja, dat vind ik zelf ook best schrikken. Hoog tijd dus voor een feest, maar voor de verandering doe ik het “Charlie Sheen style.”

Deze Hollywood-rebel werd uit de tv-serie Two And A Half Men gezet vanwege zijn excessieve levensstijl en een spraakmakend interview daarover dat een virale hit werd op YouTube. Sheen organiseerde vervolgens zijn eigen feestje op Comedy Central: #SHEEN ROAST. Zijn bekende vrienden ‘roosterden’ hem in korte hilarische presentaties. Aan het eind kreeg het ‘slachtoffer’ zelf het laatste woord.

Zoiets ga ik ook doen, onder de noemer #MIRCK ROAST. Geen idee hoe het gaat uitpakken. Dat weet ik pas vanavond. Om met Charlie Sheen te spreken: “That’s how I roll!”

De Ochtend: Nederland van boven

Monday, December 5th, 2011

Vandaag is het nog even Sinterklaas (de webwinkels draaien overuren), maar morgen staat ons alweer wat anders moois te wachten: het VPRO-programma Nederland van boven, vol prachtige luchtbeelden en datavisualisaties van ons kikkerlandje. Lezers van de VPRO-gids worden alvast getrakteerd op een interactieve versie van hun lijfblad: de cover is voorzien van de techniek ‘augmented reality’, waardoor op een satellietfoto van Nederland alle treinbewegingen zichtbaar worden als je de cover voor je webcam houdt. Prachtig gedaan!

(more…)

Column: Oorlog op het Viva-forum

Saturday, December 3rd, 2011

Ouders houden van hun kinderen, maar soms moeten ze even naar hun kamer. Zo is het ook met webcommunity’s: zonder goede moderatie kan het een loopgravenoorlog worden tussen gebruikers en beheerder. Kijk maar naar het Viva-forum.

Bezint eer ge een gebruikersforum begint. Vorige week werd ik bijgepraat door de communitymanagers (mooi woord voor Scrabble, eh, WordFeud!) van Sanoma Media. Niet alleen Nujij.nl moet soms keihard ingrijpen, maar ook de beheerders van het Viva-forum. ‘Jaja, daar zitten echt katjes met scherpe klauwen.’ Gelach in de zaal, maar dat verstomde snel. Onderling kunnen de leden van dit grootste vrouwenforum van Nederland (ruim 120.000 geregistreerden) genadeloos tegen elkaar zijn, maar er is bovendien al jarenlang een strijd gaande tussen gebruikers en beheerders.

(more…)

Adidas verstript eigen Social Media Code

Thursday, December 1st, 2011

Afgelopen jaar was het een populaire discussie: moet je als een bedrijf een Social Media Code of een Twitterbeleid hebben? De crux van dit debat was: zorg dat je medewerkers niet alleen maar dingen verbiedt, zorg dat je ze enthousiast maakt. Bij Adidas hebben ze dat goed begrepen. De sportfabrikant heeft zijn internationale Social Media Guidelines vertaald in… stripvorm.

(more…)

De Ochtend: hoe mediawijs ben jij?

Monday, November 28th, 2011

Afgelopen week stond in het teken van de mediawijsheid. Kinderen lijken redelijk mediawijs, maar ze onderschatten vaak hun mediagedrag en het effect ervan. “Media ervaren en er samen met hun opvoeders over praten maakt kinderen wijzer”, dat is de boodschap van de Week van de Mediawijsheid. De hele week zijn duizenden scholieren van groep 7 uitgedaagd om klassikaal het spel MediaMasters te spelen. Vrijdag ontvingen ze hun ‘Master-diploma’.

(more…)

Moderator of forumfossiel: wie is de baas?

Friday, November 25th, 2011

Moderatie op Nujij: "Our way or the highway" (Mark Vos)

Op de community’s van Sanoma Media gaat het er soms keihard aan toe. Nujij, het VIVA-forum en de laatste maanden natuurlijk ook het Helpdesk-forum van het migrerende Weblog.nl worden dan ook zorgvuldig gemodereerd. Daar maak je geen vrienden mee, dus stelde de Vereniging Community Management Nederland (CMNL) zich tijdens een ledenevenement bij dit mediabedrijf in Hoofddorp de vraag hoe je als moderator community’s optimaal beheert. Het resultaat: geen gouden regels, wel mooie praktijkcases.

(more…)

De Ochtend: Google Music, iSint en WordFeud

Tuesday, November 22nd, 2011

In mijn wekelijkse internetrubriek op Radio Noord-Holland heb ik gisteren een allegaartje aan onderwerpen behandeld. De lancering van Twiet Magazine. De Amerikaanse lancering van Google Music, de langverwachte concurrent van iTunes. Maar het ging ook over Google’s problemen met de Nederlandse privacywaakhond CBP, waardoor het bedrijf een (volgens de Consumentenbond veel te ingewikkelde) opt-out aanbiedt voor de auto’s van Google Streetview die informatie aftappen van lokale wifi-routers. Verder stonden we nog even stil bij enkele Sinterklaas-apps (iSint en RTL’s Club van Sinterklaas) en bij het spelletje waar presentator Arjan Burggraaf en ik allebei inmiddels verslaafd zijn: WordFeud. Als klap op de vuurpijl vroeg Arjan me ook nog even hoe ik toch in vredesnaam op een online dodenlijst terecht was gekomen. Kortom: een afwisselende uitzending. Volgende week maandag ben ik na tienen weer te horen in De Ochtend!

Ik sta op een dodenlijst

Sunday, November 20th, 2011

Godfather

Ik sta op een dodenlijst. Bizar. Dit weekend las ik het op de blog van Rob van Kan, een in Italië woonachtige Nederlandse vertaler die ik nog ken uit mijn studietijd. De personen op de lijst zijn volgende de opsteller ‘landverraders’. 

In een artikel over rechtse extremisten als Anders Breivik en Geert Wilders schrijft Van Kan: “Ook in Nederland circuleren overigens al lijstjes. Lijstjes van het ‘verzet’ tegen ‘landverraders’. Er staan de meest uiteenlopende mensen op, van de brave D66′er Jeroen Mirck tot (Joop-cartoonist) Adriaan Soeterbroek en zo’n beetje het hele allochtone smaldeel van de Nederlandse politiek. En natuurlijk Peter Breedveld, want die heeft ook al een mening die niet mag en bovendien een ‘moslimwijf’ die er ook voor het gemak maar even bij is gezet. Ik zei trouwens lijstjes met de meervouds-s. Dat u niet denkt dat ik overdrijf.”

(more…)

De duurzame communicatie van Triodos Bank

Friday, November 18th, 2011

De Kleur van Geld, het relatieblad van Triodos Bank, is de grote winnaar geworden bij de Grand Prix Customer Media 2011. In deze tijd dat banken continu onder vuur liggen, werd de duurzame Triodos-krant donderdag uitgeroepen tot lancering van het jaar én beste B2C-magazine. De uitreiking, een gezamenlijk initiatief van Logeion en Smin, vond plaats in Undercurrent, een drijvende locatie vlakbij de NDSM-werf in Amsterdam Noord.

(more…)