Hyves, een jongensboek

Deze week was Facebook in Nederland voor het eerste groter dan Hyves. Het is een kwestie hoe je rekent, want via een andere rekensom gebeurde dat al eerder. Hoe dan ook: het is een trend die onomkeerbaar is. Goede timing dus voor de oprichters om Hyves te verkopen, eind vorig jaar aan Telegraaf Media Groep. Oprichter Raymond Spanjar heeft het bedrijf inmiddels verlaten om zijn wereldreis van zeven jaar geleden te vervolgen en schreef een boek over Hyves. Het is een ondernemers- en tegelijk ook een echt jongensboek geworden.

Er is al veel gezegd en geschreven over ‘Van 3 naar 10.000.000 vrienden’, het Hyves-boek van Raymond Spanjar. Toch heb ik het vorige week nog maar even opgerakeld in mijn wekelijkse rubriek op Radio Noord-Holland, want het is echt een onderhoudend boek. Spanjar vertelt over het ontstaan, de groei en de verkoop van Hyves, waarbij hij ook uit school klapt over de kandidaat-kopers die hij in de loop der jaren aan zijn deur trof: MTV, Sanoma, PCM, RTL en uiteindelijk dus TMG.

“Iedereen moest en wilde er bij zijn in 2005, en dat is nu niet meer zo in zekere zin. Het is anders nu,” zei Spanjar tegen de Volkskrant, vlak nadat zijn boek was verschenen. Over de opkomst van Facebook en de anti-Hyves-sentimenten op blogs zegt hij: “Tot onze verbazing blijkt een deel van de reageerders op die artikelen op onze ondergang te hopen. Ik zou willen dat we met zijn allen wat trotser op Hyves zouden zijn. Overal ter wereld domineert Facebook. Hyves is het enige lokale sociale netwerk dat nog overeind staat.”

Terugblikkend op de begintijd laat Spanjar in zijn boek goed zien dat Hyves indertijd gewoon een heel goed idee was. Het ondernemerstrio Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen was in Nederland zijn tijd vooruit en had goed gekeken naar internationale voorbeelden. “Ondanks hun groei-explosies hebben Friendster en Orkut een grote tekortkoming: het netwerk is het doel op zich”, schrijft de voormalige Chief Hyving Officer. “Het is veel logischer om van het netwerk niet het doel maar een middel te maken. Het is de ideale manier om content te delen. Foto’s bijvoorbeeld.” Dus kwam die content veel prominenter op de homepage te staan en lieten de oprichters zich door Dodgeball inspireren tot het populaire WieWatWaar.

‘Van 3 naar 10.000.000 vrienden’ is een bevlogen ondernemersboek, geschreven door een jonge hond die gewoon weer lekker is gaan reizen. Over een paar jaar ziet het sociale medialandschap er in Nederland vast heel anders uit en is Hyves wellicht helemaal niet meer dominant aanwezig. Spanjar en zijn maten hebben in ieder geval een toptijd gehad, net als miljoenen Hyvers.

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , , ,

5 Responses to “Hyves, een jongensboek”

  1. madbello Says:

    Was vorige twee weken aan begonnen en op de helft blijven steken, maar inderdaad een wervelende avontuur tegen de tijd en geld. Wat een verhaal.

    Maar nog steeds zweren veel mensen bij Hyves, alleen al om de vele bewegende smiley’s. Echt!

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Madbello: LOL. Like. +1. ;-)

  3. Nederland loopt voorop met Yammer Says:

    […] Sociale media zijn hot, ook op de werkvloer. En zoals dat gaat is iedereen op zoek naar ‘the next big thing’. Twitteren mag dan inmiddels een officieel Nederlands werkwoord zijn geworden, de concurrentiestrijd is nog lang niet beslist. Het afgelopen jaar is mondiaal marktleider Facebook ook de Nederlandse ‘local hero’ Hyves aan het voorbijstreven qua actieve gebruikers. Het speelveld werd bovendien verbreed door de lancering van Google+, dat prompt de ‘Facebook-killer’ werd genoemd. Ondertussen ging het zakelijke netwerk LinkedIn naar de beurs. Je moet maar durven, deze dagen. In de schaduw van al deze krachtpatsers groeit ook het Yammer, het ‘zakelijke Twitter’, als kool. […]

  4. Terugblik op het digitale jaar 2011 Says:

    […] Het jaar zit er bijna op, dus blik ik vandaag op Radio Noord-Holland in mijn laatste internetrubriek van 2011 terug op de belangrijkste digitale ontwikkelingen die zich voordeden. 2011 was het jaar waarin Facebook Hyves voorbijstreefde, maar waarin het er met Google+ ook een geduchte concurrent bij kreeg. Want laten we eerlijk zijn: die ‘sociale’ netwerken zijn er niet voor ons, maar om geld mee te verdienen. De keiharde concurrentiestrijd kreeg vrijdag een gezicht toen ik per ongeluk langs de film Zombieland zapte: acteur Jesse Eisenberg, die vorig jaar Facebook-oprichter Mark Zuckerberg speelde in The Social Network, wordt opgejaagd door zombies. Het was alsof ik Zuckerberg op de vlucht zag voor de tentakels van Google. Of is Hyves in deze context de zombie? […]

  5. De Ochtend: Facebook naar de beurs Says:

    […] Social media zijn big business. Dus gaat Facebook nu naar de beurs, waarbij de uitgifte van aandelen 5 miljard dollar zou moeten gaan opleveren. Veel te veel, luidt de kritiek van vele kanten. Het voelt ook weer heel erg als de internetbubbel van ruim tien jaar geleden, toen Nina Brink naar de beurs ging met World Online. De investeerders cashten en de koers stortte direct na de beursgang in. Dat zal bij Facebook vast niet direct gebeuren, maar op termijn kan het businessmodel als een kaartenhuis instorten. Facebook bestaat immers bij de gratie van haar 850 miljoen leden, dus als die vertrekken is het bedrijf geen cent meer waard. Het overkwam Friendster, MySpace en treft nu ook Hyves in Nederland. Is Facebook over vijf jaar nog wel cool? Wie aandelen koopt, speculeert op de aanhoudende coolness van Mark Zuckerberg. De enige zekerheid is dat diens portemonnee nog voller raakt. […]

Leave a Reply