Column: hou van hen die je haten

Na mijn eerdere columns over de fabeltjes omtrent social media en twitteren onder werktijd verscheen dit weekend mijn derde column op NUzakelijk. Het is een voorproefje van mijn boek ‘Help, ik sta op GeenStijl’, dat volgend jaar bij uitgeverij Haystack verschijnt.

“Kritiek krijgen is altijd lastig. Bedrijven die zich met voorzichtige schreden op sociale netwerken begeven, adviseer ik om eens stil te staan bij de 7 Great Principles for Dealing with Haters van Tim Ferriss. Ferris heeft jarenlang geworsteld met de stroom van online kritiek die hij kreeg op zijn visie dat je (kort gezegd) slapend rijk kunt worden. Waar ging het mis? Ferriss maakte de geijkte fout: hij nam alle kritiek persoonlijk en reageerde dan vaak totaal verkeerd. Hij heeft echter van zijn fouten geleerd en er een eigen handvat voor ontwikkeld: de Cross Media Trinity. (…) Het interessante aan Ferriss’ visie is dat je altijd zelf de controle houdt: jij bepaalt waar, wanneer en hoe je reageert. Reageer liever één keer goed met een doordacht geformuleerd statement dan op alle criticasters apart.

Toch kun je wakker liggen van een bombardement aan kritiek. Dat heeft Ferriss de afgelopen jaren ook gedaan. Maar inmiddels kan hij de kritiek relativeren en is hij zelfs in staat zijn haters lief te hebben. Zijn zeven principes bestaan uit wijsheden van uiteenlopende mensen als Colin Powell, de Romeinse wijsgeer Epictetus en Ferriss zelf. De strekking is eenvoudig: blijf in jezelf geloven en vervolg je pad. Zelfvertrouwen is de basis om kritiek te pareren. Houden van je haters is eenvoudiger als je hen gelijk geeft als ze dat hebben. Hoewel de kans klein is dat je daar ook waardering voor terugkrijgt, kan het jezelf in elk geval voldoening geven.”

Lees de hele column op NUzakelijk. Binnenkort vind je hier op dit weblog meer nieuws over mijn boek!

Tags: , , , , ,

One Response to “Column: hou van hen die je haten”

  1. Blogcollege op Hogeschool Utrecht Says:

    […] Er valt eindeloos over bloggen te praten. In Utrecht hadden we maar pakweg anderhalf uur de tijd, dus kon ik slechts enkele zaken aanstippen. Speciale aandacht vroeg ik voor interactie: je blog promoten op sociale media, maar ook de dialoog met reaguurders faciliteren. Logisch, want daarover schrijf ik momenteel het boek ‘Help, ik sta op GeenStijl’. Over dat boek later meer. Blog on! […]

Leave a Reply