Social Media Goeroe

Iedere ondernemer wil meer weten over sociale media en social marketing, dus schieten ze de laatste paar jaar als paddestoelen uit de grond: de social media experts. Niks mis mee. ‘Adviseur’ of ‘consultant’ is de meest neutrale term, maar ‘expert’ bekt natuurlijk beter. Sommige eenpitters denken echter dat ze door God naar deze aarde zijn gezonden om het Evangelie der Sociale Media te verkondigen. Zulke egotrippers noemen zichzelf ‘social media guru’. Goeroe, je moet maar durven. Het ergste is: zelf hebben ze vaak niet eens door hoe arrogant het klinkt. Dan is het dus fijn om ze even met beide benen terug op aarde te zetten. Vandaag bood zich een goede aanleiding aan: in een vacature op VillaMedia van het bedrijf Saltro blijkt de gezochte ‘social media goeroe’ een… stagiair te zijn. Jubelmoment. Meteen getwitterd, waarop mijn tweet direct werd opgepikt en geretweet. Hopelijk zet het een aantal goeroes aan het denken. En zo niet, dan blijven we met z’n allen gniffelen om al die zelfbenoemde goeroes op Twitter. No guru, no method, no teacher.

Tags: , , , ,

17 Responses to “Social Media Goeroe”

  1. Caryn Says:

    Ken je http://www.goeroeductie.nl/ al? Kun nog veel meer gniffelen!

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Caryn: Ik zag @Goeroeductie al opduiken in de retweets. Leuk concept!

    “Goeroeductie, manifest voor het reduceren van goeroe-gedrag. Vooropgesteld, wij hebben niets, maar dan ook echt helemaal niets tegen goeroes. Goeroes vertonen nooit goeroegedrag. Nooit. (…) Goeroegedrag is iets anders. Dat is het gedrag van zelfbenoemde goeroes. Het is het gedrag van mensen die (meestal althans) net iets meer dan gemiddeld weten over iets en daar dan vervolgens mee koketteren. Het betreft in alle gevallen gedrag dat op z’n minst een vervelende bijsmaak heeft. Het heeft iets arrogants. Iets belerends. In het land der blinden viert goeroegedrag hoogtij. Goeroeductie benoemt dit gedrag.

    We hebben het over de social media wannabe goeroe die op verschillende platformen specifieke branche-input vraagt voor zijn presentatie van die middag. Onder de noemer: wie heeft er nog even snel wat uitwerkte cases voor mijn showtje van vandaag. Of de zelfbenoemde LinkedIN-goeroe die vraagt wie eigenlijk de oprichters van LinkedIN zijn. Informatie die gewoon op de site van LinkedIN zelf staat. Of de zogenaamde social media goeroe die op Twitter slechts zendt en alleen repliet op tweets van andere wannabe goeroes. (…) Dat is het gedrag waar wij wat kriebelig van worden. En als het kriebelt, dan moet je krabben.”

  3. Leo Verdonck Says:

    hear hear.

  4. Monique Says:

    Hey Jeroen, mooi verhaal, waar ik het gedeeltelijk mee eens ben. of het nou gaat om social media experts of om artiesten… het zijn er te veel en het gaat vaak niet meer om kwaliteit.
    Nou moet ik je wel zeggen dat ik zelf 2 social media experts in mijn bestand heb, waarvan ik denk dat ze wel de expertise hebben (op verschillende gebieden) om zich zo te mogen noemen. http://www.specifiek.com
    Voor als mensen het kaf van het koren niet zelf kunnen scheiden :)

    Groetjes en veel succes met je blog.

    Monique

  5. Bakkel: 'F*ck You' Social Media Goeroes Says:

    […] Ik ben het lang niet altijd eens met Jeroen Mirck, maar deze reis heeft hij mijn gehele aandacht. Ik heb me al eens eerder geïrriteerd aan al die mensen die zich van de één op andere dag op een podium plaatsen waar ze bijna van arrogantie weer vanaf flikkeren. […]

  6. Bas Paternotte Says:

    Politici die zichzelf journalist noemen of andersom vind ik ook altijd erg geestig.

    Maar dit is inderdaad wel heel schrijnend. Scherp, Mirck! Maar: wie is eigenlijk de échte social media-guru?

  7. Jan Kees Fokkens Says:

    Ik vraag me af of het de zelfbenoemde goeroes echt aan het denken zit. Het feit dat ze zichzelf goeroe noemen is sowieso al tekenend. Goeroe is een eretitel die je van anderen krijgt, niet een label wat je jezelf op kunt plakken.

    Het grote voordeel van Goeroes die zich verbinden aan een trend is dat ze ook zo weer weg zijn. Wie komt er nu nog Marketing 2.0 goeroes tegen bijvoorbeeld…

    Overigens vindt ik een stagair als goeroe ook niet kloppen, ik zie een stagair meer als een (waardevolle) ervaringsdeskundige, maar om goeroe te zijn heb je mijns inziens meer inzicht nodig in wat een klant drijft en welke interne en externe krachten er invloed uitoefenen op een bedrijf.

  8. Alexandra den Hartog Says:

    Hallo Jeroen,
    Sterk punt. Maar al te vaak komen wij bij One Shoe bedrijven tegen die het ‘social media probleem’ denken te kunnen oplossen met het inzetten van een stagiair. Immers zijn die jong en besteden zij hun vrije tijd het liefst op Hyves en Facebook en kunnen ze voor een schamele vergoeding worden ingehuurd, makkelijk voor de headcount/budget verhouding.

    Voor zover ik weet kost het officieel 50.000 uur research en practice voordat je een ‘expert’ kan worden genoemd op een bepaald gebied, laat staan een goeroe. Overigens lijkt krabbelen op Hyves door een stagiair mij niet onder deze 50.000 uur research te vallen…

    Tot slot lijkt het me lastig om goeroe te zijn op het gebied van social media. Deze wereld verandert zo snel dat niemand een echte kenner kan zijn op dit gebied. Je kunt hooguit trachten je eigen organisatie of die van de klant voorlopig goed neer te zetten op de social networks.
    Wie weet zijn de regels over 6 maanden weer totaal anders.

    groetjes, Alexandra den Hartog (One Shoe Utrecht)

  9. Jeroen Mirck Says:

    @Monique: Natuurlijk bestaan er mensen die zo’n titel echt verdienen, maar dat zijn meestal niet de adviseurtjes met tachtig tweets en honderd vrienden op Twitter. ;)

    @Bas: Jezelf ‘goeroe’ noemen, is zeggen dat je ergens heel erg goed in bent. Jezelf politicus of journalist noemen, is gewoon iets feitelijks. En wat jouw kanttekening betreft: als internetjournalist kun je prima actief zijn in de lokale politiek. Net zoals een bakker, onderwijzer of advocaat dat ook kan. :)

    @Alexandra: Terecht punt over die ervaringsuren. Die heeft een stagiair niet, net zo min als een jonge medewerker die he-le-maal in de doelgroep zit. Jan Willem Alphenaar schreef er een grappig stuk over op Marketingfacts, meldde hij me gisteren op Twitter. “(…) Na een totaal van zes maanden is de stagiair klaar. Hij heeft de laatste maand van zijn stage veel tijd besteed aan zijn afstudeerverslag en is tussendoor wel eens vergeten te reageren op klachten over jouw bedrijf op Twitter. Ook is hij vergeten een aantal vragen te beantwoorden op Facebook en LinkedIn. Maar dat maakt de stagiair niet zoveel uit, dat kan toch geen kwaad? Als het afstudeerverslag maar goed is.”

  10. Tom Scholte Says:

    Vanuit personal branding perspectief heb ik ook altijd wat moeite met mensen die zich zelf goeroe of expert noemen. Gebruik dan de term ‘specialist’ als je toch wilt benadrukken dat je een focus hebt aangebracht in de dingen die je doet. Dat is ook wat mensen graag willen: een specialist op een bepaald gebied. Jezelf andere dingen noemen is per definitie ongeloofwaardig. Mag je wel thuis op de spiegel schrijven om ‘s avondspits in te kijken en je af te vragen of je het waar hebt gemaakt.

  11. Social Media Factor Says:

    […] Nee, ik word géén juryvoorzitter van het RTL-programma Social Media Factor. Sterker nog: dat programma bestaat niet. Best een leuke grap van weblog DeJaap.nl, die dinsdag meldde: “Talpa en RTL4 gaan vanaf september op zoek naar dé social media goeroe van Nederland. Elke week stemt het publiek één van de goeroes weg, geholpen door het deskundige commentaar van de jury. Die bestaat uit Henkjan Smits, Adjiedj Bakas en voorzitter Jeroen Mirck.” Hoewel het stukje gelabeld was als ‘Satire’ kreeg ik via Twitter diverse felicitaties. Grappig om te zien hoe fake-nieuws klakkeloos door mensen wordt geloofd. […]

  12. JeroenMirck.nl » Vier jaar op Twitter Says:

    […] Vandaag zit ik precies vier jaar op Twitter. Twitter zelf bestaat inmiddels alweer iets langer dan vijf jaar, maar pas vanaf begin 2007 (dus ruim vier jaar geleden) begon Twitter echt publiek te trekken. De mensen die zichzelf nu Social Media Goeroe noemen, maakten pas in 2008 of zelfs later een account aan. Ik heb altijd geleerd om goeroes niet te vertrouwen: zo stond de dit weekend overleden Sai Baba bekend om zijn leugens en verderfelijke invloed. Wat social media betreft kun je het ook zo spannend maken als je maar wil. Uiteindelijk blijft het oorverdovend simpel: het is een kwestie van meedoen. […]

  13. Jeroen Mirck Says:

    Peter Shankman, auteur van het boek ‘Customer Service: New Rules for a Social-Enabled World’, schreef in mei een ijzersterke blogpost: I Will Never Hire a “Social Media Expert,” and Neither Should You. Een citaat:

    “We’re making the same mistakes that we made during the dotcom era (…) “It’s not about building a website anymore! It’s so much cooler! It’s about Facebook, and fans, and followers, and engagement, and influence, and…” Will you please shut up before you make me vomit on your shoes? (…) It’s About Transparency. It’s about not lying to your customers, and thinking that a good Twitter apology will suffice when you’re caught. It won’t, and you’ll lose.”

  14. Terugblik op het digitale jaar 2011 Says:

    […] Begin 2011 ging het ook over Twittercodes (vooral de onzin ervan), het einde van e-mail (nog altijd mailt Kim Spinder niet, twitterde ze me dit weekend) en kregen de social media goeroes er flink van langs. Er was zelfs een 1-aprilgrap dat Talpa voor dit soort goeroes een talentenjacht ging opzetten: de SM Factor. Met mij als juryvoorzitter. Helaas, John de Mol heeft me nog altijd niet gebeld. […]

  15. Hoe strategisch denkt een community manager? Says:

    […] Social media, elke marketeer die wel eens zijn vakliteratuur uit de folie haalt, wil of doet er iets mee. Waar het fout gaat is in het beheer ervan. Helaas wordt daar juist op bezuinigd door marketingmanagers. We hebben het al te vaak zien langskomen: bedrijf zoekt community manager… als stagiair. Volstrekt kansloos. Wat voor persoon moet recruitment dan wél aannemen als community manager? […]

  16. Help, daar heb je PowNews weer! Says:

    […] Dat is ook de reden dat ik ben teruggekomen op mijn plan om het boek ‘Help, ik sta op GeenStijl’ te schrijven. Vanmorgen maakte ik dat tijdens het paneldebat in Bussum bekend. Ik geloof in persoonlijke verhalen over persoonlijke ervaringen, ben niet per se dol op tiplijstjes en ‘how to’-boeken. Dat laatste is meer iets voor ‘social media goeroes’, iets wat ik niet pretendeer te zijn. […]

  17. Wil de échte social media expert opstaan? Says:

    […] In Nederland huppelen 3.013 social media experts rond. Althans, dat becijferde Jeroen Bertrams eerder dit jaar op basis van functietitels op LinkedIn. Ondanks zijn scepsis schreef hij er een boekje over: Social media expert in een week. Ik deel zijn aversie tegen de opkomst van de pseudo-goeroes in deze beroepsgroep. Allebei werden we erover geïnterviewd in De Redactie, het relatiemagazine van het gelijknamige redactiebureau. […]

Leave a Reply