De Ochtend: aan de slag met Google+

Google+ is the talk of the town called internet. Iedere fanatieke websurfer is nieuwsgierig naar deze nieuwe tegenhanger van Facebook en Twitter. Gaat het Google dan eindelijk (na het floppen van Buzz en Wave) lukken om de markt van social networking open te breken? De toeloop voor de huidige testfase is zo enorm dat de alras haastig gesloten voordeur tussentijds geregeld weer op een grote kier wordt gezet. Naar verluidt zijn wereldwijd al zeker vijf miljoen (of misschien zelfs al 10 miljoen) Gmail-gebruikers toegelaten. Zelf had ik pech bij de eerste shift van ruim een week geleden, want al gauw blokkeerde Google+ de toeging voor nieuwe toetreders vanwege de niet te behappen stormloop. Verschillende pogingen later lukte het dan toch om door te dringen tot het nieuwe internet-mekka. Zijn alle hooggespannen verwachtingen terecht? Een verslag vanuit Google+.

Voor wie de hype heeft gemist, zal ik eerst antwoord geven op de vraag: wat is Google+ in vredesnaam en wat heb ik eraan? Simpel gezegd is Google+ het sociale netwerk van Google. Afgezien van de huidige toetredingsdrempels heb je een Google-profiel nodig om mee te kunnen doen. Veel meer mensen dan je denkt, hebben zo’n profiel. Niet alleen Gmail-gebruikers, maar ook mensen die zich ooit eens hebben aangemeld voor Blogger, Picasa (die straks anders gaan heten), YouTube, AdSense of GoogleDocs. Google stelt inmiddels wel de eis dat iedereen zijn Google-profiel openbaar moet maken, want gesloten profielen worden eind deze maand rücksichtslos verwijderd.

Het wezenlijke verschil met andere sociale netwerken is dat Google+ de nadruk legt op het scheiden van verschillende groepen contacten. Dat gebeurt via de zogenaamde circles (in Nederlandse vertaling: kringen), waarin je vrienden kunt indelen naar gelang het je uitkomt. Anderen kunnen jou op hun beurt ook weer indelen, maar die cirkels waarin jullie elkaar stoppen hoeven niet dezelfde titel te dragen. Net als in het echte leven kan het dus gebeuren dat jij de ander als een kennis ziet, maar hij jou als een vriend. Dat maakt bij Google+ niet uit. Sterker nog: de ander merkt niet dat jij hem informatie onthoudt die je wel deelt met anderen. Tenzij hij met een ander meekijkt natuurlijk. Of als een ander jouw informatie overneemt en deelt met een bredere groep. Dit heeft voor zover nu bekend nog geen pijnlijke confrontaties opgeleverd, zoals die wel al circuleren omtrent Facebook. Maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd.

Je kunt op Google+ de meest uiteenlopende zaken delen, net als op Facebook. Ook kun je op vrienden reageren en hun vrienden waarderen. Op Facebook heet dat ‘Like’, op Google+ heet dat “+1″. Deze hele sociale component is erg afgekeken van de concurrentie, maar wie had anders verwacht? Wat wel opvalt is dat je berichten en reacties na plaatsing kunt bewerken, iets wat Twitter en Facebook bewust hebben weggelaten zodat discussies niet gemanipuleerd gaan worden. “Hé, je noemde me net toch écht een klootzak. Ik heb het mailtje nog!” Al zijn vrienden natuurlijk meestal aardig tegen elkaar.

Naast de cirkels ofwel kringen heeft Google+ nog een paar andere opvallende features. Misschien wel de meest interessante is het concept Hangouts, waarin je kunt videochatten met een groep van tien mensen. Video en chat worden door veel partijen als sleutels gezien om gebruikers zo lang mogelijk aan je te binden. Niet toevallig lanceerde Facebook uitgerekend afgelopen week haar eigen geïntegreerde videochatdienst, vlak nadat GooglePlus wereldkundig was gemaakt. Op dat vlak verwachten beide partijen een belangrijke strijd te voeren over marktdominantie.

Ondertussen bedenken allerlei gebruikers handige trucs om nog meer te kunnen met de toepassingen van Google+ dan waar ze voor bedoeld zijn. Zo hebben de bloggers van Phandroid uitgedokterd dat je via Hangouts heel eenvoudig een video-podcast kunt maken. Je hoeft zelf niks te regisseren, want de toegelaten videochatters komen vanzelf in beeld zodra ze het woord nemen. Het enige dat je moet regelen is software die de videochat automatisch opneemt. Dit concept roept vast nostalgische gedachten op bij de gebruikers van de inmiddels opgedoekte dienst Operator 11, die ongeveer zo werkt. De bloggers adviseren Google om deze functie toe te voegen aan Hangouts, liefst met een knop die het filmpje direct op YouTube zet. Best kans dat die functie er nog komt ook.

Google heeft geprobeerd om zo veel mogelijk diensten in Google+ te proppen, zodat dit nieuwe social network de rollen van diverse andere kanalen kan overnemen. Zo kun je naar thematisch nieuws zoeken (de zogenaamde Sparks) en groepsgewijs mobiel chatten via Huddle. Die ver doorgevoerde integratie is een slimme gedachte, want de huidige versnippering maakt sociaal netwerken tot een arbeidsintensieve aangelegenheid. Velen speculeren al op de klap die Google hiermee uitdeelt aan Facebook, sommigen denken eerder dat Twitter getroffen gaat worden (of zelfs LinkedIn). Dat is allemaal wat voorbarig. De strijd is net pas begonnen.

Al met al is Google+ nog heel erg wennen en werkt nog niet zo intuïtief als directe concurrent Facebook. Persoonlijk ben ik niet heel erg gecharmeerd van de nogal saaie interface, maar die degelijkheid is wel typisch Google. De grote vraag is of de grote massa straks ook echt overstapt. Vinden zij die cirkels lekker handig of juist veel te ingewikkeld of zelfs verwarrend, zoals de kritiek van Mark Zuckerberg (Facebook) luidt? En hoe zit het met de privacy? Wordt vervolgd, met of zonder een plusje.

Google+ stond maandag wederom centraal in mijn internet-rubriek op Radio Noord-Holland, te beluisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , , ,

18 Responses to “De Ochtend: aan de slag met Google+”

  1. Anne Says:

    Ha Jeroen, ik ben ook aan het uitvogelen of het ‘iets’ is. Wat ik absoluut niet handig vind is de zoekfunctie naar personen. Bij LinkedIn kun je Industry, Area of whatever aangeven. Aangezien je profiel bij Google niet voorziet in bijv. aan te geven in welke branche je werkt, kun je hier dus ook niet op zoeken en/of gevonden worden.
    Hoe zie jij dit? Groetjes, Anne (je weet wel, van Reisrevue)

  2. Aan de slag met Google+ | Ondernemer in Den Haag Says:

    [...] Google+ is the talk of the town called internet. Iedere fanatieke websurfer is nieuwsgierig naar deze nieuwe tegenhanger van Facebook en Twitter. Gaat het Google dan eindelijk (na het floppen van Buzz en Wave) lukken om de markt van social networking open te breken? [...]

  3. Zjanette Says:

    Wat ik nog altijd niet begrijp is dat google profiel van mensen die b.v. Adsense hebben. Of YouTube. Als ik naar mijn Adsense kijk zie ik nergens een google profiel. Ik log gewoon in met een niet gmail adres. Net als bij mijn YouTube account. Ik kan me toch niet voorstellen dat google aan het einde van de maand mijn Adsense eruit smijt? Dan raken ze wel heel veel klanten kwijt. Totaal onduidelijk dus hoe dat zit.

  4. Jooper Says:

    De vraag is of het nog iets toevoegt. Social Media zijn primair een middel om andere mensen te bereiken, maar door de bomen zie je het bos al bijna niet meer. Google gebruikt cirkels, maar ontwikkelen zich nu per netwerk. Sommige mensen bereik je via Facebook, anderen via Twitter en straks heb je weer vrienden en kennissen die alleen op Google+ zitten. Het wachten is op een helder licht die een programma of app ontwikkelt die de netwerken overzichtelijk integreert. Zodat je iemand kan vinden zonder de verschillende netwerken te hoeven doorzoeken. Al je vrienden een mailtje sturen en in de kroeg afspreken, dat waren nog eens tijden…

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Zjanetta: Hoe het precies zit met Google-profielen vind ik zelf ook nogal mistig. Wat de toegang tot Google+ betreft: die is de laatste dagen versoepeld, dat zal ook meespelen. Overigens hoef je je als AdSense-klant geen zorgen te maken: dat levert Google geld op, dus zullen ze je niet dwars zitten.

    @Anne: Ha, jij ook hier! Je hebt gelijk over de zoekfunctie. Curieus trouwens dat uitgerekend Google daar nat op gaat, want ook binnen de Sparks (heb ik niet genoemd, maar daar kun je thematisch nieuws te zien krijgen binnen Google+) vind ik de zoekfunctie op generieke thema’s niet ideaal. De conclusie lijkt me gerechtvaardigd dat Google+ op dit moment nog zeker geen serieuze concurrent is voor het zakelijke netwerk LinkedIn. Al lijkt het een volgende stap van Google te zijn om ook zakelijke accounts te integreren.

    [Update: Applicaties Sparks en ook Huddle toegevoegd aan blogpost.]

  6. Aan de slag met Google+ | 070TV Mediablog Den Haag Says:

    [...] Google+ is the talk of the town called internet. Iedere fanatieke websurfer is nieuwsgierig naar deze nieuwe tegenhanger van Facebook en Twitter. Gaat het Google dan eindelijk (na het floppen van Buzz en Wave) lukken om de markt van social networking open te breken? [...]

  7. Sander Mirck Says:

    Hey Jeroen,

    Thanx. In de algehele drukte kan ik op jouw adres weer even rustig op de hoogte gebracht worden. En nu meteen maar even checken of ik een open of gesloten Gmail-profiel heb.. Ciao.

  8. Jeroen Mirck Says:

    @Sander: Graag gedaan. :) Volgens mij staan Google-accounts standaard op ‘open’. Volgens Google zelf zijn ze bijna allemaal publiek. Maar ja, wat is ‘bijna’ op tientallen miljoenen? Hier hun verklaring:

    “The purpose of Google Profiles is to enable you to manage your online identity. Today, nearly all Google Profiles are public. We believe that using Google Profiles to help people find and connect with you online is how the product is best used. Private profiles don’t allow this, so we have decided to require all profiles to be public.

    Keep in mind that your full name and gender are the only required information that will be displayed on your profile; you’ll be able to edit or remove any other information that you don’t want to share. If you currently have a private profile but you do not wish to make your profile public, you can delete your profile. Or, you can simply do nothing. All private profiles will be deleted after July 31, 2011.”

    Overigens werkt Google ook aan zakelijke accounts op Google+, zie deze video: http://youtu.be/at_azOmh69A

  9. Concurreren met Google+ Says:

    [...] Terwijl Facebook de interessante Hangouts op Google+ direct pareerde met Video Calling, neemt Twitter een gecalculeerd risico: de lang avertentievrije babbelbox gaat veel meer advertenties toestaan. Doel is om dit jaar nog 100 miljoen dollar te gaan verdienen. Dat is veel geld, maar bovenal een gevaar: gaat dit twitteraars niet wegjagen naar de concurrentie? De spanning is in ieder geval te snijden, want wie de slag om de sociale netwerken verliest is ook gelijk helemaal weg. [...]

  10. Jeroen Mirck Says:

    Engaged Media zet de voor- en nadelen handig op een rij:

    Pluspunten:
    * beter notificatiesysteem dan Twitter en Facebook,
    * je kunt makkelijk mensen vinden via Google Contacts,
    * de witruimtes zorgen ervoor dat G+ rustig overkomt,
    * het fotogedeelte ziet er goed uit.

    Minder:
    * integratie van Sparks met Google Reader,
    * het meldingenvenster rechtsboven linkt niet naar je stream,
    * veel Facebookgebruikers zijn blij dat nu eindelijk iedereen op Facebook zit, veel mensen verwachten dat het nog wel even duurt voor zij naar iets nieuws en onbekends zullen overstappen,
    * ‘the photos from your circles’ zijn nu nog niet gespecificeerd per ‘circle’.
    http://www.engagementmedia.nl/?p=440

  11. Jeroen Mirck Says:

    Emerce laat Google+ beoordelen door de mannen achter de twee G+ apps SocialStatistics en Trendisimo:

    “Het sociale netwerk van Google zal geen Facebook-killer zijn. Het is juist een nieuw netwerk, met een eigen publiek. “Google+ ontwikkelt zich nu juist meer als een blogplatform”, aldus Nico Schoonderwoerd, oprichter van Twirus en mede-ontwikkelaar van Trendisimo, een Chrome-plugin waarmee de trending topics op Google+ worden getoond. Volgens Schoonderwoerd is Google+ bij uitstek geschikt voor de grotere lappen tekst, aangevuld met zaken als video. “Dat komt door de structuur. Facebook is bijvoorbeeld meer op vrienden gericht, waar Google+ ook het assymetrisch volgen heeft wat Twitter ook kent. Je kunt iemand volgen zonder dat die persoon jou terug hoeft te volgen.”

    Internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten beaamt dat Google+ een tussenvorm is van Facebook, Twitter en Quora. “Maar vergis je niet; dat was Orkut in het begin ook. De early adopters bepalen in eerste instantie de sfeer en conversatie. Dat betekent originele content, veel techniek en veel inspiratie. Straks volgt de massa en zakken we af naar LOLcats, games en het brede scala van emotionele uitingen; roddels, ruzies, dating, enzovoorts.”

  12. Jeroen Mirck Says:

    Google+ is maandag 19 september opengesteld voor iedereen.
    http://www.erwinblom.nl/blog/2011/9/22/google-is-net-weer-veel-beter-geworden.html

    Ondertussen probeert Facebook steeds meer op G+ te gaan lijken door middel van heel veel uitbreidingen, waaronder eigen ‘cirkels’ en een zijkolom met real-time aangevulde status updates van je netwerk. Maar er volgt meer: muziek, video, nieuws…
    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=2G3G0276

    UPDATE: Facebook heeft op een conferentie voor ontwikkelaars, de F8 in San Francisco, ingrijpende veranderingen bekendgemaakt. Oprichter Mark Zuckerberg heeft onder meer Timeline aangekondigd, een tijdlijn die het Facebook-profiel zal vervangen. In plaats van een chronologisch overzicht van een Facebookgebruiker zie je zijn/haar hele leven, van geboorte tot heden. Door middel van plaatsen en jaartallen kun je als het ware browsen door iemands leven. Zuckerberg noemt het “een nieuwe manier om te laten zien wie je bent”. Normaal zie je op Facebook-profielen alleen wat iemand zojuist of recentelijk heeft gedaan. Met Timeline heb je een plek waar je alle verhalen die je ooit hebt gedeeld kunt zien, aldus Facebook op zijn website. Timeline is ook veel visueler dan het huidige profiel, met meer foto’s in beeld.
    http://nos.nl/op3/artikel/275130-facebook-gaat-op-de-schop.html

  13. De Ochtend: Facebook en Hyves op de schop Says:

    [...] Sinds de komst van Google+ is de markt van social networks enorm in beweging. Facebook verandert dit jaar zo ongeveer elke week zijn interface, maar nu komt ook Hyves met een complete herpositionering. Sterker nog: zowel Hyves als Facebook lanceerden afgelopen week allebei ineens een nieuwe koers. Is dat slim, zo resoluut het roer omgooien? Wil de gebruiker dit allemaal eigenlijk wel? [...]

  14. De Ochtend: Skype of FaceTime? Says:

    [...] Bellen via internet wordt vaak ‘skypen’ genoemd, maar marktleider Skype heeft wel degelijk concurrentie. Zo heeft Apple de dienst FaceTime toegevoegd aan de iPhone 4 en iPad 2, terwijl Google+ ook een eigen dienst aanbiedt: Google Hangouts. [...]

  15. Nederland loopt voorop met Yammer Says:

    [...] Sociale media zijn hot, ook op de werkvloer. En zoals dat gaat is iedereen op zoek naar ‘the next big thing’. Twitteren mag dan inmiddels een officieel Nederlands werkwoord zijn geworden, de concurrentiestrijd is nog lang niet beslist. Het afgelopen jaar is mondiaal marktleider Facebook ook de Nederlandse ‘local hero’ Hyves aan het voorbijstreven qua actieve gebruikers. Het speelveld werd bovendien verbreed door de lancering van Google+, dat prompt de ‘Facebook-killer’ werd genoemd. Ondertussen ging het zakelijke netwerk LinkedIn naar de beurs. Je moet maar durven, deze dagen. In de schaduw van al deze krachtpatsers groeit ook het Yammer, het ‘zakelijke Twitter’, als kool. [...]

  16. Waarom een Google+ Brand Page maken? Says:

    [...] Het heeft een half jaar geduurd, maar eindelijk kunnen ook bedrijven een pagina aanmaken op Google+. In de tussentijd heeft Google zich niet geliefd gemaakt door persoonlijke accounts met een bedrijfsprofiel rücksichtslos te verwijderen. Bovendien zakt de activiteit van reeds actieve leden iets in, zo blijkt uit officieuze cijfers die Google niet wil bevestigen. Wel neemt het aantal leden nog steeds toe, met name dankzij de koppeling met je Google-profiel. GooglePlus was vanaf de start het speeltje van marketeers, dus loopt het deze week storm met het aanmaken van branded pages. En laten we eerlijk zijn: ondanks alle kritiek is een Google+ Brand Page een prima idee. [...]

  17. Terugblik op het digitale jaar 2011 Says:

    [...] Het jaar zit er bijna op, dus blik ik vandaag op Radio Noord-Holland in mijn laatste internetrubriek van 2011 terug op de belangrijkste digitale ontwikkelingen die zich voordeden. 2011 was het jaar waarin Facebook Hyves voorbijstreefde, maar waarin het er met Google+ ook een geduchte concurrent bij kreeg. Want laten we eerlijk zijn: die ‘sociale’ netwerken zijn er niet voor ons, maar om geld mee te verdienen. De keiharde concurrentiestrijd kreeg vrijdag een gezicht toen ik per ongeluk langs de film Zombieland zapte: acteur Jesse Eisenberg, die vorig jaar Facebook-oprichter Mark Zuckerberg speelde in The Social Network, wordt opgejaagd door zombies. Het was alsof ik Zuckerberg op de vlucht zag voor de tentakels van Google. Of is Hyves in deze context de zombie? [...]

  18. Blogjaar 2011: Sanoma verslaat GeenStijl Says:

    [...] Beste lezers, hartelijk dank voor jullie vele bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? [...]

Leave a Reply