Heeft uw bedrijf al een Twitterbeleid?

Er circuleert al tijden een ironisch animatiefilmpje op YouTube waarin een directeur zijn topverkoper wil ontslaan omdat hij twittert. Wat twittert hij dan, bedrijfsgeheimen? Nee, gewone huis-, tuin- en keukentweets: dooddoeners als “Weer in die verrekte file naar kantoor” en “Wat is die bedrijfskoffie hier toch smerig!” De baas is laaiend, want zo wordt het bedrijfsimago ondermijnd. Aanvankelijk was dat gewoon een leuk absurd filmpje, vooral vanwege de overdreven reactie van de baas. Sindsdien zijn sociale media pas echt opgekomen als promotie- en marketingtool voor bedrijven, dus leek de gedachte gerechtvaardigd dat zelfs zulke conservatieve managers inmiddels de kracht begrijpen van een medium als Twitter. Gek genoeg is de video de laatste tijd juist steeds realistischer geworden: organisaties stellen meer en meer eisen aan het gebruik van social media door hun medewerkers. Menig bedrijf legt die richtlijnen zelfs vast in een Social Media Code.

De aanwezigheid van een bedrijf op sociale netwerken heeft bij voorkeur een persoonlijk gezicht, dus is het logisch om ook medewerkers daarbij te betrekken. Zij belichamen immers de ‘corporate story’. “Communicatie is niet langer alleen afhankelijk van de afdeling Corporate Communicatie, medewerkers nemen nu zelf die verantwoordelijkheid”, zegt KPN’s communicatiemanager online media Peter Haan op weblog Frankwatching. “De rol van de afdeling Corporate Communicatie verandert daardoor van het zenden van informatie naar het faciliteren van de dialoog en het leggen van accenten.”

Het faciliteren van de online dialoog over het eigen bedrijf vereist wel enige richtlijnen. Een communicatiemedewerker mag dan doorgaans precies weten wat wel en niet geschikt is om naar buiten te brengen, een vakspecialist kan zich verliezen in interne protocollen, per ongeluk bedrijfsgevoelige informatie verspreiden of onhandig reageren op een kritische klant. In zulke gevallen kan een Social Media Code nuttige adviezen geven.

Toch is uiteindelijk gezond verstand de beste richtlijn die er is. En mocht iemand over de schreef gaan, dan kun je altijd terugvallen op wettelijke bepalingen, contractafspraken of interne richtlijnen over geheimhouding en het niet in diskrediet brengen van de eigen organisatie. Mocht je als bedrijf desalniettemin extra duidelijkheid willen scheppen omtrent sociale media, maak zo’n richtlijn dan niet al te streng. Zorg ook dat hij medewerkers aanmoedigt om zich op te werpen als sociale ambassadeur van het eigen bedrijf.

Dit is een ingekorte versie van mijn artikel in THINQ Magazine, dat je ook online kunt aanvragen.

Tags: , , , , ,

5 Responses to “Heeft uw bedrijf al een Twitterbeleid?”

  1. Mediamix Says:

    Tja, dit terwijl bedrijven juist voordeel kunnen doen met Twitterende medewerkers. Er is enige verbetering zichtbaar, maar er is nog een lange weg te gaan.

  2. BHV herhaling Says:

    Ik vraag me af of voor elk bedrijf een twitter beleid nodig. Voor grote bedrijven kan het raadzaam. Bij kleine bedrijven kan minder van sprake zijn omdat de sociale controle meestal groter is. Wat je al aangeeft met gezond verstand moet je ver komen.

  3. Jeroen Mirck Says:

    Vanaf deze week kan ieder bedrijf eenvoudig en kostenloos zijn eigen social media gedragscode opstellen met de Social Media Policy Generator op Policygenerator.nl. Na het beantwoorden van een aantal vragen ontvangt een bedrijf een gepersonaliseerde gedragscode voor het gebruik van social media door zijn medewerkers. Hiermee wordt gestimuleerd dat uitingen van medewerkers via social media bijdragen aan de positieve uitstraling van een bedrijf, terwijl tegelijkertijd het risico op imagoschade wordt vermeden. De tool is ontwikkeld door MarketingMonday.

    http://policygenerator.nl

  4. Social media en onderwijs Says:

    […] Sociale media spelen een steeds grotere rol in het onderwijs. Mobieltjes in de klas, docenten op Hyves, scholen die zichzelf via sociale netwerken profileren. Met dit toenemende gebruik neemt ook de roep om gedragcodes toe. Zijn Social Media Codes nodig in het onderwijs, en zo ja: hoe streng moeten zulke richtlijnen zijn? […]

  5. Jeroen Mirck Says:

    Ondernemers die social media blokkeren in het bedrijfsnetwerk krijgen ontevreden medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG. Bij ‘open’ bedrijven is 63% van het personeel tevreden, bij dichtgetimmerde bedrijven is dat 41%. Bovendien helpt verbieden niet. “Het is naïef van managers te denken dat ze het gebruik van sociale netwerken kunnen elimineren,” zeggen onderzoekers. “Het beperken of blokkeren van toegang zet veel werknemers aan hun activiteit te verplaatsen naar persoonlijke apparatuur, die vaak minder beveiligd en volledig ongecontroleerd is.”

    Volgens de studie hebben 62% van de ondernemers een gedetailleerd social mediabeleid ontwikkeld. Ook blijken werknemers niet te beseffen dat hun internetgedrag geobserveerd kan worden op afstand. Ongeveer 60% van de managers controleert bewust het gebruik van sociale netwerken.

Leave a Reply