Blogcollege op Hogeschool Utrecht

Vandaag gaf ik een gastcollege over bloggen aan studenten Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Ik was daar op uitnodiging van docent Digitale Communicatie Sanne Hille, die de studenten een praktijkvak geeft waarbij ze individueel een weblog moeten opzetten over een zelf gekozen onderwerp. Eerder vroeg ze ook vriend en collega-blogger Michael Minneboo voor een gastles, waarover hij na afloop uiteraard een verslag blogde.

Ik verzorg al een cursus Corporate Blogging voor avondstudenten aan het Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ) van de Utrechtse hogeschool, maar vond dat ik ditmaal uit een ander vaatje moest tappen. Hoewel je als journalist je weblog natuurlijk zakelijk inzet, heeft corporate bloggen toch echt wezenlijk andere uitgangspunten: het is meer PR dan journalistiek.

Een bloggende journalist heeft meerdere opties. Hij kan zijn werk online zetten, hij kan bespiegelen op zijn werk en hij kan kiezen voor een combinatie van beide. Nog los daarvan kan hij ook kiezen voor een weblog die een combinatie is van zakelijke en persoonlijke aspecten. Werk en privé lopen immers steeds meer in elkaar over.

Persoonlijk kies ik voor zo’n mengvorm, omdat ik in mijn werk sowieso al heel breed ben georiënteerd. Daarbij besef ik terdege dat je het jezelf daarmee soms ingewikkeld maakt. Sanne Hille heeft haar studenten aan het werk gezet met de opdracht om een afgebakend onderwerp te kiezen. Zeker bij een nieuwe blog is het verstandig om duidelijk te focussen, zodat de eveneens nieuwe lezers direct weten waar ze aan toe zijn.

In discussie met de groep studenten kwam we ook te praten over het linken naar externe bronnen. Dergelijke links zijn een verrijking van een blogpost, maar moeten wel duidelijk herkenbaar zijn. Daarom pleitte ik voor slim gebruik van prikkelende linkteksten: dus geen ‘klik hier’, maar ‘spraakmakend interview’. Links kunnen ook onder een blogpost worden gegroepeerd als een soort literatuurlijst, maar dat vind ik persoonlijk te statisch.

Ook kwamen we samen tot de conclusie dat links dienen te openen in een nieuw tabblad. Bloggers van het eerste uur zijn er heilig van overtuigd dat een link moet openen in hetzelfde veld, maar daarmee stuur je lezers weg uit een tekst die ze nog niet eens hebben uitgelezen. De tijden zijn veranderd: vroeger waren we bang dat onze pc vastliep van te veel openstaande tabbladen, tegenwoordig kun je op iMac of iPad moeiteloos heen en weer zappen.

Er valt eindeloos over bloggen te praten. In Utrecht hadden we maar pakweg anderhalf uur de tijd, dus kon ik slechts enkele zaken aanstippen. Speciale aandacht vroeg ik voor interactie: je blog promoten op sociale media, maar ook de dialoog met reaguurders faciliteren. Logisch, want daarover schrijf ik momenteel het boek ‘Help, ik sta op GeenStijl’. Over dat boek later meer. Blog on!

Tags: , ,

Leave a Reply