De Ochtend: Gamification

De laatste trend op internet heet gamification. Dat gaat niet over op zichzelf staande games, want daar puilt internet altijd al van uit. Nee, deze gamificatie slaat op het integreren van spelmechanismen in websites en apps om interactie en loyaliteit te versterken. Denk aan de punten die je kunt verdienen op FourSquare, de handel in jouw eigen ‘sociale’ aandeel op Empire Avenue of de quizjes die je kunt doen op sociale netwerken (FarmVille!) en datingsites. Zelfs de Amerikaanse editie van Google Nieuws beloont gebruikers sinds kort met thematische News Badges. Is dit de toekomst van internet of de zoveelste hype?

Gamification hoeft niet altijd letterlijk een spel te zijn. Zo zie je bij online enquetes vaak bovenin het scherm een balkje dat uitdrukt hoeveel procent van het onderzoek je inmiddels hebt ingevuld. Zeker bij langere vragenlijstjes is dat een stimulans om de laatste paar vragen toch nog even te doen. Je ziet immers dat je bijna klaar bent. Dit is een heel functionele toepassing van een spelelement.

Pas echt spelen wordt het sociale netwerken. Op FourSquare krijg je punten voor elke check-in, kun je badges verdienen en bevat de mobiele app een ‘leaderboard’ die laat zien of je beter scoort dan je vrienden. Dat werkt vaak stimulerend, al is er doorgaans niet werkelijk iets te verdienen. Soms krijg je in een winkel of restaurant hooguit een voordeeltje als je er de mayor bent geworden. Een gratis kop koffie bijvoorbeeld.

Heel recent is het experiment van Google met gamificatie: Amerikaanse gebruikers van Google News kunnen badges verdienen die uitdrukken dat zij veel nieuws op een bepaald gebied met hun vrienden delen. Hoe meer je deelt, hoe meer sterren er op je badges komen te staan. Dat geeft fanatieke gebruikers het gevoel dat ze stijgen in de pikorde.

Zelf werd ik bijkans gek van de bootlading badges die mij ten deel viel toen ik me aanmeldde voor Empire Avenue. Dat is een aandelenmarkt voor sociale netwerkprofielen. Echt waar, het bestaat! Er vindt een fanatieke handel in elkaars aandelen plaats, en bijna elke transactie levert wel weer een badge op. Empire Avenue is dan ook gamification is de hoogste versnelling. Mijn aandelen doen het trouwens heel aardig, dus koop er ook een paar!

Maar even serieus: gamificatie verovert tegenwoordig ook het bedrijfsleven. Zo biedt de toonaangevende verkoopsoftware van Salesforce.com het aan, getiteld Engage (zie de video hieronder). Spelvormen kunnen onder meer worden ingezet om personeel te motiveren. Het werkt veel beter dan ‘een saaie cursus’, zegt gameconsultant Bart Hufen deze maand in Emerce. “In essentie is het niet meer dan het aloude zegeltjes plakken van Douwe Egberts of de bonuskaart van Albert Heijn. Er is echter pas sprake van gamification als alle elementen van een game kunnen worden teruggevonden in het concept, dus een duidelijk doel, variabelen, regels beloning, en een leer- en ontwikkelingscurve.”

Tot slot voegen ook tv-programma’s interactieve elementen toe die de kijkbeleving moeten verrijken. In feite is dit ook een soort gamificatie. Afgelopen week behandelde ik al de speciale app van NCRV-drama In Therapie, die je zogenaamd stiekem laat meekijken in de gehackte (?) telefoon van de hoofdpersoon. Gisteren lanceerde het VPRO-programma Zomergasten ook een nieuwe applicatie: het Tweede Scherm. Op computer, iPad of telefoon kun je tijdens de uitzending direct doorklikken naar aanvullende informatie of er met geestverwanten over twitteren.

Gamification bevindt zich dus overal. Natuurlijk bedienden marketeers, programmamakers en websitebouwers zich altijd al wel van allerhande spelelementen, maar gamificatie is nu zo alom aanwezig dat jij het eigenlijk geen hype meer zou kunnen noemen.

Beluister mijn internetrubriek op RTV-NH via het radio-archief.

Tags: , , , , , , ,

2 Responses to “De Ochtend: Gamification”

  1. Jeroen Mirck Says:

    Aanvulling: het Tweede Scherm wordt ook door de NOS toegepast, voor het eerst tijdens het WK Voetbal in 2010. Ook voor de Tour de France was er dit jaar een Tweede Scherm, maar het gebruik ervan viel tegen, meldt Emerce.
    “Tijdens de drie weken van de Tour de France verwerkte TweedeScherm.nl dagelijks gemiddeld 21.000 pageviews. Die werden gegenereerd door 2.800 unieke bezoekers per dag. Ter vergelijking: op de drukte dag voor de videostreams was het totaal aantal Tour-pageviews bij de NOS 900.000. En het meest bekeken filmpje, Johnny Hoogerland die in het prikkeldraad vliegt, had 378.000 kijkers.”

  2. Jeroen Mirck Says:

    Radio 1 vandaag: “Games verspreiden zich langzaam maar zeker over het echte leven, als een virus. Ze worden gebruikt in de gezondsheidszorg, in het bedrijfsleven en in het onderwijs en er wordt al gesproken van ‘gamification’ van de samenleving. In Labyrint praat Pieter van der Wielen met Ben Schouten, de kersverse hoogleraar ‘playful interaction’ aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is dol op spelletjes, maar zet tegelijkertijd zijn vraagtekens bij alle toepassingen daarvan.”
    http://www.radio1.nl/contents/42579-gamification

Leave a Reply