Quit MySpace, delete Hyves

Vandaag is Quit MySpace Day. Doel: verwijder je account van deze grootste muziekcommunity en laat daarmee als gemeenschap zien dat je het niet eens bent met hoe eigenaar News Corp de site bestiert. Toeval of niet: deze actie komt twee dagen na de oproep #DeleteHyves op Twitter. Waarom toch die haat jegens social networks?

De actie #QuitMySpace is een initiatief van Andrew Dubber, lector Music Industries Innovation aan de Birmingham City University. Een jaar geleden kondigde Dubber deze actie al aan in een gepassioneerde ‘rant’ op zijn website Music Think Tank.“Let’s give them twelve months to do it right – or we’re all gone.” Waarom? Onder meer hierom:

“(…) MySpace is “showing artists some love” by adding some basic analytics and an archive of music videos. That’s it? Are they kidding?! MySpace has what I would consider to be the greatest untapped asset on the internet right now: EVERY FRICKIN’ BAND ON THE PLANET. You guys ARE MySpace. That’s “love”?! MySpace need to do better. Way better. And they need to do it now.”

Dubber roept niet zomaar wat. Hij toont aan dat MySpace niet daadwerkelijk iets te bieden heeft aan bands en muziekliefhebbers. De gebruikers zijn louter het product voor adverteerders. MySpace rammelt qua design en interface, is een voedingsbodem van spammende kleine bandjes, biedt vooral voordeel aan de reeds succesvolle topartiesten en maakt nauwelijks nog ontwikkeling door omdat eigenaar Rupert Murdoch zijn interesse in dit speeltje heeft verloren.

Veel MySpacers lijken Dubbers oproep te volgen: op Twitter regent het steunbetuigingen. Veel bloggers pikten het ook op, waaronder de Nederlandse weblogs B-Sting en EHPO.

Toeval of niet: afgelopen vrijdag richtten de Nederlandse twitteraars hun pijlen op een ander social netwerk, Hyves. Ook heel groot, ook vaak kritisch bejegend, ook met een design dat niet bij iedereen in de smaak valt. Het opzeggen van je Hyves-account is al langer een soort fashion statement, maar nu klonk echt de hele dag ‘Delete Hyves!’ op Twitter.

Eerst #DeleteHyves, nu Quit Myspace Day… Je zou bijna denken dat Facebook hier achter zit, al heeft die ook al eens een Quit Facebook Day overleefd. Maar goed: veel netwerken hebben in de loop der tijd hun urgentie verloren. Friendster, Orkut en Netlog hebben de strijd met Facebook verloren, wie weet is nu ook MySpace aan het einde van zijn lifecycle gekomen. Toch zijn dit soort acties onsympathiek: voor zo’n individuele beslissing is geen hetze nodig, lijkt me. Zo vind ik zelf Hyves ook beperkt in zijn mogelijkheden, maar bereik ik er (met mijn via RSS doorgesluisde blogs) wel kennissen mee die weinig van internet weten. Op een andere online manier bereik ik die mensen niet.

Ik doe dan ook niet mee aan #DeleteHyves. Ook niet aan Quit MySpace Day trouwens, maar dat komt omdat ik mijn profiel daar jaren geleden al heb verwijderd. Precies om de redenen die Dubber zo goed heeft verwoord.

Foto: Captain Simon’s Mandolin (Flickr/CC)

Tags: , , , ,

15 Responses to “Quit MySpace, delete Hyves”

  1. Peter Pellenaars Says:

    Ik onderschrijf je laatste alinea. Heb MySpace account al een tijd geleden verwijderd en hou (voorlopig) Hyves account aan.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor je reactie, Peter.

    UPDATE: Marc Stumpel meldt me op Twitter dat er al eerder een oproep is geweest voor een Delete Your MySpace Account Day, in 2008 zelfs. L’histoire se répète. Datzelfde geldt voor Quit Facebook Day, eerder dit jaar. Heb ik voor de volledigheid aan het artikel toegevoegd. Lees ook zijn scriptie over Facebook!

  3. De Ochtend » Quit MySpace Day Says:

    […] De #Twedding maar ook de actie #QuitMyspaceDay staan deze maandag centraal in de internetrubriek van Radio Noord-Holland, vanaf 10:10 uur in het programma De Ochtend. Later op de dag terug te luisteren via het radio-archief. […]

  4. Michael Minneboo Says:

    Interessant, Jeroen. Ik was niet op de hoogte van het slechte beleid van Myspace. Heb er nooit een account gehad. Ik was zelf wat verbaasd over de Quit Hyves Day op en de aandacht die het kreeg op Twitter. Maar dat komt vooral omdat ik door @Tigerwoets gespamd werd over dit onderwerp. Zoals je weet zei ik in 2007 Hyves al vaarwel, maar zit ik wel op Facebook. Waar overigens deze week een film over uitkomt. Dat vind ik dan vooral weer interessant. Wanneer komt de eerste biopic over Google in de bios?

  5. Jeroen Mirck Says:

    @Michael: Zoiets leidt een eigen leven op Twitter. Zelf zat ik die vrijdag bijna voortdurend in meetings (o.a. #DeloitteBlogt) en miste ik de hype volledig. Pas ‘s avonds viel me op dat #DeleteHyves een trending topic was geweest. Louter op Twitter dus. Dat was anders met Quit MySpace Day, waar ook heel veel blogs over schreven. Bovendien was dat een doordachte actie, terwijl #DeleteHyves meer een impuls was. Wel weer een impuls die aantoont hoezeer social media hele groepen in beweging kunnen zetten. Zie ook #Twedding trouwens.

    Toeval of niet: vandaag stuitte ik op een Amerikaanse blog van eveneens vrijdag, waar webconsultant Ari Herzog via enkele voorbeelden laat zien hoezeer FourSquare je privacy te grabbel gooit en een voedingsbodem is voor stalkers. Lees en huiver:
    http://ariwriter.com/why-i-deleted-my-foursquare-account/

  6. Michael Minneboo Says:

    @Jeroen: Ik heb het stuk over FourSquare gelezen.
    Ben blij dat ik nooit met die applicatie ben begonnen.

  7. Robert Says:

    Nieuwe MySpace ziet er wel interessant uit:
    http://mashable.com/2010/10/27/new-myspace

  8. Quit MySpace Day, the Aftermath (B-sting.com) Says:

    It is interesting to see what happened after Quit MySpace Day. From the looks of it on Twitter, a lot of people either quit MySpace or had something to say about it. I think that’s more important than people just leaving their accounts dormant or taking it for granted. Perhaps MySpace will notice, though I doubt it. […] Other site’s mentioning the Quit MySpace Day are DIYMusician (also mentioning the Google & promoter argument), Eerste Hulp bij Plaatopnamen (in Dutch), Jeroen Mirck (in Dutch), Hypebot, Netwaves and Wayne Meyer (who has written a good piece about it too; “I can quit any time I like. Honest.”)

  9. Jeroen Mirck Says:

    Het gaat niet goed met MySpace, meldt De Telegraaf vandaag. De profielensite zou al geruime tijd geen winst meer maken en bij moederbedrijf News Corp. is het geduld bijna op. Het aantal bezoekers en leden dat de site heeft is de laatste tijd ook in vrije val geraakt.

    “De cijfertjes gaan niet de goede kant op,” zo geeft COO Chase Carey van News Corp. toe in een interview met USA Today. Hij wil “een duidelijk pad naar winst zien binnen enkele kwartalen, niet jaren.” Ook stelt hij dat de huidige verliezen onacceptabel zijn.

    In 2005 betaalde het bedrijf $327 miljoen voor MySpace, dat toen nog de grootste profielensite wereldwijd was. Inmiddels is de site ruimschoots voorbij gestreefd door concurrent Facebook en zijn er talloze andere muziek-community’s bijgekomen. Onlangs is de focus van MySpace verlegd naar ‘social entertainment’.

  10. Bob Says:

    Nuttig bericht. Deze website staat nu tussen m’n bladwijzers. Ik ben me sinds kort in dit onderwerp aan het verdiepen en ik denk dat ik hier maar eens vaker een kijkje ga nemen.

  11. JeroenMirck.nl » Terugblik op blogjaar 2010 Says:

    […] Beste lezers, dank voor jullie bezoekjes aan mijn weblog in het afgelopen jaar. Traditiegetrouw maak ik aan het eind van het jaar de balans op. Centrale vraag is altijd: wat lazen jullie het meest en waar reageerden jullie vooral op? Dit jaar heb ik geen monsterhit zoals mijn blogpost over reaguurders in 2009 (32.000 keer gelezen, 300 reacties), maar valt op dat mijn weblog over de volle breedte goed bezocht wordt. Het afgelopen jaar kwamen bijna 100.000 unieke bezoekers langs, bijna net zo veel als de 109.000 het jaar ervoor. Zij brachten circa 248.000 bezoeken (in 2009 waren dat er 225.000) en lazen samen zo’n 708.000 pagina’s (was 713.000). Maar goed, de hamvraag is natuurlijk: wát lazen al die mensen precies? Hier zijn de lijstjes! […]

  12. Lisa Sounio (Dopplr): MySpace is sociale porno Says:

    “Sites als MySpace en Facebook zijn in feite een vorm van sociale porno. Ik wil er niet over kwaadspreken, maar het voedt bij veel mensen een oneindige honger naar aandacht. Op een briljante wijze, dat wel. Maar je ziet met name bij jongeren een narcistische compensatiedrang. Mensen willen zien en gezien worden. De keerzijde is dat het geen echte vrienden zijn: een columnist nodigde ooit eens zijn zevenhonderd Facebook-vrienden uit voor zijn verjaardag, maar niemand kwam opdagen.” (Lisa Sounio, Dopplr)

  13. JeroenMirck.nl » Vier jaar op Twitter Says:

    […] Wat social media betreft kun je het ook zo spannend maken als je maar wil. Uiteindelijk blijft het oorverdovend simpel: het is een kwestie van meedoen. Dus zit ik alweer vijf jaar op LinkedIn. Drie jaar op Facebook. Vijf jaar op YouTube. Vier jaar op Last.FM. Drie jaar op SlideShare. Vijf jaar op Hyves. Niet meer op Netlog, MySpace, Orkut en Friendster (want die zijn passé). Leuk allemaal, maar wat moet je met dit soort jubileumweetjes? Er zijn belangrijker zaken in het leven. […]

  14. Tien jaar aan het bloggen Says:

    […] Vooropgesteld: ik ben zeer zeker niet de eerste blogger van Nederland. Bloggen doen we hier al sinds 1999. Toch is vandaag voor mij persoonlijk een bijzondere dag, want ik blog vandaag precies 10 jaar. Het begon allemaal op 30 juli 2001 met Comicbase. Tijd voor een terugblik. In feite ben ik lange tijd een blognomade geweest. Zo kan ik een lange lijst van eerdere weblogs noemen (Blogger, Web-log, LiveJournal, MySpace (zelf bijna dood), Pitas, Volkskrantblog, Blogo, Hyves, Tumblr, een eerdere WordPress en als video-dump Posterous), waarvan sommige blogs zelfs al van hogerhand of door mezelf zijn verwijderd. […]

  15. De Ochtend: Facebook naar de beurs Says:

    […] Social media zijn big business. Dus gaat Facebook nu naar de beurs, waarbij de uitgifte van aandelen 5 miljard dollar zou moeten gaan opleveren. Veel te veel, luidt de kritiek van vele kanten. Het voelt ook weer heel erg als de internetbubbel van ruim tien jaar geleden, toen Nina Brink naar de beurs ging met World Online. De investeerders cashten en de koers stortte direct na de beursgang in. Dat zal bij Facebook vast niet direct gebeuren, maar op termijn kan het businessmodel als een kaartenhuis instorten. Facebook bestaat immers bij de gratie van haar 850 miljoen leden, dus als die vertrekken is het bedrijf geen cent meer waard. Het overkwam Friendster, MySpace en treft nu ook Hyves in Nederland. Is Facebook over vijf jaar nog wel cool? Wie aandelen koopt, speculeert op de aanhoudende coolness van Mark Zuckerberg. De enige zekerheid is dat diens portemonnee nog voller raakt. […]

Leave a Reply