Gestopt met bloggen

Een weblog starten is zo gedaan, een weblog langdurig volhouden is een heel ander verhaal. Stoppen met bloggen ligt soms op de loer. Menig blogger verliest na verloop van tijd zijn enthousiasme of motivatie, terwijl ook tijdgebrek vaak een rol speelt. Writer’s Block wordt soms Writer’s Blog of Blogger’s Block. Wat gaat er door het hoofd van zo’n blogger heen? Het overkwam communicatie-adviseur Ronald van der Aart: in 2007 leek het ineens over en uit met zijn privé-weblog Amazing PR. Een jaar later herpakte hij zich echter en schreef op hoe het zo ver kon komen.

“Goed. Een jaar is verstreken sinds mijn laatste posting ‘Seat: verhaal Van Breukhoven rammelt’,” schreef Van der Aart op zijn blog. “Waarom heb ik niet meer geschreven? Na een maand al een blog-burnout? Wat is er in de tussentijd gebeurd? En hoe nu verder? E.T. phone home! Is there still anybody out there?”

Van der Aart begon rond Sinterklaas 2006 met bloggen. “Al snel werd mijn privé-initiatief opgepakt: na een bericht op Frankwatching.com had ik een steeds bredere groep lezers. En voelde ik een dringende behoefte om een paar keer per week te bloggen. Om professionele observaties te delen. En zo ervaring op te doen als blogger. Leuk. Veeleisend. En verslavend.” Maar binnen twee maanden ging het mis.

“Eind januari was de lol er plotseling af. Was het vuur uit. Ik had een ei gelegd en de formule van Amazing PR werkte verstikkend. Vereiste voorbereiding en een voortdurende alertheid. Ik betrapte me er op dat ik in de dagelijkse file op de A1 met een notitieblok op het stuur verhalen schreef. Dat schoot niet op. En de file ook niet.”

Het grappige was dat ik Van der Aart vlak voor zijn afhaken juist benaderde om gastblogger te worden op Adfoblog, het weblog van reclamevakblad Adformatie. Van der Aat: “Jeroen, ik voelde me vereerd. Dank. Maar mijn writer’s block bleek tot dusver groter dan mijn Ehrgeist.”

Begin 2008 was die Ehrgeist toch teruggekeerd bij Van der Aart en begon hij weer te bloggen. In een tweede posting schreef hij: “Het afgelopen jaar hebben de New Rules for Marketing & PR (pdf) me sterk bezig gehouden. En nog. Daarom stof ik mijn weblog af en ga ik verder onder de vlag Amazing PR 3.0.”

Dit thema is een stokpaardje van Van der Aart, nog steeds trouwens. “Communiceerden we tijdens PR 1.0 en PR 2.0 als bedrijven (al dan niet symmetrisch) rechtstreeks met onze klanten, tijdens PR 3.0 communiceren onze klanten vooral heftig met elkaar over ons product. En dat is een schok. We zijn het derde wiel aan de wagen. Het leidend voorwerp. We horen hen wel, maar we zijn lucht voor ze. PR 3.0 gaat over consumer-to-consumer. En als je niet oppast, kost het je business. Of zoals David Meerman Scott zegt: ‘De oude regels van het spel voldoen niet meer’.”

En door de ontwikkeling in nieuwe media keerde bij Van der Aart het innerlijke vuur terug om het ‘nieuwe’ weblogmedium weer af te stoffen. Bij zijn herstart beloofde hij: “Ik zal regelmatig schrijven (maar minder dwangneurotisch en zeker niet meer in de file) over de dingen waar ik tegenaan loop, die ik meemaak, die ik uitprobeer.”

Dat was toen. Ik schreef dit artikel op mijn oude blog (net als Amazing PR onder de vlag van Web-log.nl) medio februari 2008. Sindsdien is er veel gebeurd. Van der Aart stopte bij UPC en begon voor zichzelf: zijn eigen bedrijf RepMen “ontwikkelt en implementeert PR 2.0-strategieën om klanten zich snel te laten aanpassen aan de nieuwe marktcondities.” En zijn blog? Nog steeds op hetzelfde domein, wel met een RepMen-design. Maar… het laatste bericht dateert alweer van 3 april 2010! Ronald, ben je wederom gestopt met bloggen? Praat ons bij! Wordt vervolgd.

Dit artikel verscheen al enige tijd eerder op het weblog Nieuwe Media. In het kader van mijn actie #ElkeDagBloggen herplaats ik het in gewijzigde vorm.

Tags: , , , , ,

5 Responses to “Gestopt met bloggen”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel is vermeld op Twitter door o.a. Michel Kuik […]
    “Kan erover meepraten!”

  2. Ronald van der Aart Says:

    Is there still anybody out there? Part II …

    Wat een fantastisch fenomeen is en blijft internet. Woorden van enkele jaren geleden komen op 2e kerstdag tijdens de familiebrunch weer voorbij en vragen om een hernieuwde reactie. “Ja ma, dat heet een iPhone en daar kan ik mee op internet. Of dat nu moet? Mwoah, niet noodzakelijkerwijs …” Voor de familierust maar even een dag gewacht met een reactie.

    Waarom ik op dit moment niet meer actief blog? Zo luidt kort en goed de vraag van Jeroen. Met nog geen 24 uur aan zelfonderzoek kan ik daarvoor meedere redenen geven.

    Ten eerste, puur en simpel: tijdgebrek. Geen excuus zeg je? Ok, wat dacht je van prioriteit? Sinds juni 2009 heb ik mijn eigen PR-bureau RepMen. Aangezien ik een snelle oplossing wilde qua website, heb ik mijn blog iets omgehackt. Et voila, dat voldeed aanvankelijk prima. Af en toe schreef ik een post, het aanblik van de ‘website’ bleef daardoor actueel en ik was vindbaar. Ruim een jaar later bloeit en groeit RepMen als nooit tevoren en wordt het tijd voor een andere, meer professionele opzet van de website. Meer nieuws begin volgend jaar …

    Maar er is meer aan de hand. Met de opkomst van Twitter en Facebook in de afgelopen jaren kan ik ook op andere manieren eenvoudig mijn ideeën en meningen ventileren. Op een veel snellere en interactievere manier dan via een blogpost. Mijn bereik groeit gestaag, zowel kwanitatief als kwalitatief. En response (‘engagement’) is onmiddelijk. Of niet, en dat is ook prima. Dat microbloggen kost beduidend minder tijd. Voor mij op dit moment een prima alternatief.

    Ten derde ben ik niet alleen online actief, ook offline ben ik in de gelegenheid om ‘mijn ei te leggen’. Mooie online PR cases te verzamelen en te becommentariëren. Tijdens in-company trainingen, workshops, seminars en congressen. Soms in de rol van dagvoorzitter, meestal als spreker. Dat doe ik met veel plezier. Zoveel plezier, dat spreken inmiddels een wezenlijk onderdeel is van mijn bezigheden. Kan een regelmatige blogpost mijn profiel op dit punt levend en aantrekkelijk houden? Sure, maar een tweet of status update ook, merk ik.

    Kortom, ik schrijf nog steeds veel. Maar anders. Korter. En regelmatig ‘lees ik voor’. Uit eigen werk. Dat dan weer wel. En wellicht in 2011 meer dan ooit tevoren. Dat is mogelijk nieuws voor een volgend blog post van Jeroen. Of van mijzelf. Wordt vermoedelijk vervolgd….

  3. Leestip Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter […] Leestip: deze comment van Ronald van der Aart (@AmazingPR) is recht uit het hart en overtreft de blogpost erboven! […]

  4. Jos Govaart Says:

    Ronald, allemaal legitieme en goede redenen die ik herken. Toch vind ik het jammer dat bloggen hier “slachtoffer” van geworden is. Bloggen heeft voor mij net weer die extra laag die Twitter en/of Facebook me niet brengt. Ik hoop dus dat je er vroeg of laat weer op terugkomt ! :)

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Ronald: Dank voor je uitgebreide toelichting! Ook voor mij is Twitter (en steeds meer ook Facebook) deels een vervanger geworden van bloggen, maar dan vooral voor het snel delen van linkjes, foto’s en video’s. Die zet ik alleen op mijn blog als ik er een verhaal bij heb. En eigen verhalen zijn juist de meerwaarde, want die zijn uniek. Ik ben het dan ook helemaal met Jos eens dat een weblog een extra laag verschaft. Het is ondanks het veranderende internetlandschap nog steeds de spil van je online persoonlijkheid.

Leave a Reply