De duurzame communicatie van Triodos Bank

De Kleur van Geld, het relatieblad van Triodos Bank, is de grote winnaar geworden bij de Grand Prix Customer Media 2011. In deze tijd dat banken continu onder vuur liggen, werd de duurzame Triodos-krant donderdag uitgeroepen tot lancering van het jaar én beste B2C-magazine. De uitreiking, een gezamenlijk initiatief van Logeion en Smin, vond plaats in Undercurrent, een drijvende locatie vlakbij de NDSM-werf in Amsterdam Noord.

“Het magazine straalt duurzaamheid uit en het hele ‘wij zijn niet corporate’-gevoel van Triodos komt duidelijk naar voren”, zo luidde het juryoordeel. Wel waren er enkele kanttekeningen bij het verfrissende klantenblad: de jury Lancering (waar ik zelf in zat) vroeg zich af wat precies de effectiviteit van het magazine was, terwijl de jury Business-to-Consumer interactie miste via social media.

In de categorie Business-to-Business ging de prijs naar Q Magazine, het customer medium van Delta Lloyd. Winnaar in de categorie Interne Media werd Hechter, het personeelsblad van SNS Reaal. Beste eenmalige uiting werd Ctrl+S, het excentrieke en extreem nerdy personeelsmagazine van Getronics Consulting. De Excellence Award ging naar Labelmag, het relatieblad van relatiemediabureau Label. “Een prachtig voorbeeld van wat het bureau zelf kan en wat er mogelijk is in het vakgebied.”

Toeval of niet, onlangs was de eigenzinnige communicatie van Triodos Bank ook in de VS groot nieuws. De duurzame financiële dienstverlener trok veel aandacht door de tickertape op de gevel van NASDAQ ‘over te nemen’.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “De duurzame communicatie van Triodos Bank”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Terugblik van Sak van den Boom op de Grand Prix Customer Media 2011:
    http://www.customermedia.nl/12637/conventional-media-winnen-grand.htm

  2. Actiemarketingbureau Says:

    Interessant beschrijving. Wat wordt er dan verstaan onder ‘straalt duurzaamheid uit’? Heeft dat dan simpelweg te maken met het gebruik van gerecycled papier en het plaatsen van groene natuur en omgevingsplaatjes? Erg handig om te weten als je volgend jaar kans wil maken op zo’n titel…

  3. Jeroen Mirck Says:

    Dat is iets te kort door de bocht. Die duurzame uitstraling is natuurlijk een uitgebreide mix van onderwerpen, schrijfstijl, beeld en vormgeving. En ja, gerecycled papier ondersteunt die boodschap wel. Wie echter niet oprecht duurzaam is, komt niet weg met een trucje.

Leave a Reply