De Ochtend: over wolken en koekjes

Hoe computers en internet precies werken is voor veel mensen abacadabra, dus worden er kinderlijk eenvoudige woorden gebruikt om de techniek uit te leggen. Deze week had ik daarom over wolken en koekjes in mijn wekelijkse internet-rubriek op Radio Noord-Holland. Aanleiding was de aankondiging van iCloud door Apple en het Kamerdebat over het al dan niet verbieden van cookies.

Cloud computing wordt momenteel beschouwd als een heilige graal in de internetwereld. Het houdt in dat data online worden gestald. Dat is niet alleen goedkoper voor bedrijven (die niet zelf die dataopslag hoeven te regelen), maar betekent bovendien dat je altijd bij al die gegeven kunt. De bekendste voorbeelden van cloud computing komen uit de oude doos: een webmaildienst als Hotmail hangt ‘in the cloud’, waardoor je ook op vakantie in Thailand je mail kunt checken.

Zoals het Apple betaamt gaan ze nog een stapje verder de wolken in. Topman Steve Jobs, een tijd uit de roulatie door ziekte, klom eerder deze maand wederom hoogstpersoonlijk op het podium van een topconferentie in San Francisco om iCloud te introduceren. Apple benadert het syncen van je data anders: het denkt niet vanuit die ene desktop-computer, maar ‘slaat al je content op en pusht deze draadloos naar al je apparaten’, zoals iPhoneClub het effectief omschrijft. Praktisch voorbeeld: als je een liedje koopt op iTunes, kun je dat zonder moeite doorplaatsen op al je andere devices.

In feite vervangt iCloud de al langer bestaande dienst MobileMe, waarmee je (tegen betaling) overal ter wereld kunt inloggen op je bedrijfsnetwerk. MobileMe sneuvelt dus, om maar aan te geven dat niet alles in de handen van Steve Jobs verandert in goud. Maar dat is slechts een wolkje voor de zon.

Door naar de koekjes. Vandaag wordt er in de Tweede Kamer verder gepraat over een voorstel van de PVV om bepaalde cookies te verbieden. Dit plan lijkt steun te krijgen van PvdA, SP en wellicht ook D66, wat genoeg zou zijn voor een meerderheid. Uitgangspunt is de privacy van de surfende burger. De internetwereld heeft prompt een kritische brandbrief geschreven, waarin marktpartijen als IAB en BVA stellen dat het surfgemak door deze maatregel wordt belemmerd.

Even voor de goede orde: je hebben goede en foute cookies. Goede cookies zorgen ervoor dat je zelf kunt bepalen dat je op bepaalde websites niet bij elk bezoek opnieuw je wachtwoord hoeft in te tikken. Foute cookies worden door adverteerders op je computer geplaatst zodat zij weten welke advertenties ze je het beste kunnen voorschotelen. Superhandig, zegt de internetbranche. Inbreuk op privacy, zeggen de Kamerleden die het voorstel steunen.

Ook bij cloud computing speelt privacy (lees: de beveiliging van je online data) een belangrijke rol. Een gevoelig punt, waarover het bijna altijd gaat in debatten over internet. De wolken en koekjes maken daarop geen uitzondering, dus zijn we ook daar voorlopig nog niet over uitgepraat.

Cookies en iCloud stonden gisteren centraal in mijn internetrubriek op Radio Noord-Holland, terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , , ,

3 Responses to “De Ochtend: over wolken en koekjes”

  1. Branko Collin Says:

    Pas op. Het is niet de internetwereld die zich tegen de cookiewet uitspreekt in het gelinkte artikel, maar de marketingbranche.* Die zichzelf vervolgens “internetbranche” noemt. Omdat, vermoed ik, het een stelletje aarts- en beroepsleugenaars is.

    *) Kijk maar eens naar het lijstje aangesloten namen. Waar is het IETF? Waar is W3.org? SURF? Bits of Freedom? En dat VINEX?—dat heette vroeger Stichting Internetreclame.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Branko: Klopt, het gaat om de zakelijke internetwereld, of zo je wilt de marketingbranche. En ze overdrijven inderdaad, want de suggestie dat nu iedere cookie apart moet worden geaccepteerd (ook wachtwoorden etc.) is nadrukkelijk geen onderdeel van het gewraakte amendement. Zelfregulering is ook gewoon een synoniem voor: “Laat ons maar aanrommelen, want we willen geen wetgeving.”

  3. Terugblik op het digitale jaar 2011 Says:

    […] Privacy werd zowaar een issue in de politiek. In de Tweede Kamer werd vergaderd over een cookiewet, op het mondiale vlak over het verraderlijke anti-piraterijverdrag ACTA. Er werden Kamervragen gesteld over privacy-problemen op LinkedIn en Facebook. De politiek schrok echter pas echt wakker toen bleek dat DigiNotar, het bedrijf dat waakt over de veiligheid van overheidssites, zelf werd gehackt. Dit lek (en in het kader van ‘Lektober’ nog vele andere overheidslekken) maakten van ICT-journalist Brenno de Winter een semi-BN’er – en bovendien de Journalist van het Jaar. […]

Leave a Reply