Joe Pine: ‘Ik haat Groupon!’

Joe Pine in Adformatie

Twee weken geleden interviewde ik Joe Pine, geestelijk vader van The Experience Economy. Vandaag staat het artikel in Adformatie, met een prachtige paginagrote foto van Johannes Abeling ernaast. Pine praat in het interview over zijn nieuwe boek Infinite Possibility. “Als klant zijn we inmiddels doodgegooid met belevenissen, we willen transformaties.”

In zijn nieuwe boek hanteert Pine een complex businessmodel: The Multiverse. “Er is een verschuiving gaande. Het gaat om de matching van de offline en de online wereld. Die moet je als bedrijf op orde hebben. Het verschil met veel internetfanatici is dat wij niet zeggen dat online beter is. Het gaat om de wisselwerking tussen de fysieke en virtuele wereld. Mijn boek is geen pleidooi om de werkelijkheid te ontvluchten.”

Een voorbeeld dat Pine graag noemt is van Nederlandse makelij: de augmented reality-tool Layar, die via je smartphone aanvullende informatie verschaft over de omgeving waar je bent. Ook praat hij vol bewondering over de Zweedse webwinkel ‘3’, die op het idee kwam om online verkopers achter een webcam te zetten. “Ze waren verbaasd dat niemand dat nog deed”, glimlacht Pine. “Innovatie is soms ook dat je iets gaat doen dat anderen niet durven of simpelweg over het hoofd zien.”

Vol interesse volgt Pine de ontwikkelingen van het sociale web. Neem nou de casual game FarmVille: “Mijn vrouw is eraan verslaafd! Wat ik leuk vindt aan dit online spel is dat er als reactie nu excursies naar fysieke boerderijen worden georganiseerd. Zo komen mensen via internet weer eens op het platteland.”

Ook FourSquare vindt hij in de basis een goed idee. “Het zet mensen ertoe aan om zich uit te spreken: ik vindt deze locatie leuk! Die ervaring deel je met anderen. Het is nu alleen nog te veel een gimmick. De vraag is hoe je het concept kunt uitdiepen.”

Een digitaal concept waar Pine helemaal niets mee heeft is Groupon. “Ik haat het! Als je een korting van 50 procent nodig hebt om klanten te trekken, is er iets mis met je product. Het lijkt op de begintijd van internet: toen werd veel gratis weggegeven. Compleet zinloos. Gratis is geen businessmodel.”

Dit is een fragment van mijn interview met Joseph Pine II, dat deze week in zijn geheel is te lezen in Adformatie.

Tags: , , , , , , , ,

6 Responses to “Joe Pine: ‘Ik haat Groupon!’”

  1. Jeroen Mirck Says:

    De kop boven het artikel is trouwens niet mijn kop. Dat was oorspronkelijk: “Joe Pine schakelt naar de zesde versnelling.” Maar het had ook kunnen zijn: “Gratis is geen businessmodel.” Of: “De klant is zélf het product.” Of, zoals nu: “Ik haat Groupon!” Iemand nog een andere suggestie?

  2. Hans Says:

    “Ik haat Groupon” vind ik wel een pakkende kop. Eentje ook, waar ik het volmondig mee eens kan zijn.

  3. Sunday View: Flickr Pro Says:

    […] “Gratis is geen businessmodel”, zei Joe Pine afgelopen maand tegen me in een interview voor Adformatie. Toch zijn er tal van gratis diensten op internet, waarbij je verkapt ‘betaalt’ door je te laten blootstellen aan adverteerders. Daar moest ik aan denken toen vandaag mijn betaalde account bij fotodienst Flickr dreigde te verlopen. Er zijn volop gratis tegenhangers en uiteraard heeft Flickr zelf ook een gratis variant. Net als bij muziekdienst Spotify is het nadeel dat gratis leden gelimiteerde toegang hebben. […]

  4. Derreck Says:

    Wel grappig dat Gratis is geen businessmodel. Toen er een autowasstraat bij mij in de buurt startte voor 4 euro per wasbeurt i.p.v. 13 euro was het er druk. Nu komen mensen terug voor de kwaliteit. Voor 13 euro per wasbeurt en is het er heel erg druk. Nu jij weer, meneer de redacteur.

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Derreck: Meneer de redacteur maakt het verder niet zo heel veel uit wanneer gratis nu wel of niet een businessmodel is. Het is een prikkelende uitspraak van Joe Pine. Uit zijn mond ook best logisch, want als je al meer dan tien jaar verkondigt dat ondernemers een fraaie meerprijs kunnen vragen voor betekenisvolle belevenissen, dan vind je gratis natuurlijk een waardeloos uitgangspunt.

  6. Wehkamp: ‘Ik wil geen klantcontact’ Says:

    […] In crisistijd verwacht je dat klanten extra gaan focussen op prijs, maar service blijft enorm belangrijk. Die boodschap werd er onlangs ingeramd bij de Klantbelevingsconferentie, waar ik namens Adformatie aanwezig was om (net als vorig jaar) verslag te doen. Het verhaal dat me het meest bijbleef was dat van Maaike Vrenken, manager Customer Service van Wehkamp. Vooral door die ene quote: “Ik wil eigenlijk geen klantcontact.” […]

Leave a Reply