De Ochtend: welke digitale concurrent durft?

Spotify

Concurrentie kan je gestresst of nerveus maken, maar concurrentie kan je ook nieuwe energie geven. Die energie spat af van het filmpje waarmee muzieksite Spotify afgelopen donderdag werd gelanceerd in de VS. Een grote stap, want Spotify mag dan met meer dan 10 miljoen Europese leden al enorm succesvol zijn, de ware klapper moet je in Amerika maken. Over klappers gesproken: ook de lancering van Google+ noopt concurrenten tot actie. Wie durft?

Terwijl Facebook de interessante Hangouts op Google+ direct pareerde met Video Calling, neemt Twitter een gecalculeerd risico: de lang advertentievrije babbelbox gaat veel meer advertenties toestaan. Doel is om dit jaar nog 100 miljoen dollar te gaan verdienen. Dat is veel geld, maar bovenal een gevaar: gaat dit twitteraars niet wegjagen naar de concurrentie? De spanning is in ieder geval te snijden, want wie de slag om de sociale netwerken verliest is ook gelijk helemaal weg.

Google gaat trouwens ook op andere vlakken de concurrentie aan: de zoekgigant heeft afgelopen week live verkeersinformatie toegevoegd aan de kaarten op Google Maps. Deze toevoeging betekent dat navigatiebedrijven als TomTom en Garmin, die geld verdienen aan betaalde routeplanners, een nog serieuzere concurrent te verduren krijgen. Kortom: Google timmert op vele vlakken aan de weg. Die successen betalen zich ook uit op de beursvloer. De winst van het internetconcern steeg in het tweede kwartaal met 36% tot 2,51 miljard dollar. Dat was overigens met name te danken aan een fikse groei in paid clicks.

Andere concurrentieperikelen die ik deze week behandelde in mijn rubriek op Radio Noord-Holland zijn van meer ludieke aard. Zo is er ophef over een lijst van meest invloedrijke twitteraars, gebaseerd op hun Klout-score. Diskjockey Michiel Veenstra eindigde op de eerste plek (voor house-DJ Tiësto), maar de lijst die volgt is een allegaartjes van specialisten (@Marketingfacts, @RoosvanVugt) en Bekende Nederlanders als Geert Wilders en Femke Halsema. Algemene conclusie: een totaal zinloze lijst. Toch nam bijna ieder medium het bericht over. Zelfs ik doe dat nu.

Een andere concurrentiestrijd betreft Powerpoint. Een Zwitserse protestpartij probeert 10.000 handtekeningen in te zamelen om een wetsvoorstel te mogen indienen dat deze veelal lelijk en lui toegepaste presentatievorm simpelweg verbiedt. Uiteraard is dit een ludieke actie, maar laten we op een andere manier met onze voeten stemmen: stap allemaal over op de gratis dienst Prezi.com, een grafisch veel mooiere presentatievorm. Hoewel ook Prezi ongetwijfeld op termijn gaat vervelen, enthousiasmeert het bijna net zozeer als het aanstekelijke filmpje van Spotify.

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply