Social Media Factor

Nee, ik word géén juryvoorzitter van het RTL-programma Social Media Factor. Sterker nog: dat programma bestaat niet. Best een leuke grap van weblog DeJaap.nl, die dinsdag meldde: “Talpa en RTL4 gaan vanaf september op zoek naar dé social media goeroe van Nederland. Elke week stemt het publiek één van de goeroes weg, geholpen door het deskundige commentaar van de jury. Die bestaat uit Henkjan Smits, Adjiedj Bakas en voorzitter Jeroen Mirck.” Hoewel het stukje gelabeld was als ‘Satire’ kreeg ik via Twitter diverse felicitaties. Grappig om te zien hoe fake-nieuws klakkeloos door mensen wordt geloofd. Zou het goedgelovigheid zijn of toch vooral een kwestie van slecht lezen? Het nepartikel staat namelijk vol nep-quotes van mij die je toch onmogelijk serieus zou kunnen nemen. Neem nou dit citaat:

“Samenwerken is je creatieve kracht exponentieel laten groeien. Daarom verwachten we van de kandidaten dat zij respectvol met hun peer groups omgaan. Dit vak is niet voor schreeuwerts. Het tegendeel is waar: communicatie begint met luisteren. Na de wildgroei van de laatste jaren schreeuwt het internet om leiders met nuance, respect en een D66-lidmaatschap. Ik voorspel ‘the Age of Courtesy’.”

Het marketingjargon is leuk over-the-top nagedaan (de blogger in kwestie is namelijk zelf social media goeroe), maar zodra het woord D66 valt moet je toch spontaan in de lach schieten? DeJaap.nl (ooit opgericht als cynische tegenhanger van VARA-blog Joop.nl) staat namelijk bekend als een blog die zonder duidelijke visie campagne voert tegen redelijke politieke partijen als PvdA, GroenLinks en, inderdaad, D66. Dus kan het gebeuren dat D66 zelfs opduikt in een artikel over social media goeroes.

Waarom ik in het stuk sta? Dat kan ik wel raden: DeJaap.nl heeft veel geschreven over de Dutch Bloggies, waar ik juryvoorzitter van was, en zal ook ongetwijfeld mijn recente kritische blogpost over social media ‘goeroes’ hebben gelezen, waarin ik het van domme arrogantie vindt getuigen om jezelf ‘guru’ te noemen. Best een leuke 1-aprilgrap om vervolgens het nieuws te brengen dat ik een Social Media Award ga organiseren. Beetje knullig alleen dat de grap pas op 5 april werd verspreid. Hebben de Japen even zitten slapen?

Het werd trouwens helemaal leuk toen ik vrijdagmorgen uit mijn bed werd gebeld door een bekende social media goeroe. Wat bleek: marketingblog Hyped had het nieuws nog wat aangedikt overgenomen met slechts een kleine verwijzing dat het fake was. Trots meldt Hyped: “Onder de lezers van Hyped.nl bevinden zich de echte toppers uit de marketingwereld. Daarom vroeg RTL aan ons of wij bekend wilde maken dat RTL in samenwerking met Talpa een heuse verkiezing gaat organiseren waarin de Social Media Goeroe van het Jaar wordt gekozen.” Wederom trapten vakgenoten in de hoax. Best komisch.

Ik moet jullie dus teleurstellen: er komt geen verkiezing van de beste Social Media Goeroe op primetime televisie. Zelfbenoemde goeroes (je weet wel, twitterende coaches met 67 followers die voortdurend vragen hoe Twitter nou eigenlijk werkt) kunnen zich gelukkig altijd nog zelf aanmelden voor prijzen als de Social Media Star of de Trendwatcher of the Year. Al moeten ze het bij die laatste prijs opnemen tegen iemand als Adjiedj Bakas. Leuke man trouwens, daar had ik best mee willen jureren. Of zoals hij ooit in een interview voor Adformatie tegen me zei: “Ik hou van een beetje pesten, daarmee zet ik mensen aan het denken.” Wie weet gaan de social media goeroes door dit RTL-grapje ook eens over zichzelf nadenken. Zelfreflectie, dat is pas echt ‘guru’.

Tags: , , , , , ,

4 Responses to “Social Media Factor”

  1. Bas Paternotte Says:

    Leuk stukje, Mirck!

    Alleen hier ben ik het mee oneens:

    “De Jaap (-) staat namelijk bekend als een blog die zonder duidelijke visie campagne voert tegen redelijke politieke partijen als PvdA, GroenLinks en, inderdaad, D66.”

    Dat is pertinent onjuist. In de kernredactie zitten een actieve PvdA’er, GroenLinkser en D66’er.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Bas: Dank voor je reactie. De politieke kleur van de redactie ken ik niet, ik beoordeel de site puur op de teneur van de gepubliceerde stukken. En die zijn in hoofdzaak negatief over de genoemde partijen, vaak onderbouwd met holle begrippen als fatsoen en moralisme. Alsof andere partijen de samenleving niet langs hun eigen morele meetlat leggen. Maar los daarvan kon ik de grap over de ‘SM-factor’ best waarderen.

  3. Branko Collin Says:

    Misschien is ‘actief’ het nieuwe woord voor ‘zuur’?

  4. Terugblik op het digitale jaar 2011 Says:

    […] Begin 2011 ging het ook over Twittercodes (vooral de onzin ervan), het einde van e-mail (nog altijd mailt Kim Spinder niet, twitterde ze me dit weekend) en kregen de social media goeroes er flink van langs. Er was zelfs een 1-aprilgrap dat Talpa voor dit soort goeroes een talentenjacht ging opzetten: de SM Factor. Met mij als juryvoorzitter. Helaas, John de Mol heeft me nog altijd niet gebeld. […]

Leave a Reply