Nederland loopt voorop met Yammer

Organisaties durven steeds ‘socialer’ te worden in hun interne communicatie. Nederland loopt na de VS wereldwijd voorop in het gebruik van Yammer, de zakelijke besloten variant van Twitter. Toch blijft het lastig om hele organisaties aan het ‘yammeren’ te krijgen. Ik schreef er een artikel over voor het vakblad Interne Communicatie.

Sociale media zijn hot, ook op de werkvloer. En zoals dat gaat is iedereen op zoek naar ‘the next big thing’. Twitteren mag dan inmiddels een officieel Nederlands werkwoord zijn geworden, de concurrentiestrijd is nog lang niet beslist. Het afgelopen jaar is mondiaal marktleider Facebook ook de Nederlandse ‘local hero’ Hyves aan het voorbijstreven qua actieve gebruikers. Het speelveld werd bovendien verbreed door de lancering van Google+, dat prompt de ‘Facebook-killer’ werd genoemd. Ondertussen ging het zakelijke netwerk LinkedIn naar de beurs. Je moet maar durven, deze dagen.

In de schaduw van al deze krachtpatsers groeit ook het Yammer, het ‘zakelijke Twitter’, als kool. ‘Twitteren? Nee, Yammer is de trend’, kopte de Volkskrant enkele maanden geleden op de vijfde verjaardag van Twitter. Dat was misschien wat overdreven, maar feit is wel dat Nederland vooroploopt in het gebruik van deze microblogdienst voor bedrijven.

Yammer, eind 2008 opgericht door de Amerikaan David Sacks, heeft inmiddels ruim 2 miljoen gebruikers. Dat lijkt bescheiden vergeleken met de 750.000.000 leden van Facebook en de 20 miljoen beta-testers die Google+ in twee weken bijeen sprokkelde, maar Yammer is dan ook een zakelijk en besloten netwerk, waar het er niet om gaat zo veel mogelijk vriendjes te sparen.

Uiteraard is de VS grootverbruiker als het om Yammer gaat, maar het kleine Nederland volgt op een goede tweede plaats. Grappend wordt wel eens gezegd dat we ‘Wereldkampioen Sociaal Netwerken’ zijn, in ieder geval naar rato van het aantal inwoners. Vorig jaar nam het verkeer via Yammer in Nederland toe met 50 procent per kwartaal, een indrukwekkend cijfer. Ons land is sowieso goed voor 15 procent van alle Yammer-traffic wereldwijd. Inmiddels zouden er al ongeveer 2.000 Nederlandse organisaties zijn die de dienst gebruiken.

Er bestaan geen lijsten met actiefste Yammer-community’s, al was het maar omdat het gebruik achter firewalls verstopt zit. Toch doen sommige bedrijven er niet geheimzinnig over. Zo claimt Capgemini 30.000 yammeraars te hebben, die samen goed zijn voor 170.000 berichten. Bij Atos Origin hebben 4.000 van de 50.000 medewerkers toegang tot Yammer, bij Rabobank circa 3.000. Deloitte zou inmiddels op 2.500 gebruikers zitten, ruim de helft van het aantal medewerkers.

Ook bij GGD Nederland, het ministerie van Binnenlandse Zaken, UWV Werkbedrijf, Randstad en Rijkswaterstaat overstijgt het aantal gebruikers de duizend. Lokale overheden laten zich evenmin onbetuigd. Zo heeft de gemeentelijke dienst van Leiden circa 600 Yammer-gebruikers en zijn dat er bij gemeenten als Enschede en Assen ook alweer zo’n 300 microbloggers actief. In totaal zouden er 174 yammerende overheidsinstanties zijn.

Dit is de inleiding van het artikel over Yammer dat ik schreef voor het Kluwer-vakblad Interne Communicatie. Voor deze publicatie interviewde in onder meer Roos van Vugt (social media manager bij Deloitte) en adviseur Jarno Duursma, die Yammer implementeerde bij het UWV. Wil je het hele artikel lezen, ga dan naar de webshop van Adformatie Groep.

Tags: , , , ,

12 Responses to “Nederland loopt voorop met Yammer”

  1. Alexander Kühn Says:

    Hi Jeroen,

    Capgemini (check nog even de schrijfwijze in je blog) heeft inmiddels 30.000 medewerkers op Yammer. Op Slideshare staat een recente presentatie over de geschiedenis van Yammer binnen Capgemini:

    http://www.slideshare.net/capgemini/glue-and-sticking-together-a-story-by-capgemini-on-yammer

  2. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor de aanvulling, Alexander. Ik heb de tikfout aangepast en het genoemde aantal van 20.000 yammeraars aangepast naar 30.000. Dat zijn er erg veel. Hoe activeren jullie iedereen?

  3. Alexander Kühn Says:

    Het is wezenlijk om enthousiaste ambassadeurs te hebben die het gebruik van interne sociale media promoten.
    Daarnaast is de combinatie van intranet/Yammer belangrijk om medewerkers te activeren. Elk kanaal heeft zijn eigen specifieke kenmerken (snelheid, interactie), maar juist de combinatie maakt het erg krachtig (net zoals bij internet/Twitter).
    Wat ook helpt: medewerkers die bijvoorbeeld omhoog zitten met een urgente technische vraag of op zoek zijn naar specialistische expertise, krijgen vaak heel snel antwoord via Yammer. De vraagsteller gebruikt daarna de hashtag #benefit. Nu volstaat een search op #benefit om de toegevoegde waarde van Yammer ook voor de business inzichtelijk te maken. Dat motiveert natuurlijk sterk.

  4. Sander Willems Says:

    Ik ben erg benieuwd naar de rest van het artikel. Bij Heijmans zitten we inmiddels op 1260 leden. Dat aantal vind ik op zich niet zo belangrijk. Het gaat mij er meer om hoeveel mensen daadwerkelijk actief zijn! Kennis brengen in grote organisaties blijft lastig, al zie ik wel dat het steeds beter gaat. Het koudwatervrees voor Yammer verandert bij Heijmans in ieder steeds meer in een warm bad…

  5. Bert Kommerij Says:

    Bij de ntr wordt ook geyammerd, alleen is het er nog een woestijn.
    “Het kost me gewoon veel te veel tijd om dat OOK nog bij te houden.”

  6. Michiel van Gaalen Says:

    @alexander, is het gebruik van Yammer bij jullie organisch gegroeid van een groep enthousiaste gebruikers naar de hele organisatie, of zijn jullie meer gericht per team/afdeling te werk gegaan? Ik ben net als Jeroen erg benieuwd naar activatieprogramma’s. Mooi die aantallen die jullie hebben!

  7. Carla Jacobs Says:

    Bij GGZ Oost Brabant is Yammer organisch gegroeid, nu ruim 300 yammeraars. Zie ook mijn bijdrage verderop in het IC-artikel De voorzitter van de raad van bestuur speelt als actieve deelnemer een stimulerende rol. Deze week is tijdens de introductiebijeenkomst voor nieuwe medewerkers Yammer weer gepromoot: vind elkaar, deel kennis.

  8. Ivo Thijssen Says:

    Ha Jeroen, hoe vind jij dat Pleio zich verhoudt tot yammer?

  9. Roderick Kunst Says:

    Beste Jeroen,

    Ik ben bezig met een stuk over een klachtenlijn en ben geinteresseerd naar de Nederlandse internetcommunicatie ik zou je daarom willen vragen of ik een aantal van je bronnen zou mogen bekijken om op die manier wat relevante cijfers in mijn stuk te kunnen gebruiken. Mijn email kan je als het goed is vinden aangezien het jouw site is. Alvast bedankt, Roderick Kunst

  10. Roland Breedveld Says:

    Jeroen,

    Ik zou graag het volledige artike lezen, echter via je link kom ik er niet. Hoe kom ik aan het hele artikel?

    Mercie,

    Roland

  11. Jeroen Mirck Says:

    @Ivo: Met Pleio heb ik geen ervaring. Is het aan te bevelen?

    @Roland (en ook Sander): het artikel staat in de papieren editie van Interne Communicatie. Via de link kun je de contactgegevens van Adformatie Groep vinden (onderdeel van Kluwer), waar je dit bewuste nummer ongetwijfeld kunt nabestellen.

    Afgelopen week stond er trouwens een interessant artikel over corporate social networking op Marketingfacts. Een citaat:
    “Er zijn veel mogelijkheden om een sociaal intranet op te zetten die breed inzetbaar is, zoals boven beschreven. Jive, Lotus Connections, Salesforce Chatter en open source systemen zoals Life Ray. Volledig webbased systemen zoals Yammer zijn populair, omdat ze bottom up gestart kunnen worden. Gratis. Totdat management ‘got Yammered’; beseft dat er veel belangrijke kennis en feiten worden uitgewisseld op het systeem en er meer functies en veiligheid nodig zijn, en die zijn relatief duur. Een ander onderscheid is de compleetheid van een platform. Hoe completer, hoe meer social media tools een integraal onderdeel worden van de algemene processen, communicatie en kennisuitwisseling en deze nieuwe manieren van samenwerken op alle plekken toepasbaar wordt. Jive, Lotus, SalesForce en SharePoint (mits uitgebreid met social suites zoals Newsgator en Attini) zijn zulke breed inzetbare platformen.”

  12. Roland Breedveld Says:

    yammer is zeer populair in Nederland. Een aantal gebruikers vindt het ook leuk, echt is het ook nuttig? Wie wil zijn succes verhalen delen over nuttig gebruik van Yammer?

Leave a Reply