De Ochtend: leukste filmpjes van SpinAwards

De SpinAwards, voor de beste online reclamecampagnes, zijn donderdag weer uitgereikt in Amsterdam. KLM werd de grote winnaar, maar er waren ook prijzen voor o.a. Volkswagen, AXE, Nike, de AH-app en het online Achterhuis van de Anne Frank Stichting. Heel divers dus. Voor mijn wekelijkse internet-rubriek in De Ochtend op Radio Noord-Holland heb ik de leukste filmpjes op een rij gezet.

1. Hi-Tec. In de categorie Beste Online Campagne werd liefst drie keer goud uitgereikt. Het filmpje ‘Liquid Mountaineering’ van het Amsterdamse bureau CCCP was zelfs een wereldwijde viral-hit op YouTube, met meer dan negen miljoen views. Over de hele wereld vroeg men zich af: is dit echt?

2. Philips. Van een hele andere orde is de Philips-campagne ‘Wake up the town’. In een serie filmpjes, te zien op Facebook, YouTube en een speciale actiesite, volgen we enkele bewoners van het plaatsje Longyearbyen op Spitsbergen. Vier maanden per jaar is het daar de hele dag donker, maar door een set Wake-up Lights beschikbaar te stellen, verandert Philips het leven van de eilandbewoners. De campagne is een mooi sfeervol verhaal geworden.

3. KLM Surprise. De derde winnende campagne is van overall winnaar KLM: de Surprise-actie bestond uit de inzet van sociale media op Schiphol om de wachtende reizigers op een leuke manier te verrassen en entertainen.

4. SOA AIDS Nederland. In de game ‘Can You Fix It?’ leren jongeren van 12-18 jaar hoe ze hun wensen en grenzen op seksueel gebied kenbaar kunnen maken. Tien filmpjes tonen situaties die uit de hand dreigen te lopen. Jongeren kunnen zelf ingrijpen wanneer ze vinden dat hun grens is bereikt.

5. Collapsus.com. Dit ‘transmediale’ project van Submarine Channels en de VPRO combineert interactiviteit, animatie, fictie en documentaire. Collapsus is het verhaal van tien jonge mensen die middenin de huidige energiecrisis worden meegezogen in een mondiaal complot. Spannend en indringend.

6. Nike. Hoewel geen enkele sociale mediacampagne goud won (de jury vond de inzendingen in deze nieuwe categorie wat tegenvallen), springt wat mij betreft de campagne Nike Take Mokum er zeker uit. Rondom het loopconcept Nike+ is een facebook-app ontwikkeld waarmee je satelliet-gestuurde looproutes kunt uittekenen in Amsterdam, als een soort digitale graffiti. Voor jonge loopgroepjes organiseerde Nike bovendien leuke offline events.

7. TomTom. Tot slot nog even een grappig filmpje ter ondersteuning van een leuke mobiele gimmick: Darth Vader als stem voor je auto-navigatie. De video is uiteraard bedoeld als viral om extra aandacht te vragen voor deze dienst van TomTom. Leuke bonus: een Star Wars-game.

Door al dit prachtige werk zou je bijna vergeten dat de meeste online reclame doorgaans saai, storend of zelfs strontvervelend is. Denk aan de vele banners, pop-ups, Google-ads en natuurlijk ook spam waar je tijdens het internetten aan wordt blootgesteld. Natuurlijk zijn er allerlei spamfilters en pop-up blockers, kun je je cookies uitzetten om geen gerichte reclame te zien en bestaat bovendien de mogelijkheid om je af te melden voor reclamemail via het Bel-me-niet register. Toch neemt dat niet alle irritatie weg. Daarom is het prettig dat er ook veel mooie campagnes zijn. Reclame is wat dat betreft net het echte leven.

De SpinAwards staan maandag centraal in mijn internetrubriek op Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply