Waarom een Google+ Brand Page maken?

Het heeft bijna een half jaar geduurd, maar eindelijk kunnen ook bedrijven een pagina aanmaken op Google+. In de tussentijd heeft Google zich niet geliefd gemaakt door persoonlijke accounts met een bedrijfsprofiel rücksichtslos te verwijderen. Bovendien zakt de activiteit van reeds actieve leden iets in, zo blijkt uit officieuze cijfers die Google niet wil bevestigen. Wel neemt het aantal leden nog steeds toe, met name dankzij de koppeling met je Google-profiel. GooglePlus was vanaf de start het speeltje van marketeers, dus loopt het deze week storm met het aanmaken van branded pages. En laten we eerlijk zijn: ondanks alle kritiek is een Google+ Brand Page een prima idee.

Bedrijfspagina’s zijn doorgaans saai. Het zijn vaak statische websites, waarbij sommige bedrijven ernaast wel een corporate blog aanbieden, maar dat is dan doorgaans een afgeleide pagina. Interactie met klanten leent zich beter voor sociale netwerken, want daar zitten die klanten al. Speciaal naar jouw website komen ze zelden. Vandaar dat veel ondernemingen een bedrijfsprofiel starten op de sociale media. Twitter is er voor de snelle berichten, LinkedIn is er voor wat functionele informatie en dan was er daarnaast Facebook voor een heus bedrijfsprofiel. Klanten spraken hun waardering uit via een ‘Like’ en zo bouwde je een netwerk op.

Er zijn verschillende redenen waarom gedacht wordt dat Google+ op dit vlak betere kansen biedt dan Facebook. Mashable noemt er vier: betere zoekfunctionaliteit (Google, duh!), meer mogelijkheden voor customization, betere statistieken (Google Analytics) en natuurlijk de tijd die Google had om te leren van alle fouten die Facebook met zakelijke pagina’s heeft gemaakt. Daar staat natuurlijk tegenover dat Facebook een vele malen groter bereik heeft dan GooglePlus.

Toch is er ook kritiek op de Google+ Brand Pages. Liefhebber van het eerste uur en invloedrijke opper-nerd Robert Scoble vraagt zich zelfs hardop af waarom hij er in vredesnaam aan is begonnen. Zijn belangrijkste verwijt: slechts één persoon kan eigenaar zijn van een bedrijfspagina op Google+, wat uitermate onpraktisch is. Scoble blogt daarover:

“So, let me get this straight, only one person, working on one team, can post to a social networking account? So, if the brand needs to say something to customers in a high-touch, high-service business like ours (we have customer service people posting and answering phones and talking on chat 24 hours a day 365 days a year) they will need to wake me up to get me to post something? Really? Google, did you really think this through?”

Toch is een Google+ Brand Page een interessante optie voor bedrijven. Het ziet er zakelijker uit dan een Facebook Page en laat zich ook prima bezoeken door mensen die nog niet met Google+ werken. Probeer het gewoon eens uit. Hoe je zo’n pagina aanmaakt, lees je hier. Tien slimme trucs vindt je hier. En mocht je het verschil tussen Facebook en Google+ willen ervaren, bezoek dan eens mijn bedrijf Mirck Media op Facebook (en Like is leuk!) en sinds deze week ook op GooglePlus (een +1 mag ook).

Heb je zelf ervaringen met dit soort branded pages, laat dan een comment achter. Hier of op één van de Brand Pages, want die zijn er juist voor de interactie.

Tags: , , , ,

8 Responses to “Waarom een Google+ Brand Page maken?”

  1. Bastiaan Says:

    Er wordt al hard gewerkt door het google team aan een multi ownership van een account.

  2. Anna-Maria Says:

    Precies…
    ben nu ook een dag aan het Google plussen en bedenk me dat het heel veel arbeid gaat kosten als ik het alleen moet doen.Iik begreep wel net dat we via ons bedrijfsaccount ook een pagina kunnen aanmaken en dan zitten we er allemaal in..maar: is dat weer niet heel onpersoonlijk?

    Nou ja. Puur Amsterdam staat er
    https://plus.google.com/u/0/b/106376142497011680264/#

    en zo gaan we allemaal weer naar de volgende kermisattractie….

  3. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor de aanvulling, Bastiaan!

    En Anna-Maria: het sociale web zit inderdaad vol kermisattracties, maar een grote speler als Google laat ik niet graag links liggen. Ook al blijft Google+ qua statistieken nog flink achter bij Facebook.

    Uiteraard wordt er ook op Google+ over dit artikel gediscussieerd:
    https://plus.google.com/u/0/110137787190941741638/posts/Hj6f7b85XaY

  4. Kees Romkes Says:

    Ik word er niet echt warm van. Zeker niet om als vervanger voor de “ouderwetse” website te gaan dienen (en daar gaan we hopelijk wel naar toe op korte termijn)

  5. Peter de Jonge Says:

    In de praktijk blijkt dat zeker ZZP-ers actief zijn om op Google+ een companypage te maken. Ben zelf nog niet helemaal overtuigd – voorlopig vind ik FB gebruiksvriendelijker/makkelijker.

    Maar voor wat het waard is:
    https://plus.google.com/109663134484944079513

  6. Dennis Negrijn Says:

    Stel je hebt een gmail adres aangemaakt voor een restaurant. Vervolgens wil je een Google+ pagina aanmaken voor dit restaurant. Moet je dan eerst (ook) nog een user profiel aanmaken? Vind het allemaal wat verwarrend. Bij Google+ moet ik namelijk een voor- en achternaam opgeven, welke het restaurant natuurlijk niet heeft. Leg ik het goed uit zo? :)

  7. Jeroen Mirck Says:

    Goede vraag, Dennis. Google+ hecht er inderdaad aan dat individuele accounts (en dus ook de beheerders van bedrijfspagina’s) echte mensen zijn met een voor- en achternaam. De oplossing zou kunnen zijn om het Gmail-account van het restaurant uit te breiden met onder de verdere gegevens de voor- en achternaam van de eigenaar (of iemand anders die alles regelt).

  8. Google+ vs Facebook: liken of plussen? Says:

    […] Google+ concurreert met Facebook, zeker nu beide sociale netwerken aparte bedrijfspagina’s hebben. Ook Twitter stort zich op deze markt. Op welk kanaal kun je als bedrijf het best staan? En wat doe je daar dan bij voorkeur: marketing, CRM of gewoon keiharde sales? Afgelopen week verscheen mijn artikel in Adformatie over de concurrentiestrijd tussen Google+ en Facebook, getiteld ‘Liken of plussen’. Dat artikel is hier te downloaden als PDF. Voor de discussie zet ik hier enkele citaten van geraadpleegde adviseurs op een rij. […]

Leave a Reply