Social Media Burnout
Verslaafd zijn aan internet, information overload, ontvrienden, Generation Next, multitasken, social media suicide… Er zijn allerlei angstscenario’s als het over sociale netwerken gaat. Zorgverzekeraar Achmea doet er op de website WaarZijnWeMeeBezig.nl nog een schepje bovenop, getuige deze video over de Social Media Burnout.
Vooral dertigers hebben er last van, zo vertelt internet-expert Jim Stolze, want die zijn niet (zoals jongeren) opgegroeid met digitale multitasking maar voelen wel de onweerstaanbare drang eraan mee te doen. Ook komt voormalig internet-dominee Boele Ytsma aan het woord, die zelf in zo’n crisis terecht kwam. Ik geloof zeker dat Social Media Burnout bestaat. We krijgen gemiddeld 110 boodschappen per dag te verwerken, hoe gaan we daarmee om?
Oplossing: streef niet na om ‘always on’ te zijn. Stolze maakt de treffende vergelijking met een sushi-bar: op de lopende band staan voortdurend hapjes, maar je hoeft ze echt niet allemaal op te eten. Zo werken sociale media ook. Pik er de kersen uit, zowel zakelijk als privé. Laat de smartphone voor jou werken, niet andersom.
Tags: 30-plussers, Achmea, Boele Ytsma, burnout, dertigers, Facebook, Hyves, Jim Stolze, LinkedIn, ontvrienden, overwerkt, Social Media, Twitter
March 4th, 2011 at 19:15
[…] Ongelofelijk maar waar en ook moeilijk voor te stellen. Maar ik kan je garanderen dat als je internet even net iets te leuk vind en ook mee begaand bent het voor jouw om de hoek kan liggen. Wie doet de stekker voor jouw even uit, jij zelf of iemand anders? Het probleem is dat we met de mobieltjes van tegenwoordig overal en altijd ‘always on’ het internet en alle mensen ter wereld bent connected. 24/7 aangesloten aan het internet. Via jeroenmirck.nl […]
March 4th, 2011 at 19:23
Ben ik de eerste die hier reactie op geef? OK DAN! Maar wat ik wel mis als ik reactie geef is een optie om aan te vinken als er nieuwe reacties binnen komen.
Altijd handig als je overal en nergens reacties geeft ;-)
… Je mag deze 2 reacties verwijderen ;-)
March 5th, 2011 at 01:08
@Madbello: Nee hoor, ik laat ze staan. Al was het maar omdat zulke mail-alerts (die ik nooit heb geactiveerd, vermoedelijk uit luiheid) juist weer extra stress geven: “O jee, ik moet weer even ergens kijken en reageren!” Facebook waarschuwt je zelfs dat er een comment is binnengekomen onder een status update die je een Like’je hebt gegeven. Uitzetten kan niet, want dan krijg je helemaal geen alerts meer, en dat is ook weer onhandig. Invites laat ik door Gmail sowieso direct doorsturen naar aparte mailfolders, want je inbox loopt er helemaal mee vol. Ik denk wel eens dat die continue stroom reminders de hoofdreden is van de Social Media Stress.
March 5th, 2011 at 12:37
Als 40+ ook last van Infobestitas. Boek dat ik deze week kocht “Altijd online” van Soren Gordhamer geeft me aantal tips. Lijkt wel op mijn lijf geschreven. Aanrader.
March 20th, 2011 at 15:10
[…] Ik liep er al een tijdje mee rond. Ik was het hoogtepunt van de twitter life cycle al enige tijd voorbij, en na het zien van de film Farewell Facebook, versterkt door plotseling opduikende berichten over de gevaren van social media burnout, waarin ik stiekem meer herkende dan me lief was, stelde ik mezelf de vraag wat het gebruik van social media (in mijn geval: twitter, facebook, hyves en linkedin) nu eigenlijk precies voor waarde toevoegde in mijn leven: wat kwam ik er halen, wat kwam ik er brengen? […]
July 4th, 2011 at 11:49
[…] Op de blog van Jeroen Mirck trof ik een video aan die onderdeel is van de Achmea-campagne Waar zijn we mee bezig. Nu is die campagne niet zo boeiend (sterker, ik zou zeggen weggegeooid geld, totaal onduidelijk actiesite waar weer teveel geld in is gepompt, enfin, dat terzijde). Stolze komt wel met een aardige theorie. Jongeren weten niet beter dan dat niet alle informatie behapbaar is. Maar 30-plussers kennen allemaal nog het fenomeen fysieke post en kunnen zich er nog lang niet altijd bij neerleggen dat ze een keuze moeten maken in de informatiestromingen. “Zo gauw je je telefoon of laptop aanzet komen de berichtjes vanzelf binnen. Dat kan leuk zijn, maar is tegelijk ook heel dwingend,” aldus Stolze. […]
January 9th, 2012 at 17:13
[…] Of het nu om premier Rutte gaat of onszelf, we profileren ons allemaal excessief op sociale media, tot twitterdiarree en social media burnout aan toe. We leven immers in een tijd waarin personal branding een groot goed is, nee, een must, een absolute vereiste. Of toch niet? Van jezelf een merk maken is helemaal niet authentiek en persoonlijk, betoogt Olivier Blanchard. Daarom is zijn goede voornemen voor 2012: R.I.P. Personal Branding! […]