KPN en Vodafone bespioneren klanten

KPN lag de afgelopen week flink onder vuur. Reden: het bedrijf bespioneert het mobiele internetgedrag van haar klanten om daar straks een hoger prijskaartje aan te kunnen hangen. Zakelijk gezien begrijpelijk, maar volgens Bits of Freedom in strijd met de wet. Deze stichting roept KPN-klanten zelfs op om aangifte te doen bij de politie. KPN is trouwens niet de enige, want ook Vodafone gebruikt dezelfde technologie, Deep Packet Inspection genaamd. T-Mobile ontkent.

Dit telecom-relletje komt in een week dat er sowieso al meerdere internetbedrijven in opspraak zijn geraakt omdat ze niet erg netjes omgaan met hun klantendata. Zo maakten veel twitteraars zich boos over de dienst Twitpic, waarmee je jouw mobiele foto’s naar Twitter stuurt. Twitpic heeft namelijk een deal gesloten met persbureau WENN over het doorverkopen van de foto’s op haar netwerk. Eerder maakte WENN die afspraak ook al met fotodienst Plixi. De Nederlandse tegenhanger Mobypicture heeft inmiddels laten weten dat foto’s bij haar wel veilig zijn.

Een andere boosdoener is een oude bekende: Facebook, toch al niet zo zorgvuldig met privacy van gebruikers. Onlangs werd bekend dat het Amerikaanse sociale netwerk zich niet houdt aan de Europese cookie-wetgeving. What’s new? Enkele weken eerder scoorde Facebook (maar ook Google) een dikke onvoldoende in een onderzoek van Bright.nl en RTL Nieuws naar de algemene voorwaarden van 21 internetbedrijven: vaak blijken consumenten de dupe te worden van strenge regels die dit soort organisaties hanteren.

Wat doe je eraan? Al die algemene voorwaarden lezen is geen doen, want die juristentaal is veel te ingewikkeld. Beter is om internet gewoon in je voordeel te gebruiken: ga even googlen naar informatie over websites en diensten waarmee je te maken hebt. De kritiek op hun beleid is breeduit te vinden op het web. Ook kun je er gewoon een vraag over stellen op Twitter (#durftevragen) of op een klantenforum.

Deze onderwerpen stonden vandaag centraal in mijn internetrubriek op Radio Noord-Holland. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , , , , , , ,

11 Responses to “KPN en Vodafone bespioneren klanten”

  1. Jeroen Mirck Says:

    UPDATE: Ook bij T-Mobile wordt het gebruik van DPI vermoed. Zo heeft een medewerker op het eigen forum gemeld: “T-Mobile kijkt nooit naar de inhoud van berichten, voor welk doel dan ook. Wel kijkt T-Mobile naar algemene ontwikkelingen van verkeersstromen op het netwerk om de kwaliteit te bewaken en verbeteringen voor klanten door te voeren.” Dergelijke informatie zou slechts via een vorm van DPI te verkrijgen zijn.

    http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6075&ch=1

  2. Jochem Koole Says:

    Een vriend van me zei ooit (en ik weet niet of het zijn eigen quote is): “If you’re not paying for the product, you are the product.” Dit is natuurlijk anders dan bij KPN, T-Mobile (of welke mobiele aanbieder dan ook) waar je wel degelijk voor de dienst betaalt. Echter, als je gebruik maakt van gratis (…) internetdiensten, kan het zo maar eens zo zijn dat je op een andere manier alsnog betaalt voor deze dienst en dat hoeft niet eens een betaling in geld te zijn.

  3. Jeroen Mirck Says:

    @Jochem: Dat is zeker waar. “There’s no such thing as a free lunch.” Dat besef ontbreekt bij veel gebruikers. Zo meenden de gebruikers van de gratis dienst VKblog dat de Volkskrant deze niet zomaar ineens mocht opheffen. En zo klagen we massaal over de advertenties in Gmail en Facebook (die in feite onze bandbreedte betalen). Maar dat iets gratis iets neemt niet weg dat een bedrijf als Facebook zich gewoon aan Europese wetgeving dient te houden.

  4. Castor10 Says:

    Is privacy in onze wereld geen illusie?? Als ik privacy wil moet ik ergens in de woestijn of het oerwoud gaan wonen. Dan heb je echte privacy!

  5. madeliefje Says:

    een illusie is het zekers de privacy in deze wereld,dus soms even ‘alles thuis laten’.

  6. Mogen media jouw Twitter-foto’s plaatsen? Says:

    […] Welke voorwaarden hanteert de fotodienst? Twitpic staat er bijvoorbeeld om bekend dat zij jou hebben laten bevestigen dat zij jouw foto’s mogen doorverkopen. En dan weten we nog niet eens wat Twitter straks met zijn eigen fotoservice gaat doen. Naar mijn weten heeft Mobypicture trouwens veel coulantere regels, maar toch: effe checken! […]

  7. Laatst nog een back-up gemaakt? Says:

    […] Er komt een cookieverbod. Hoewel de internetbranche hevig bezwaar maakte, waren PVV, PvdA, SP en D66 niet te vermurwen. Snappen de Kamerleden wel genoeg van internet, was prompt het commentaar. Ach ja, wat valt er te snappen aan internet? Alweer bijna een jaar praat ik elke maandag op Radio Noord-Holland over digitale zaken. Liefst niet te ingewikkeld, want er luistert een heel divers publiek. Cookies waren dus ook bij de luisteraars niet altijd even goed bekend. Datzelfde gold voor onderwerpen als FourSquare en netneutraliteit. Daarom stonden presentator Arjan Burggraaf en ik vandaag voor de afwisseling stil bij een heel basaal onderwerp: […]

  8. De Ochtend: Roaming op vakantie Says:

    […] Eerder meldde ik al dat KPN en Vodafone hun klanten bespioneren om te kijken hoe vaak ze concurrerende diensten als WhatsApp en Skype gebruiken. Een verhoging van de mobiele datatarieven kon niet uitblijven en die volgde dan ook. Bij Vodafone gaat die prijsstijging vanaf vandaag in, bij KPN (en Hi) vanaf 5 september. Met als gevolg dat hun tarieven met stip de duurste van Europa zijn. Dat u het maar weet. […]

  9. De Ochtend: mobiel internet passeert sms Says:

    […] Ons mediagebruik verandert razendsnel. Toen ruim een week geleden het netwerk van Blackberry down ging, konden gebruikers nog gewoon bellen, maar de paniek was er niet minder om. Telefoneren met je mobiele telefoon? Dat is compleet achterhaald. Wie een smartphone heeft, wil vooral gebruikmaken van mobiel internet. Cijfers van telecomwaakhond Opta wijzen op een complete kanteling van ons mediagebruik: in de eerste helft van dit jaar kwam de omzet uit datadiensten voor het eerst uit boven de omzet van sms. Een onomkeerbare verandering. […]

  10. Terugblik op het digitale jaar 2011 Says:

    […] Al met al was 2011 toch vooral het jaar waarin online privacy meer dan ooit centraal stond. Het begon al in mei met het bericht dat telco’s als KPN en Vodafone hun klanten bespioneren. Met de dienst Deep Packet Inspection wordt het mobiele internetgedrag nauwkeurig gemonitord, teneinde uit te rekenen hoe klanten zwaarder belast kunnen worden. De media-aandacht leidde vooral tot extra aandacht voor de gratis sms-dienst WhatsApp – precies het tegenovergestelde dat de telco’s wilden. […]

  11. Big Brother Awards 2011 Says:

    […] Over privacy gesproken: de nominaties werden bekend van de Big Brother Awards, die komende woensdag worden uitgereikt. Kanshebbers zijn de VVD (met drie politici genomineerd, dus gegarandeerd prijs), KPN (vanwege het bespioneren van klanten via Deep Packet Inspection), de KLPB (die hack-slachtoffers doodleuk nog een keer hackt om opsporingsdata te vergaren) en uiteraard het immer omstreden Facebook. […]

Leave a Reply