De Ochtend: shoppen met korting op Groupon

Vorige week wilde Google 6 miljard dollar betalen voor de website Groupon, maar die andere partij sloeg het aanbod af. Pardon, nee zeggen tegen zes miljard dollar? Dan moet Groupon wel heel veel geld waard zijn. Dat klopt: de website verdient zo’n 2 miljard dollar per jaar door fikse kortingen aan te bieden, die pas gaan gelden als er een minimaal aantal kopers is.

De kracht van Groupon zit hem in het grote netwerk van winkels dat meedoet aan de acties. Bovendien heeft de site een grote schare trouwe fans opgebouwd, naar verluidt vooral welvarende jonge vrouwen die elkaar via social media de laatste tips doorsturen – al verzin je zo’n doelgroep vooral om adverteerders over de streep te trekken. In deze video wordt uitgelegd hoe het allemaal werkt:

Groupon is ook actief in Nederland, nadat het bedrijf in mei de Europese kloon MyCityDeal kocht. Die Duitse site was al actief in Nederland, maar afgelopen zomer veranderde MyCityDeal in Nederland zijn naam in Groupon. Als tegenactie nam De Telegraaf vorige maand een belang van 40% in de Nederlandse kortingssite Groupdeal. De strijd om online korting wordt dus alleen maar heviger. Zo waren er al sites als iBood en heb je als consument een enorme keuze uit prijsvergelijkers, zoals Vergelijk.nl, Kieskeurig, Beslist.nl en Kelkoo.

Trendwatcher Seth Godin is erg enthousiast over Groupon. Deze week schrijft hij:

“Groupon is a very different thing. Here, it’s not a hassle, it’s the fun factor. Buying this way is exciting, you never know what’s next, you do it with friends, the copy is funny, it’s an adventure. As a result, many Groupon customers in fact do convert to becoming long time patrons of the place they tried, because they’re not inherently cheap shoppers. When they’re on Groupon they’re hunting for fun. But if you offer an astonishing product and great service after they try you, they may convert into shopping with you for the long haul, not because you’re a Groupon replacement, but because you bring them more than the alternatives.”

Dan tot slot nog iets anders, leuk leesvoer voor alle leeftijden: het nieuwe album van Suske en Wiske, ‘De stuivende stad’,  is ook verkrijgbaar als app voor iPhone en iPad. Uitgeverij Standaard noemt het een unieke applicatie, omdat je “nergens in de hele wereld een striptoepassing vindt die strips lezen met luisteren combineert.” De gratis mobiele dienst is gelanceerd vanwege de 65e verjaardag van de strip, die komende zondag wordt gevierd.

Deze onderwerpen staan vandaag centraal in de internetrubriek van Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “De Ochtend: shoppen met korting op Groupon”

  1. Topsy.com Says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Arjan Burggraaf […] Shoppen met korting op #Groupon

  2. De Ochtend: mislukte deals van Groupon Says:

    […] Ken je het verhaal van de man die onbeperkt pannenkoeken ging eten met een Groupon-voucher? Precies, die kon fluiten naar zijn pannenkoek. Eind vorig jaar hield ik op Radio Noord-Holland nog een lyrisch verhaal over het succes van Groupon.com, maar inmiddels klinken er steeds meer wanklanken over de grootste kortingsbonnensite ter wereld. Dat varieert van afgeblazen deals in een pannenkoekenrestaurant tot bedrijven die failliet gaan door de massale toeloop van eenmalige klanten tuk op korting. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de onlangs afgeblazen beursgang van het bedrijf zelf. […]

  3. Vergelijken Says:

    Ik gebruik Groupon regelmatig, geweldige site.

Leave a Reply